رسایی جایگزین شد!

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» در پی جنجال برای سفر مجلسیان به برزیل

در آستانه آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ و بازی تیم ملی ایران با نیجریه در روز دوشنبه پیش رو، سفر حمید رسایی به برزیل برای ریشه یابی فساد و تباهی در فوتبال لیگ برتر و دسته اول ایران بر اثر انتقاد شدید رسانه های داخلی و اهالی فوتبال منتفی شد. اما دیری نپایید که به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری ایلنا حسین آذین جانشین رسایی شد.

در حالیکه سفر رسایی از سوی محمدعلی پورمختار به دلیل ریشه یابی در فساد داخلی فوتبال ایران اعلام شده بود، این بار او به عنوان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرده: “ به دلیل اینکه در دوره گذشته جام جهانی اتفاقاتی در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افتاد، تصمیم بر این شد که یکی از اعضای کمیسیون به برزیل اعزام شود.”

نماینده رفسنجان افزوده: “آقای رسایی به دلایل شخصی به سفر برزیل نمی ‌رود، به همین دلیل حسین آذین به همراه دو کارشناس به این سفر خواهند رفت.”

پیش ازاین همراه حمید رسایی یک نفر اعلام شده بود!

  چندی پیش خبرگزاری فارس از قول پورمختار اعلام کرده بود که نماینده عضو شاخه تازه شکل گرفته «دلواپسان» جمهوری اسلامی به عنوان رئیس کمیته مبارزه با مفاسد و همچنین مسئول پرونده فساد در فوتبال به انتخاب کمیسیون اصل ۹۰ به برزیل سفر می‌کند.او گفته بود که در مجموعه گزارشهای مربوط به جام جهانی ریشه های فساد در فصلهای اخیر فوتبال بچشم آمده و تصمیم گرفته شده است این نماینده برای بررسی مسائل به برزیل اعزام شود.

اما یکشنبه گذشته هم حمید رسایی،روحانی افراطی، در سایت شخصی خود ادعا کرد: “اساسا به دلایل شخصی علی رغم تصویب سفر در هیأت رئیسه و اصرار رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ نمی توانم عازم این سفر شوم.”

او در مورد انتقادهایی که حتی در مجلس هم عنوان شده، نوشت: “اکنون بعد از اینکه عضو محترم هیأت رئیسه واقعیت را بیان کرد و از تریبون مجلس نیز این موضوع اعلام شد برای پایان دادن به دلواپسی این جماعت یک بار دیگر به صراحت می گویم که بنده اصلا سگ ندارم تا کسی را گاز بگیرد و اساسا به دلایل شخصی علی رغم تصویب سفر در هیأت رئیسه و اصرار رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ نمی توانم عازم این سفر شوم هر چند شاید برخی از کارشناسان کمیسیون طبق روال کاری برای انجام وظایف خود به این سفر بروند. البته امروز بعد از ظهر در کمیسیون اصل ۹۰ با حضور وزارتخانه های مرتبط با حضور ایران در جام جهانی، ابعاد دیگر جام جهانی از لحاظ فرهنگی و سیاسی و… که مهم ترین محور حضور ناظر کمیسیون بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طبعا سخنگوی کمیسیون درباره آن اطلاع رسانی خواهد کرد.”

پس از علنی شدن فساد و رشوه در سطح مدیریت باشگاههای فوتبال ایران و رخنه آن به داوری و بروز تبانی، از سال پیش این روحانی افراطی، که خود متهم به رانت خواری های فراوانی است، مسئول رسیدگی به این پرونده شد تا عاملان آن را معرفی کند. اما با گذشت یک سال از تشکیل این کمیسیون هنوز هیچ گزارشی از نتیجه این بررسی انتشار نیافته است.

پورمختار هم به فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران گفته بود: “قرار است آقای رسایی با سفر به برزیل از نزدیک بر مباحث مرتبط با فوتبال ایران در جام جهانی نظارت کند و موضوعات موردنظر را مورد بررسی قرار دهد.”

رسانه پیک خبر با انتقاد از سفر نماینده مجلس اسلامی و دلیل بی ربط آن در سایت خود اعلام کرد:“آیا بررسی موضوع فساد در فوتبال نیازمند حضور فیزیکی، آن هم در مسابقات جهانی، و در همراهی با تیم ملی فوتبال است؟ در آنجا دقیقا قرار است چه عملیات کارآگاهانه ‌ای انجام شود؟ آیا مفسدان همراه با تیم ملی به برزیل عزیمت می‌کنند؟ آیا مفسدان در بین تیم ملی و همراهان آن‌هاحضور دارند؟ دلالان و مفسده برانگیزان فوتبال ایران در برزیل ساکن‌اند؟ آقای رسایی قرار است در برزیل با مظنونان و متهمان این پرونده مصاحبه یا بازجویی کنند؟ با این همه گرفتاری وظایف اصلیتر نمایندگی ایشان چه می‌شود؟”

پیش از اعلام انصراف و یا لغو این سفر مقداد نجف نژاد، نماینده مردم بابلسر و رئیس فراکسیون ورزش مجلس در خبرگزاری کار ایران گفته بود: “فراکسیون ورزش یا نفراتی را به جام‌جهانی اعزام نمی‌کند و یا اگر به این جمع‌بندی برسد که نیاز است در این رویداد جهانی حضور یابد هدفمند این کار را انجام خواهد داد و باید این حضور دستاورد مناسبی برای فوتبال کشور داشته باشد و صرف دیدن مسابقات نباید مد نظر قرار گیرد.”

با این حال نجف نژاد تایید کرده بود که تعدادی از نمایندگان به رقابتهای جام جهانی اعزام خواهند شد.