گروگان های انگلیسی در دست سپاه مهدی

نویسنده

ریچارد بیستون - بغداد

بنا بر ادعای فرمانده نیرو های آمریکا در عراق، گروهی متشکل از افراد تعلیم دیده و مسلح شده توسط ایران و مورد حمایت مالی این کشور مسئول گروگان گیری پنج غیر نظامی انگلیسی در ماه گذشته در بغداد است.

ژنرال دیوید پتراس دیروز به خبر نگار تایمز گفت وی معتقد است چهار مشاور امنیتی و یک مشاور انگلیسی که گروگان گرفته شده اند هنوز زنده هستند و اضافه کرد که کوشش های مکرری برای آزادی آن ها صورت گرفته است. وی گفت هیچ شرطی برای آزادی آن ها مطرح نشده است.

کماندو های مامور جستجو برای گروگان ها تعدادی از مخفیگاه های مظنون به پناه دادن تروریست ها را مورد حمله قرار داده است. ژنرال پتراس گفت: “عملیات متعددی برای نجات آن ها انجام شده است ولی اطلاعات کافی در اختیار ما نیست. اکنون کوشش گسترده ای برای یافتن محل آن ها در جریان است.”

این اولین اظهار نظر رسمی در مورد عملیات نجات گروگان های انگلیسی است. مقامات انگلیسی از اطهار نظر در این مورد خودداری کرده اند. این اخبار احتمالا روابط با ایران را خصمانه تر خواهد ساخت. این ژنرال گفت گروه تروریستی مسئول این گروگان گیری رابطه بسیار نزدیکی با مقامات ایرانی دارد ولی وی از مسئول دانستن تهران در این اقدام خودداری کرد.

از زمان ربوده شدن این عده از مقابل وزارت اقتصاد در بغداد سه هفته پیش، انگلیس متخصصین مذاکره در گروگان گیری و کارشناسان ضد ترورسیم را به منطقه گسیل داشته است. مقامات سفارت انگلیس در بغداد گفتند متخصصین با شدت بر روی این موضوع کار می کنند.

ژنرال پتراس گفت انگلستان و آمریکا از این گروه از گروگان گیر ها آسیب زیادی دیده اند. وی این گروه را به عنوان بخشی از سپاه المهدی، گروه مسلح شیعه وفادار به روحانی آتشی مزاج، مقتدی الصدرمعرفی کرد و افزود: “ما معتقدیم این عملیات کار همان گروهی است که سربازان ما را در کربلا در ماه ژانویه کشتند. ما رئیس آن گروه را یک هفته پیش از گروگان گرفتن غیر نظامیان انگلیسی کشته بودیم. این عملیات توسط همان گروه برنامه ریزی شده و به اجرا در آمده است. این گروه یکی از سلول های جیش المهدی است که البته تمام سلول های آن تحت کنترل مقتدی الصدر نیستند.”

وی در مورد این سلول گفت: “نفرات آن ها دارای سلسله مراتب نظامی نیستند. آن ها در ایران تعلیم دیده اند، اسلحه ایرانی دارند و از مشاوره با ایران بهره مند می شوند. نقش ایران در این مورد به مراتب بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد. ایران از تابستان 2004 نقش بسیاربسیار بیشتری در تعلیم، تجهیز و تسلیح این گروه ها ایفا کرده است.”

وی افزود این گروه مسئول حملات دیگری علیه نیروهای انگلیس هستند که در تمام آن ها سلاح های ساخت ایران و مواد منفجره نفوذ کننده (EFP) که می توانند ذره پوش های قوی را هم نابود کند مورد استفاده قرار گرفته است.

این ژنرال که از دفتر خود در ناحیه سبز به شدت حفاظت شده بغداد سخن می گفت، از کار ارتش انگلیس در عراق قدردانی کرد و از گوردون براون خواست پس از تحویل گرفتن مقام نخست وزیری انگیس در ماه آینده همچنان به تعهدات انگلیس در عراق پایبند باقی بماند.

اظهارات ژنرال پتراس چندان خوشایند دولت انگلیس نیست چرا که این دولت در باره این گروگان گیری و هویت گروگان گیر ها اظهار نظری نکرده است

منبع : روزنامه تایمز - 23 ژوئن 2007