دورخیز معترضان برای تظاهرات آرام

نویسنده

» نگاه سی ان ان به تحولات ایران

ائتلاف گروه های اصلاح طلب ایران در تلاش برای شرکت مخالفان در یک تظاهرات غیرخشونت آمیز، در سالگرد انقلاب اسلامی در هفته آینده هستند.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز پنجشنبه از مردم خواست «با رنگ سبز خود» برای پشتیبانی از جنبش سبز به راهپیمائی در 22 بهمن دست بزنند.

چنین تظاهراتی از قدرت شهروندانی حکایت می کند که به سرکوب خشن مردم توسط دولت اعتراض دارند؛ مردمی که علیه پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه دست به اعتراض زدند. بسیاری از مردم اعتقاد دارند پیروزی احمدی نژاد با تقلب امکان پذیر شده است.

شورای هماهنگی جبهۀ اصلاحات در اطلاعیه خود آورده است: “ما به تمام انسان های کوته فکری که بر اریکه قدرت تکیه زده اند و هر مخالفی را عامل بیگانه می خوانند، نشان خواهیم داد سرنوشت یک نظام تک صدائی و خودکامه چگونه خواهد بود.”

این اطلاعیه پس از فراخوان میر حسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالف، برای برپائی تظاهرات غیرخشونت آمیز، صادر شده است تا صدای اصلاح طلبان را به گوش “همراهان و رقیبان” و “دوست و دشمن” برساند.

در این اطلاعیه آمده است: «ما می آئیم تا به نمایندگی از زندانیان سیاسی، که اکثر آنها در انقلاب 1357 شرکت داشته اند، فریاد بزنیم و به مسؤولان بگوئیم که به جای زندانی کردن و اعمال خشونت علیه مردم، باید به اصول و ارزش های اصلی بازگردید.»

«ما به آنها می گوئیم به جای ابراز نگرانی دروغین و نمادین از دسیسه خارجی، به قانون احترام بگذارید، و به تحلیل اقدامات خودتان بپردازید. ما به آنها می گوئیم آینه، انعکاس دقیقی از آنچه هستید را نشان می دهد و اگر شما آینه را بشکنید، فقط خودتان را شکسته اید.»

از جمله گروه های حاضر در این ائتلاف، جبهه مشارکت اسلامی ایران، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، انجمن نمایندگان مجلس، انجمن اسلامی استادان دانشگاه، انجمن روزنامه نگاران زن ایران، انجمن فرهنگی ایران اسلامی، حزب اتحاد و انجمن اساتید و محققین حوزه عملیه قم هستند.

مسؤولان ایران در تدارک مراسم یادبود سرنگونی شاه در سال 1357 هستند. جشن های انقلاب از این هفته آغاز شده و تا 22 بهمن ادامه خواهد یافت. به نظر می رسد دولت در آستانه سالگرد انقلاب، فشار بیشتری بر مخالفان وارد می کند.

به گفته فعالان ایرانی، یک روزنامه نگار و فعال پیشروی حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه دستگیر شده است. همایش حقوق بشر ایران با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد، مأموران امنیتی با هجوم به خانه کاوه قاسمی کرمانشاهی، وسائل شخصی وی از جمله رایانه او را ضبط کرده و وی را با خود برده اند.

ایران به دادگاهی کردن و اعدام کسانی مشغول بوده که به شرکت در تظاهرات علیه انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد و پیروزی محمود احمدی نژاد متهم بوده اند.

اولین اعتراضات در تابستان گذشته آغاز شد و همچنان ادامه یافته است. به گفته ناظران، با ورود معترضان به خیابان در عاشورای گذشته در 27 دسامبر، دست کم هفت نفر کشته شده اند و صدها نفر دستگیر شده اند.

منبع: سی- ان- ان- 4 فوریه 2010