موج جدید ممنوع الخروجی

نویسنده

mamnolkhorojb.jpg

نوید احمدی

به دنبال ممانعت لباس شخصی ها از خروج هاشم آقاجری و عبدالله مومنی از تهران، مومنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، ضمن غیرقانونی خواندن این عمل گفت: “ماموران در زمانی مانع ورود ما به هواپیما شدند که تمام مراحل اداری انجام و پاسپورت های ما نیزممهور شده بود”.

این دو که به همراه مرضیه مرتاضی لنگرودی و علیرضا رجایی برای شرکت در سمینار “گذشته و آینده اصلاحات در ایران” و به دعوت دانشگاه MIT به ایالات متحده آمریکا سفر می کردند، هنگامی که از پاویون فرودگاه برای نشستن در هواپیما خارج می شدند از سوی افراد لباس شخصی بازداشت شدند.

عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت، درگفت وگو با روز دراین مورد اظهار داشت: “پس از وقوع این مساله هرچه علت را جویا شدیم پاسخی ندادند و پاسپورت‌های ما را نیز توقیف و اعلام کردند، باید طی 72 ساعت آینده به امور گذرنامه‌ دفتر ریاست جمهوری مراجعه کنیم تا پاسخهای لازم را دریافت داریم”.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دو ماه قبل نیز سفری به خارج از کشور داشته که بدون مانع انجام شده است، افزود: “ممنوع‌الخروج شدن را باید قاضی یک دادگاه صالحه رسما اعلام کند.اگر کسی هم ممنوع الخروج باشد در زیر گذرنامه اش مهر خروج نمی زنند در حالی که گذزنامه ما مهر خروج خورده بود. طبق قانون کسی که مهر خروج گرفته نمی تواند از کشور خارج نشود”.

وی همچنین گفت هیچ پرونده ای در دادگاه ندارد که بواسطه آن ممنوع الخروج شده باشد.

مومنی در باره علت این برخورد ها گفت: “به نظر می رسد عده ای از نیروهای مافوق قانون وجود دارند که بصورت غیر پاسخگو امکان این برخورد ها را دارند.این برخورد ها هم در راستای ایزوله کردن نیروهای روشنفکر و آزادیخواه انجام می شود. به این ترتیب می خواهند تمام صدا ها خاموش و تنها صدای دولت در جهان شنیده شود”.

وی افزود: “البته آنها بسیار تمایل دارند کهنیروهای تحول خواه و مدافع آزادی و دموکراسی بطور کامل از ایران خارج شوند.در این زمینه حتی راه را برای خروج آنان هم باز می کنند، امااگر برگشتی در کار باشد ترجیح می دهند جلوی خروج آنها را بگیرند”.

مومنی در مورد پاسخگو نبودن این نیروها گفت: “این نوع برخورد با ما تا آنجا عجیب بود که هنگام خارج کردن ما از گیت پاویون فرودگاه، مامورین انتظامی به لباس شخصی ها معترض شدند و ابتدا اجازه خارج کردن ما را ندادند، اما در نهایت وقتی یکی از نیروهای لباس شخصی گفت: دستور، دستور حاجی است، آنان نیز حرفی نزدند”.

دکتر آقاجری هم در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام اینکه ممنوع الخروج نیست، گفت: “ماه پیش هم به دعوت دانشگاه سوربن به پاریس رفته بودم و ممنوع‌الخروج نبودم اما به نظر می‌رسد این تصمیمات در پی تعارض و ناهماهنگی و هم‌چنین وجود تشکیلاتی موازی گرفته شده است؛ چراکه تنها مرجع قضایی می‌تواند کسی را ممنوع‌الخروج کند و البته باید آن را به اداره گذرنامه ابلاغ کند”.

در همین حال صابری ظفرقندی، سرپرست دادسرای ناحیه‌ 9 در خصوص ممنوع الخروج شدن دکتر آقاجری به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: “قرار ممنوع‌الخروج شدن هاشم آقاجری از سوی دادگاه انقلاب صادر شده و مدت قرار عدم خروج از کشور شش ماه است و نمایندگی وزارت اطلاعات در فرودگاه مهرآباد نیز از خروج وی جلوگیری کرده است”.

هاشم آقاجری، عبدالله مومنی، مرضیه مرتاضی لنگرودی و علیرضا رجایی، چهار نفری بودند که از ایران برای شرکت در کنفرانس “گذشته و آینده اصلاحات در ایران” به آمریکا سفر می کردند که از این میان تنها رجایی و خانم مرتاضی موفق به انجام این سفر شدند.در این کنفرانس فعالین دیگری همچون مسعود بهنود، کاظم علمداری، فرخ نگهدار، مهرداد مشایخی، فاطمه حقیقت جو، بنو عزیزی، اکبر گنجی و ولی نصر شرکت دارند.

حدود سه هفته قبل نیز از خروج تقی رحمانی برای شرکت در کنفرانس “انجمن قلم دانمارک” جلوگیری بعمل آمده بود.