یک بمب اتمی گمراه کننده

نویسنده

سها سیفی

1)

«ایسنا» گزارشی منتشر کرد از سخنان پور محمدی وزیر کشور که بازتاب بسیاری در رسانه های بین المللی پیدا کرد: “در قدم‌های اول متوقف شده بودیم و به ما اجازه فعالیت نمی‌دادند. اما حالا سه هزار دستگاه سانتریفیوژ عملیاتی شده، بیش از 100 کیلوگرم مواد اورانیوم غنی شده به انبارها تحویل داده‌ شده و بیش از 150 تن مواد اولیه گاز اورانیوم آماده و ذخیره‌سازی شده است”.

«آفتاب» در همین زمینه نوشت: “به نظر می‌رسد با توجه به تجربیات مهم پورمحمدی در حوزه سیاست خارجی و آگاهی وی از تبعات اظهارات مقامات بلندپایه در زمینه انرژی هسته‌ای، می‌توان از هر احتمالی سخن گفت (از جمله برداشت نادرست خبرنگار ایسنا) جز یک خطای لفظی”.

2)

«رجا نیوز» از قول یک روزنامه امریکایی خبر داد که سیا کوشیده است از طریق یک دانشمند هسته ای روس که در قبال مبلغ 5000 دلار در ماه به استخدام این سازمان درآمده بوده؛ یک نقشه بمب اتمی گمراه کننده را به ایران بفروشد. رجا نیوز از قول این روزنامه افزوده است: “سیا باور داشت دانشمندان ایرانی با به دست آوردن نقشه ها و مطالعه آن بلافاصله شروع به ساخت بمب هسته ای خود می کنند و به هنگام انفجار آن است که با شگفتی روبرو شده و به جای قارچ هسته ای ناشی از انفجار؛ تنها با صدای فس فس بمب اتمی خود روبرو خواهند شد!”

3)

محمد جواد کاشی در وبلاگ اش «زاویه دید» چنین نوشت: “یاد گفتگو با دوستی افتادم. یادش به خیر، پانزده سال پیش بود از لطیفی پرسیدم، فلانی که چند سالی به خارج رفت، چرا چیزی یاد نگرفته است؟ او در پاسخم گفت، این مهم نیست، مهم‌تر این است که چیزی را هم فراموش نکرده است. نکته لطیفی گفت، و من سال‌ها به این نکته می‌اندیشیدم که چرا چیزی را فراموش نمی‌کنیم.

فضای دوقطبی مضحکی است. می‌توانی به ویژه در مناصب رسمی کسانی را بیابی که هنوز مصداق سخن آن لطیف‌اند. هیچ چیز را فراموش نکرده‌اند و نمی‌دانیم چه باید بکنیم تا چیزهایی را فراموش کنند. اما مردم و نسلی که پیش چشم ماست، همه چیز را فراموش کرده است”.

4)

«محمد جواد روح» هم در وبلاگ اش(صمیمانه تر) چنین عباراتی داشت در نوع خودش جالب و بد: “جریان حاکم که به‌رغم تلاش‌های پشت پرده و روی صحنه، ناتوان از یافتن «دستی چون دست خاتمی» در اردوگاه خویش است؛ دستی که تندرو و کندرو و معتدل، هیچیک آن را نه تنها پس نزنند که برای فشردنش بشتابند؛ برای شکستن این دست که نه، دست کم برای زخمی کردنش خیز برداشته است. دست خاتمی اما قوی‌تر از این حرف‌هاست. مگر آنکه خود خاتمی تزلزلی نشان دهد!”

5)

«کریم ارغنده پور» یک روزنامه نگار اصلاح طلب دیگر در وبلاگ اش (نمای اینده) خاطره ای از روز زلزله تهران نقل کرد: “امروز عصر در جلسه ای در مشارکت بودیم که ناگهان «جلایی پور» خبر داد زلزله واقع شده و از دبیرکل تقاضا کرد جلسه برای دقایقی تعطیل شود و اعضا ساختمان را ترک کنند. جلسه تعطیل شد ولی تا دوستان لطیفه تعریف کنند و آرام آرام به بیرون بروند 2-3 دقیقه طول کشید! بعد از چند دقیقه به محل جلسه برگشتیم و بحث ها دوباره آغاز شد. ناگهان خانم آقاجری گفت: آب دارد تکان می خورد. آب دارد تکان می خورد! ظاهرا او پس لرزه ای از زلزله را درک کرده بود…”

6)

وب سایت شخصی «محمد باقر قالیباف» که مدت هاست راه اندازی شده؛ همچنان روی این نخستین یادداشت او قفل کرده و خیال باز شدن ندارد. که بخشی از آن را می خوانیم: “قفل چیست؟ گره کجاست؟! قفل خود ماییم. قفل کرده‌ایم. ملت بلندی هستیم، کوتاه نیستیم. دو هزار سال است که هست؛ توانا و برجسته. هرکس و ناکسی، هروقت هرگوشه‌ی دنیا قدرت گرفته، به این آب و خاک طمع کرده. اما ایران هنوز باقی است. گاهی مقتدر بوده، گاهی ضعیف، اما باقی مانده….این‌چنین است که ایرانی احساس کرده مهم است….ترکیه و سنگاپور و مالزی که جلو می‌افتند، احساس حقارت می‌کنیم. هنوز می‌پرسیم «پول نفت کو؟» «کجا می‌رود؟»….. هرکاری کردیم، هرکاری. ولی هنوز اوضاع قفل است…. قفل کرده‌ایم، کلید را هم نمی‌دانیم کجاست. می‌خواهند با بیل باز کنند!….مقصریم. باید بپذیریم که مقصریم”.

7)

«آفتاب» گزارش داد که: “رشد نقدینگی در سه سال گذشته؛ 2 برابر میزان نقدینگی از زمان رواج پول تا اواخر سال 83 است و این مسأله را می‌توان به عنوان یکی از مهمترین علل افزایش پرشتاب قیمت مسکن در ایران دانست «بیژن کاموری مقدم»، کارشناس مسکن و عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی ایران به آمارهای رسمی ای اشاره دارد که در آن رشد نقدینگی در پایان سال 1383، 63 هزار میلیارد تومان بود. این میزان از سال 83 تا پایان سال 85 به رقم 115 هزار میلیارد تومان رسید که بیانگر افزایش دو برابری رشد نقدینگی از ابتدای خلق پول در ایران در مدت مسئولیت دولت نهم است”.

8)

«خبرگزاری انتخاب» گزارش داد که: “شنیده ها حاکی از آنست برخی از مداحان مشهور برای اجرای برنامه در لنکران آذربایجان در طی دهه محرم مبلغ 30 میلیون تومان دریافت داشته و به گفته یکی از مدیران هیئت در اردبیل اجراهای داخلی این مداحان برای یک برنامه 1 ساعته به یک میلیون تومان بالغ می گردد. همچنین یکی از مدیران هیئت های مذهبی در تبریز مبلغ اجرای برنامه 2 ساعتی مداحان زنجانی در تبریز را حدود 5 سکه بهار آزادی دانست واز بالارفتن این تعداد خبر داد”.

9)

«آفتاب» از کمبود فقیه در جامعه خبر داد. این پایگاه از قول آیت الله استادی نوشت: “یکی از دغدغه‌های اساسی این مرجع تقلید(مرحوم فاضل لنکرانی) کمبود فقیه در جامعه بود و همیشه در این باره اظهار نگرانی می‌کرد”.

10)

هاید پارک در قبال باغ قلهک! پیشنهاد «سردار باقرزاده» برای حل و فصل مسئله باغ قلهک در نوع خودش پیشنهاد جالبی بود که باز هم «آفتاب» آن را منتشر می کرد: “به دولت انگلیس توصیه می‌کنم قبل از اینکه فرصت از دست برود و پرونده‌های جدید مفتوح گردد نسبت به عودت باغ قلهک به ملت ایران داوطلبانه اقدام نماید و چنانچه تمایل به نگهداری باغ قلهک دارد وجه آن را بپردازد و یا اینکه «هاید پارک لندن» را به عنوان معوض به ایران تحویل نماید”.

11)

«بازتاب» هم این عبارت از امام جمعه تهران را برای انتشار مناسب دانست: “بوش باید بداند ملت ایران برای مقابله با آمریکا همه گزینه‌ها؛ از جمله «تودهنی محکم به آمریکا را» روی میزش دارد”.

12)

«آفتاب» این جمله گریگوری شولتی در آژانس انرژی اتمی را منتشر کرد: “آنچه که اکنون در برابر تهران صورت می گیرد تا متقاعد به توقف غنی سازی اورانیوم شود نوعی سیاست چماق وهویج است. ولی باید از اعطای هویج به خرگوشی که بی‌وقفه در پی توسعه سانتریفیوژهایش است، خودداری کنیم”.

13)

«مهر» گزارش داد که محسن فریدی، مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفته است: “استفاده از مواد روانگردان در میان نوجوانان ایرانی ازسن 15 به 13 سال کاهش یافته است. بر اساس آمارهای محرمانه، مصرف مواد روانگردان درمیان نوجوانان و جوانان کشور به شدت افزایش پیدا کرده است”.

14)

«خبرگزاری سیتنا» خبری منتشر کرد درباره عدم کنترل اس ام اس ها: “آقای غفاریان، یک مسئول شرکت مخابرات ایران گفت: اساسابر محتوای SMSها، هیچ کنترلی صورت نمی گیرد. چرا که امکان کنترل روزانه حدودا ۴۶ میلیون SMS ارسالی، وجود ندارد. چرا که امکان کنترل روزانه حدودا ۴۶ میلیون SMS ارسالی، وجود ندارد”.

15)

انتشار ناخواسته و نادانسته یک آگهی در روزنامه همشهری پنج شنبه 30 خرداد؛ جنجال به پا کرد. این آگهی خطاب به «مریم قجر عضدانلو» نوشته شده بود که سایت «مبارزین» متن آن را چنین منتشر کرد: “مریم جان، ای عزیز و دلبندمان، موفقیت تو را در کارهایت تبریک می گوییم و منتظر قدم گذاشتن تو به خانه مان هستیم. دخترم چشم به راهیم و آرزوی دیدن روی ماهت را داریم. خانواده احمری و همه دوست دارانت – خرداد 1386”

16)

«ایران پرس نیوز» گزارش داد که سفارت انگلستان در تهران از صدور ویزا برای برخی روحانیون بلندپایه ایرانی امتناع کرده است: “سفارت انگلستان در تهران‌ برای‌ چند مقام‌ مسئول‌ و مهمان‌ همایش‌ بین‌ المللی‌ تقریب‌ بین‌ مذاهب‌ اسلامی‌ در لندن‌ روادید صادر نکرد. یک‌ مقام‌ مسئول‌ همایش‌ بین‌ المللی‌ تقریب‌ بین‌ مذاهب‌ اسلامی‌ ‌گفت: آقایان‌ قمی‌ معاون‌ بین‌ الملل‌ دفتر رهبری، تسخیری‌ رئیس‌ مجمع تقریب‌ مذاهب‌ اصفی‌ از علمای‌ سرشناس‌ مقیم‌ عراق‌، ربانی‌ و تبرائیان‌ مسئول‌ هماهنگی‌ همایش‌ بین‌ المللی‌ تقریب‌ مذاهب‌ در لندن؛‌ به‌ علت‌ صادر نشدن‌ روادید از سوی‌ سفارت‌ انگلیس‌ در تهران‌ نتوانستند در این‌ همایش‌ شرکت‌ کنند”.

17)

«مهر» گزارش داد که: “مجلس نمایندگان آمریکا؛ شب گذشته به ممنوعیت هر گونه کمکی به عربستان سعودی به اتهام تعصب مذهبی و حمایت مالی این هم پیمان آمریکا از سازمانهای تروریستی رای داد. «آنتونی وینر» دموکرات ایالت نیویورک گفت: ما با قطع کمکها یک پیام روشن را برای دولت عربستان سعودی می فرستیم و آن اینکه آنها باید یک همپیمان واقعی در پیشبرد صلح در خاورمیانه باشند”.