خشم افراطیون از برتری موسوی

نویسنده
نازنین کامدار

» کیهان از«گاف مشترک تایم و سیا»خبر داد

انتخاب میرحسین موسوی به عنوان تاثیرگذار ترین چهره سال ۲۰۱۰ از سوی کاربران مجله تایم، خشم رسانه های افراطی حامی دولت محمود احمدی نژاد را برانگیخت.

سر انجام پس از یکماه و نیم رای گیری آنلاین مجله تایم درباره ۱۰۰ چهره تاثیرگذار سال ۲۰۱۰، میرحسین موسوی با بیش از یک میلیون و چهارصد هزار رای، عنوان ”تاثیرگذارترین چهره جهان در سال ۲۰۱۰” را  از آن خود کرد؛عنوانی که باعث شد طی دو روز گذشته وی و مجله تایم مورد حملات شدید رسانه ای هواداران محمود احمدی نژاد قرار گیرند.

  تندترین واکنش از روزنامه کیهان بود که در “گزارش اختصاصی” خود با انتشار عکسی از صفحه رای گیری مجله تایم مدعی شد سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، در نظرسنجی نشریه تایم دخالت کرده و بدین ترتیب میرحسین موسوی به عنوان تاثیرگذار ترین چهره سال برگزیده شده است.

کیهان در این باره نوشته است: “سازمان سیا در عملی ناشیانه میرحسین موسوی را از جایگاه صد و نودم یک نظرسنجی به رتبه اول ارتقاء داد. در حالی که در آخرین نتیجه نظرسنجی مجله تایم درباره 200 چهره مشهور دنیا در سال 2010، موسوی در جایگاه صد و نودم- زیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی- قرار داشت، این مجله در مدت چند ساعت ناگهان او را به عنوان موثرترین چهره دنیا معرفی کرد”.

کیهان در حالی مدعی رتبه صد و نودم میرحسین موسوی شده که این نظر سنجی بر اساس سنت این نشریه که بیش از ۵۰ سال است اقدام به برگزاری این مسابقه می کند، ۱۰۰ نفر  بوده و   نام این شماره ویژه مجله تایم نیز ”تایم ۱۰۰” است.

 چند ماه قبل نیز  نظر سنجی مسابقه پیام کوتاه برنامه تلویزیونی “نود” که طی آن کاربران حامی میرحسین موسوی با ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه، نظر سنجی این برنامه را با ۷۷ درصد آراء برای «گزینه سه» ثبت کردند، موجب خشم رسانه های حامی دولت شد.تا حدی که به گفته برخی از آزادشدگان از زندان اوین در حوادث پس عاشورا، ارسال پیام کوتاه با عدد “۳” به برنامه نود نیز در بازجویی ها مورد اشاره بازجویان قرار گرفته است.

کیهان در ادامه این گزارش افزوده است: “هرچند تایم و جرس توضیح نداده اند چگونه طی چند لحظه چند صدهزار نفر به نامزد صد و نودم رای داده اند اما ظاهراً اوضاع اسفبار اردوگاه فتنه علت این تقلب بوده است. البته معلوم نیست اول شدن در لیستی مجعول که توسط کارشناسان سیا تهیه می شود و همجنس بازها و خوانندگان مبتذل پای ثابت آن هستند، چه افتخاری دارد؟!”

 روزنامه کیهان در حالی از«گاف مشترک تایم و سیا در بالا کشیدن»موسوی خبر داده که این نشریه تاکنون دوبار با محمود احمدی نژاد، و به درخواست خود وی گفت و گو کرده است.

 ریچارد استنگل، سردبیر تایم درباره اولین مصاحبه اش با محمود احمدی نژاد در مطلبی با عنوان “شام من با احمدی نژاد” که  در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۷ در مجله تایم منتشر کرد، نوشته بود: “دعوت­نامه روی کارت دعوتی با کاغذ مرغوب و خطاطی خیال انگیز با این کلمات مزین شده بود: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران «با کمال ادب و احترام مستدعی است» همراه اینجانب شام را نزد دکتر محمود احمدی­نژاد صرف نمایید. شام در هتل اینترکانتیننتال که اسامی مدعوین را با دقت بسیار زیاد روی میزی مستطیل شکل نوشته بود صرف می­شود. پنجاه نفر از ما که اغلب دانشگاهی و خبرنگار هستیم دعوت شده­ایم. در آن سوی اتاق برایان ویلیامز را می­بینم و کریستین امان­پور و چند نفر دیگر روی صندلی های خودشان نشسته­اند. ساعت 8 بعد از ظهر روزی است که احمدی­نژاد سخنرانی­اش را در سازمان ملل و دانشگاه کلمبیا پایان داده و اکنون تعظیم­کنان و لبخندزنان وارد اتاق می­شود”.

سردبیر تایم می افزاید: “سخنرانی در سازمان ملل برای رئیس جمهور ایران اکنون به یک مراسم آیینی تبدیل شده است. او هر سال در زمان مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک-با عطش سیری ناپذیر به جلب توجه و با زیرکی- برنامه تبلیغاتی رسانه­ای تدارک می­بیند و مانند هر چهره بین­المللی خود را برای مخاطبان متنوعی آماده می­کند: در این مورد هم که خبرنگاران و دانشگاهیان را دعوت کرده می­تواند سخنان و عقایدش را به طیف وسیع­تری از مخاطبان آمریکایی برساند”.

 

شکست یا پیروزی

سایت رجا نیوز، یکی از افراطی ترین ارگان های اینترنتی حامی احمدی نژاد نیز، عدم انتشار عکس موسوی بر روی جلد شماره ویژه مجله تایم را نشانه “شکست موسوی” دانسته است.

این سایت می نویسد: “درحالی که حامیان میرحسین موسوی تلاش گسترده‌ای را برای پیروزی او در یک نظرسنجی اینترنتی انجام دادند و حتی دست به تقلب گسترده هم زدند، مجله تایم با انتشار عکس یک فوتبالیست، یک خواننده همجنس باز و رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر روی جلد خود، خستگی را به تن این افراد باقی گذاشت”.

ظاهرا رجا نیوز که گزارش اش را یک روز زودتر از کیهان منتشر کرده، به تفاوت چاپ عکس و  نتیجه نظر سنجی توجه نکرده و تنها نشانه موفقیت در نظر سنجی را چاپ عکس بر روی جلد دانسته که آورده است: “آقای موسوی در این رقابت اینترنتی هم مغلوب شد و “لیدی گاگا”، خواننده آمریکایی به همراه “بیل کلینتون”، رئیس جمهور سابق آمریکا و “دیدیه دروگبا”، بازیکن تیم فوتبال چلسی بر روی جلد مجله تایم قرار گرفتند”.

 گفتنی است در این نظرسنجی اینترنتی، در بخش اصلی با عنوان “شخصیت های‌ سال” که موسوی رتبه اول را به خود اختصاص داد، زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی هم در رتبه دهم و شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل  در رتبه هفدهم فهرست نهایی قرار گرفتند.

فهرست هفته نامۀ تایم، به چهار بخش “رهبران”، “قهرمانان”، “هنرمندان” و “متفکران” جهان تقسیم و در هر بخش نام بیست وپنج شخصیت با نفوذ و تاثیرگذار جهان به ترتیب اهمیت، ذکر شده بود.
در رای گیری هفته نامۀ تایم برای تعیین جایگاه این شخصیت‌ها که از طریق اینترنت انجام شد، در بخش “قهرمانان” نیز میرحسین موسوی در رتبه سوم قرار گرفته است.
در فهرست یکصد شخصیت تاثیرگذار و با نفوذ جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی، نام زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی نیز در ردیف هفدهم از ۲۵ قهرمان نامدار جهان ذکر شده است.
در این فهرست، نام بیل کلینتون، رییس جمهور اسبق آمریکا در ردیف نخست “قهرمانان” و نام “کیم یونا” قهرمان پاتیناژکرۀ جنوبی به عنوان شخص دوم این بخش و پیش از نام میرحسین موسوی آمده است.
در بخش ۲۵ تن “رهبران با نفوذ” جهان در سال ۲۰۱۰، نام رهبرانی مانند لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل قید شده که مجلۀ تایم وی را در ردیف نخست این بخش قرار داده و در پی آن “تی ـ جی - ونگ” رئیس یک کمپانی کامپیوتر سازی در تایوان و دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا به ترتیب مقام دوم و سوم را کسب کرده اند. باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز در ردیف چهارم و پس از دریاسالار مولن قرار دارد.