دانشجویان ونزوئلایی در کنار همکلاسان ایرانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دعوت از بسیجی ها برای پیوستن به مردم

در حالی که تحریم امتحانات پایان ترم، کم کم در تمامی دانشگاه های ایران، به روندی عادی بدل می شود، تهدیدهای مسوولان دانشگاه ها نیز هر روز شدت بیشتری به خود می گیرد؛بازداشت تعداد دیگری از دانشجویان در روزهای پایانی هفته گذشته در راستای همین تهدیدات انجام شده است. اما در میان اخبار دانشجویی چند روز گذشته، پیام همدردی و حمایت دانشجویان ونزوئلایی ازدانشجویان معترض ایران، توجه زیادی را به خود جلب کرد. این پیام از سوی دانشجویان کشوری صادر شده که در حال حاضر یکی از متحدان اصلی محمود احمدی نژاد است.

 

محاکمه مجید توکلی

پرونده مجید توکلی، دانشجویی که در روز 16 آذر بازداشت شده بود، به دادگاه ارسال و نخستین جلسه دادگاه وی نیز روی 13 دی ماه برگزار شد. بنا بر اعلام برادر مجید توکلی، این فعال دانشجویی در تماسی با خانواده خود اعلام کرده که در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به اتهام  “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروهای مخالف دولت”، “توهین به رهبری”، “توهین به رئیس جمهور”، “اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه شده است. آن گونه که مجید توکلی اعلام کرده، قرار بوده دادگاه وی از صدا و سیما پخش شوداما به دلیل مشاجرات توکلی با قاضی، این اتفاق نیفتاد و تنها بخشی کوتاه به صورت گزینشی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است.

پس از سخنرانی توکلی در روز دانشجو در دانشگاه پلی تکنیک و بازداشت وی، خبرگزاری های فارس و ایرنا، عکس هایی منتشر کردند که توکلی را با چادر و مقنعه نشان می داد. این دو خبرگزاری مدعی شدند که توکلی قصد داشته با حجاب زنانه از دانشگاه خارج شود که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. این مساله باعث شد که عده زیادی از فعالان سیاسی، اقدام به انتشار عکسهای خود با حجاب بکنند و کمپینی در این زمینه راه افتاد. در بخشی از دادگاه که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، قاضی صلواتی به همین موضوع اشاره می کند و از توکلی  می پرسد: “اگر بدون برنامه ریزی اونجا بودی چه طور با چادر و مقنعه رفتی بیرون؟ مجید توکلی نیز جواب می دهد که این کار نیازی به برنامه ریزی خاص نداشت.” پس از آن هم مدعی العمومی اتهامات مجید توکلی را قرائت می کند.

توکلی در تماس با خانواده خود تأکید کرده است که مراحل دادگاه به پایان رسیده و حکم نیز تقریبا مشخص است. وی به خانواده خود گفته باید برای دادگاه تجدیدنظر و اعتراض به حکم اقدام کنند. اما علیرغم مراجعه وکیل مدافع مجید توکلی به شعبه 15 دادگاه انقلاب پس از برگزاری این دادگاه نمایشی، قاضی صلواتی اطلاعی از وضعیت پرونده در اختیار وی قرار نداده است.

پیش از این یکی از فعالان دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک، به “روز”گفته بود: “مسوولان حراست رسما ما را تهدید کرده اند که برخورد سختی با ما خواهد شد. به من گفتند بر سر مجید توکلی که گنده شما بود، آن بلا را آوردیم، شماها که عددی نیستید.”

 

تاپدید شدن دو دانشجو

با گذشت یک هفته بی خبری از وضعیت سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی، دو دانشجوی دانشگاه زنجان، و با توجه به شواهد و گفته‌های خانواده‌های این دو فعال دانشجویی و عدم برقراری هرگونه تماس از سوی آنها در یک هفته‌ گذشته، شواهد حکایت از بازداشت این دو دانشجو دارد. استفاده نیروهای امنیتی از ایمیل و تلفن های این دو و پیدا شدن شهود و مستنداتی ثابت می کند این فعالان دانشجویی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند. با این حال و برغم مراجعات مکرر خانواده های آنان به نهادهای امنیتی و قضایی، نهادهای مربوطه از تائید بازداشت این افراد و پاسخگویی در قبال سرنوشت آنان سر باز می زنند. این در حالی است که گزارشات غیررسمی اما نگران کننده و متعددی در باب ضرب و شتم شدید و مداوم این فعالان دانشجویی در بازداشتگاه دریافت شده است.

گفتنی است سورنا هاشمی عضو دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران به تازگی پس از سه هفته بازداشت در بند 209 زندان اوین آزاد شده بود. او به همراه علیرضا فیروزی، فعال دانشجویی و حقوق‌بشر، از سوی دادگاه عمومی و انقلاب زنجان در جریان پرونده‌ فساد اخلاقی معاون دانشجویی دانشگاه زنجان، به تحمل بیش از دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند و از ادامه‌ تحصیل آنها نیز جلوگیری به عمل آمده است.

همچنین خبرنامه امیرکبیر گزارش داده است که امیر مقدم، علی خجسته و معین مین باشی نیز پس از حمله سازماندهی اوباش انصار مشهد به دانشگاه آزاد و در یورش نیروی انتظامی به عابرین خیابان های اطراف دانشگاه آزاد بازداشت شدند. این دانشجویان که به همراه حمید تمدنی، محسن بیات، علی معموری، رضا خجسته و علی لطیفی به کوی پلیس منتقل شده اند، در شرایطی بسیار سخت و در بین مجرمین خطرناک نگهداری می شوند.

 حسین قابل، برادرزاده احمد قابل و دیگر دانشجوی زندانی دانشگاه فردوسی مشهد هم که از روز عاشورا در بازداشتگاه کوی پلیس به سر می برد، همراه با تعدادی دیگر از دانشجویان بازداشتی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است. دانشجویان منتقل شده به این زندان، در شرایط غیراستاندارد و خطرناکی نگهداری می شوند و از حقوق اولیه خود از جمله دسترسی به وکیل و ملاقات محرومند. عادل طائی نیا دبیر سیاسی انجمن اسلامی، فرشاد عزیزی مسئول ستاد۸۸ دانشگاه آزاد مشهد، ایمان ابراهیمی از اعضای انجمن اسلامی دانشکده مهندسی و جهانبخش از اعضای حزب اعتماد ملی و انجمن اسلامی دانشکده حقوق این دانشگاه در میان دانشجویان بازداشت شده هستند. گفته میشود تعدادی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه آزاد مشهد نیز به زندان وکیل آباد منتقل شده اند؛ امری که باعث نگرانی بیش از پیش دانشجویان دانشگاه آزاد در مورد ادامه بازداشت دوستان دربندشان شده است. همچنین از وضعیت مهدی گیلانی عضو ستاد۸۸ خراسان که نیز که در دانشگاه سجاد مشهد بازداشت شده است، هنوز هیچ اطلاعی در دست نیست.  بنابرگزارش ها دو تن دیگر از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه سجاد مشهد، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد دربندند.

 

دانشجویان ونزوئلا: پیام همدردی با دانشجویان ابران

دانشجویان ونزوئلایی با صدور پیامی به ابراز هم دردی با دانشجوان معترض در ایران پرداختند. این نامه توسط فدراسیون مراکز دانشگاهی ونزوئلا برای دانشجویان ایرانی فرستاده شده است. گفته می شود حدود 60 هزاردانشجو، عضو این کنفدراسیون هستند.

 در این نامه آمده است:“بیایید برای رؤیای آزادی و دموکراسی به مبارزه‌مان ادامه دهیم، صدایمان را بی‌هیچ هراسی برای پیروزی بلند نگهداریم و تسلیم نشویم، چرا که پیروزی در راه است و تقدیر آینده کشورهای ما در دستان ماست. “

 این کنفدراسیون با فرستادن “درودهای گرم از راه دور” به دانشجویان ایرانی می نویسد: “ما دانشجویانی که از شهوت خشونت‌بار انتقام، فساد و حرص و ولع همانند آنان که در قدرتند، نمی‌لرزیم، طبق همه قوانین برابری و تاریخ، حق داریم صدایمان را به نام سرزمین مادری‌مان و مردم آن بلند کنیم.”

 در بخشی دیگر از این نامه “با این امید که در این سال جدید، در این فرصت دوباره، بدون اینکه پاسخگویی در برابر عدالت تاریخی را به تباهی بکشانیم، آگاهانه به مبارزه خود برای مردان و زنان ادامه دهیم تا بتوانند نقش رهبری خود را به پیش ببرند. ” آمده است: “مردمی که عاشقانه آزادی‌شان را طلب می‌کنند، سرانجام آن را با موفقیت به چنگ می‌آورند.”

 

اعتصاب سراسری دانشجویان: تحریم امتحانات در دانشگاه گیلان

در حالی که هفته گذشته دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک دست به تحریم امتحانات زدند و عملا بیش از 60 امتحان این دانشگاه را لغو کردند، موج سراسری تحریم امتحانات به بقیه دانشگاه های کشور نیز سرایت می کند. در همین راستا دانشجویان دانشگاه گیلان نیز به جمع دانشگاه های معترض پیوستند. در آخرین تحول از این دست، “دانشجویان سبز دانشگاه گیلان” با صدور بیانیه ای اعلام کردند در زمان برگزاری امتحانات، گرچه در جلسه امتحان حاضر خواهند شد، اما به نشانه اعتراض همگی برگه های خود را سفید تحویل خواهند داد.

در بیانیه این دانشجویان که به طور اختصاصی در اختیار “روز” قرار گرفته، آمده است: “با گذشت بیش از 6 ماه از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، حاکمیت به جای آنکه خود را با مردم همراه سازد، دست به بازداشت گسترده، سرکوب و قتل معترضان زده است. مطرح شدن بحث هایی چون شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه و کشتن مردم معترض، از  جمله فجایعی است که در این مدت شاهد آن بوده ایم. دانشگاه به عنوان پیش قراول آزادی خواهی در ایران، نیز در این مدت در معرض شدیدترین حملات و سرکوب ها بوده است که آخرین نمونه آن فجایعی است که در دانشگاه آزاد مشهد برای برادران و خواهرانمان پیش آمد و منجر به شهید شدن دو دانشجوی این دانشگاه گردید.”

این بیانیه با ارایه آماری از برخوردهای انجام گرفته با دانشجویان دانشگاه گیلان در این مدت آورده است: “تجربه نشان داده است که این گونه برخوردها با دانشجویان هرگز جواب نداده است. سابقه سرکوب دانشجویان در 18 تیر و اتفاقات تلخ رخ داده در حوادث پس از انتخابات، به خوبی نمایانگر این است که جنبش دانشجوی هرگز با تیغ استبداد دچار سکوت نخواهد شد.”

در پایان این بیانیه می خوانیم: “اعلام می کنیم که برای نشان دادن همبستگی خود با دانشجویان و آزادی خواهان دربند، بر سر جلسه امتحانات حضار می شویم، اما به نشانه اعتراض به روند فعلی برگه های امتحانی خود را بی هیچ نوشته ای تحویل خواهیم داد. از همه دانشجویان دانشگاه های استان گیلان نیز می خواهیم که به این حرکت بپیوندند. باشد که این همبتسگی مقدمه ای باشد برای خیزش عظیم در 22 بهمن.”

این بیانیه در شرایطی صادر شده که روند برخورد با فعالان سیاسی و دانشجویی در روزهای اخیر در شهر رشت شدت گرفته است.

 

دانشگاه اصفهان: دعوت از بسیج برای پیوستن به جنبش سبز

دانشجویان دانشگاه گیلان اما تنها گروهی نبودند که با صدور بیانیه همکلاسان خود را دعوت به اعتراض کردند، اتفاق مشابهی نیز در دانشگاه اصفهان روی داد با این تفاوت که دانشجویان دانشگاه اصفهان، برخلاف دانشجویان دیگر دانشگاه های کشور،  مخاطبی خاص برای بیانیه خود برگزیده اند: بسیج!

در قسمتی از بیانیه دانشجویان اصفهان خطاب به بسیجی ها آمده است: “این روزها ایران ردای سیاه بر تن کرده است. ایران خونین و گریان است. عاشورا، عاشورایی دیگر برخود دید. بزرگترین هتک حرمت ها درعاشورای حسین روا داشتند. گشودن آتش بر مردم بی دفاع و به خاک وخون کشیدن عزاداران سبزحسینی، چنین بی حرمتی در تاریخ تشیع بی سابقه بود.. حتی در عاشورای قبل ازانقلاب در تظاهرات مردمی که با شعارهای تند ضدحکومتی همراه بود، شاه حرمت عاشورا، را نشکست وامروز این نامردمان مدعی پیروی ازاسلام واهل بیت از ریختن خون مردم در محرم الحرام نیز نگذشتند. مردمی که در سوگ بزرگ، مرد تاریخش نشسته است. مردی که مظلومانه زسیت، مظلومانه مردومظلومانه ترازبرگزاری مجلس سوگواری محروم گردید. او درروزگاری ازمیان مارفت که مردم مابیش از همیشه به اومحتاج بودند.”

در این بیانیه با اشاره به آنچه در روزهای اخیر در دانشگاه های کشور رخ داده، آمده: “حریم امن دانشگاه ها را دریدند و مسلح به ابزارات ضرب و جرح، دانشجویان بی دفاع را مجروح کردند. به دامان پاک دختران تجاوز کردند، نداها رادرخون غلطاندند، کهریزک ها به پا کردند و تمام فجایع را به دیگران نسبت دادند. داعیه داران دروغین امام که از پاره شدن مشکوک عکسش به ظاهر برآشفتند و همه منتقدانشان را مسبب اعلام کردند در شب عاشورا به حریم بیتش تعرض کردند. هرروز بر این گمان بودیم که این آخرین پرده حیاست که می درند ولی هیهات که از سیاهی بالاتر رنگی نیز هست.”

این بیانیه در ادامه با مخاطب قرار دادن نیروهای بسیج، این چنین با آن ها سخن می گوید: “ودرآخر برادر بسیجی ام اکنون تورا خطاب قرار می دهم. به واقع شاید تا دیروز بر این گمان بودی که اینان درد دین دارند و مخالفانشان معاندان راه اسلام و حقیقت اند. اما این روزها دیگر با آنچه رخ داد حق وباطل نمایان گشت و حجت برتو تمام. تورا در آخرین فصل حکومت یزید زمان به سوی خود می خوانم. از تو می خواهم که در کنار ما بایستی تا با هم درس آزادگی و استقامت را در مکتب حسین پس دهیم و به یاد داشته باشیم که حسین آزاده زیست و یاور مظلومان بود. از تو می خواهم که به این موج خروشان حق طلبی بپیوندی بیش از آنکه این موج تورا هم با خود ببرد که این موج هیچ سدی را بر نخواهد تافت. ای دوست امروزنوبت، نوبت من و توست. تاریخ قضاوت خواهد کرد.”