ردفیلم ها، دعوت از پناهی

نویسنده
پرستو سپهری

» فیلم کیارستمی محصول ایران نیست

گردانندگان جشنواره کن ضمن رد بیست  فیلم ارسالی از جمهوری اسلامی، جعفر پناهی، فیلمساز دربند را به بزرگترین جشنواره هنری سینمای جهان دعوت کردند. آخرین فیلم عباس کیارستمی هم که در این جشنواره به نمایش در می آید،محصول سه کشور بلژیک،فرانسه و ایتالیا است وبه عنوان تولید ایران شناخته نمی شود.

شصت و سومین جشنواره کن، که هفته آینده در این شهر جنوبی فرانسه آغاز می شود، باز هم به فیلم هایی که از جمهوری اسلامی آمدند،بی توجهی کرد و در ادامه روندی که طی چند سال اخیر در دوره احمدی نژاد اتخاذ کرده، تنها فیلم هایی را موردبررسی قرار داد که در خارج از ایران و یا در داخل ایران،اما بدون مجوز ساخته شده اند.دعوت از جعفر پناهی فیلمساز زندانی از سوی جشنواره کن هم از سوی ناظران هنری، نوعی دهان کجی آشکار به دولت مستقر تلقی شده است.   

تنها نماینده ایران در جشنواره کن، فیلم تازه عباس کیارستمی است با عنوان “رونوشت برابر اصل” که آن هم به عنوان محصول مشترک چند کشور، به بخش مسابقه  این دوره جشنواره کن، راه یافته است.

“رونوشت برابر اصل” آخرین فیلم کیارستمی، در خارج از ایران و فارغ از نظارت دولتی، ساخته شده  و ستاره مشهور فرانسوی، ژولیت بینوش در آن بازی دارد.

با اعلام اسامی کامل فیلم های بخش های مختلف جشنواره کن مشخص شد که هیچ کدام از فیلم های ایرانی ارسال شده، در بخش های مسابقه، نوعی نگاه و خارج از مسابقه پذیرفته نشده اند؛امری که موجب ناامیدی تهیه کنندگان و فیلمسازان ایرانی متقاضی، شده است. سال گذشته هم هیچ فیلمی از ایران در بخش مسابقه حضور نداشت و فیلم بهمن قبادی، “کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد” هم که در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد، بدون مجوز قانونی در ایران ساخته شده بود.

پذیرش فیلم کیارستمی- تنها ایرانی برنده نخل طلای این جشنواره-  در بخش مسابقه، نشان از آن دارد که رابطه این جشنواره با کیارستمی پس از یک دوره ناخوشایند برای کیارستمی، بهبود یافته است.  فیلم “شیرین” او به رغم ارائه درخواست برای نمایش در جشنواره در سال گذشته، در هیچ یک از بخش های آن پذیرفته نشده بود.

رقبای صاحب نام کیارستمی در بخش مسابقه امسال آلخاندرو گونزالس ایناریتو با فیلم “زیبا”، مایک لی با فیلم “سالی دیگر”، نیکیتا میخالکوف با فیلم “آفتاب سوخته 2”، تاکشی کیتانو با فیلم “خشونت” و برتران تاورنیه با “شاهزاده مون پنسیه” هستند.

در بخش خارج از مسابقه، سه فیلم از سه فیلمساز شناخته شده جهانی به نمایش در می آید: “تو با یک غریبه بلندقد مومشکی ملاقات خواهی کرد” ساخته وودی آلن، “وال استریت: پول هرگز نمی خوابد” ساخته اولیور استون و “تامارا درو” ساخته استفن فریزر.

در بخش نوعی نگاه هم به نام دو فیلمساز کهنه کار فرانسوی برمی خوریم: ژان لوک گدار با “سینما سوسیالیسم” و مانوئل دوالیویرا با “آنجلیکا”. 

همچنین اسامی داوران بخش مسابقه کن به شرح زیر اعلام شده است: تیم برتون(فیلمساز آمریکایی- ریاست هیات داوران)، کیت بکینسیل(بازیگر انگلیسی)، جیووانا متزوجیورنو(بازیگر ایتالیایی)،آلبرتو باربرا(مدیر موزه سینما-ایتالیا)، امانوئل کارر(نویسنده و کارگردان فرانسوی)، بنیچیو دل تورو(بازیگر پورتو ریکویی)، ویکتور اریک( کارگردان اسپانیایی) و شکار کاپور(بازیگر و کارگردان و تهیه کننده هندی).

آتوم اگویان فیلمساز کانادایی هم به عنوان رئیس هیات داوران بخش فیلم های کوتاه و “سینه فونداسیون” انتخاب شده و کلر دونی فیلمساز فرانسوی به عنوان رئیس هیات داوران بخش نوعی نگاه.

جشنواره کن، هفته آینده از دوازدهم ماه مه با فیلم “رابین هود” ساخته ریدلی اسکات افتتاح می شود و تا بیست و سوم این ماه در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار خواهد شد.