حکم ها هر روز سنگین تر می شود

نویسنده
شیرین کریمی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی

بعد از گذشت دو هفته از حوادث روز عاشورا، دستگیری فعالین سیاسی  و مدنی هم‌چنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد رضا رزاقی، از اعضای کمیته حقوقی ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی دیروز صبح در منزلش بازداشت شدو به مکان نامعلومی انتقال یافت. هم‌چنین دیروز اعلام شد که یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس و مدیرمسئول روزنامه توقیف شده فتح، دوشنبه هفته‌ گذشته در یکی از بیمارستان‌های چشم‌پزشکی تهران بازداشت شده و از سرنوشت وی خبری در دست نیست.

 

احکام سنگین برای دانشجویان

همزمان با این دستگیری ها، سنگین ترین احکام قضایی برای زندانیان سیاسی و از جمله دانشجویان صادر شده است. در همین راستا سلمان سیما، عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش آموختگان از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به 6 سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه سلمان سیما به فاصله‌ یک ماه بعد از بازداشتش در 23 آبان ماه برگزار شده است.

خانواده سیما از شکنجه‌های اعمال شده بر فرزندشان طی مراحل بازجویی، به نحوی که باعث شکسته شدن یکی انگشتان و آسیب قفسه سینه‌اش شده، خبر داده‌اند. این دانشجوی دانشگاه آزاد هم اکنون در بند 209 زندان اوین همراه سه نفر دیگر در یک سلول کوچک به سر می‌برد.

مجید توکلی دیگر دانشجوی بازداشتی هم که هفته‌ی گذشته دادگاهش برگزار شده بود، در اولین تماس تلفنی با خانواده‌ خود از صدور حکم‌اش خبر داده و آن را “مشخص شده” اعلام کرده است. “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف دولت، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی” از جمله اتهامات توکلی هستند که یک‌شنبه هفته گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی مطرح شد.

قسمت کوتاهی از جلسه برگزاری دادگاه این دانشجوی امیرکبیر از شبکه خبر صدا و سیما پخش شد که در آن قاضی دادگاه از توکلی می‌پرسد: “اگر بدون برنامه ریزی آن‌جا بودی چه طور با چادر و مقنعه رفتی بیرون؟ مجید توکلی نیز جواب می دهد که این کار نیازی به برنامه ریزی خاص نداشت.”  توکلی در تماس با خانواده‌ خود در این مورد گفته است: “ظاهرا قرار بر این بوده که این دادگاه به صورت کامل فیلمبرداری و پخش شود که به دلیل بحث لفظی با قاضی در خصوص روند بازپرسی و دادگاه، روند آن خوب پیش نرفته و فیلم پخش نشده است.”

دادگاه مجید توکلی بدون حضور وکیل او برگزار شد؛ بعد از جلسه دادگاه هم، قاضی صلواتی اطلاعاتی در مورد وضعیت پرونده در اختیار وی قرار نداده است.

در سوی دیگر بر اساس احکام صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، علی بیکس به هفت سال زندان و تحمل چهار ضربه شلاق و ناصح فریدی به شش سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. فریدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران و عضو شورای سیاستگذاری ستاد شهروند آزاد بود که  در ۲۴ خرداد ماه  در دفتر این ستاد بازداشت و پس از حدود سه ماه بازداشت موقت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. اولیایی فر وکیل ناصح فریدی گفته است که هیچ نکته قابل توجهی در پرونده برای صدور چنین حکمی وجود ندارد، اما قاضی پیرعباس، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب  گفته است:“در پرونده فریدی مسائل دیگری وجود دارد که وکیل اجازه‌ی دسترسی به آن‌ها را ندارد”.

علی بیکس نیز عضو حزب اراده ملت ایران و از فعالین آذری است که از 24 خرداد در بازداشت به سر می برد.

شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر شیراز استان فارس حکم 4  سال حبس محمدتابع محمدی را تایید کرده است. محمدی به همراه ده‌ها تن از دانشجویان شیراز بازداشت شده بود.

 

زمینه سازی برای اجرای حکم اعدام

در حالی‌که خطر صدور و اجرای حکم اعدام معترضان بعد از انتخابات در میان مجامع و فعالان حقوق‌بشری موجب نگرانی شده، مسئولان قضایی و دولتی با “محارب” خواندن بازداشت شدگان و متهم کردن آن‌ها به ارتباط با گروه‌های مختلف برای اجرای این احکام زمینه سازی می‌کنند.

عباس جعفری دولت آبادی درباره ارسال پرونده پنج نفر از بازداشت شدگان حوادث روز عاشورا به اتهام محاربه به دادگاه گفته است:” پنج متهمی که پرونده آنها به اتهام محاربه به دادگاه انقلاب ارسال شده، جزو سازمان مجاهدین هستند که به اتهام سازماندهی حوادث روز عاشورا بازداشت شده‌اند.”

 دادستان تهران  گفته کیفرخواست این پنج نفر بر اساس “گزارش های ماموران، مستندات قوی و اقرارصریح متهمان” صادر شده است.

وی همچنین در مورد بازداشت تعدادی از بهاییان  گفته که آن‌ها به خاطر بهایی بودن بازداشت نشده‌اند، بلکه به خاطر “سازماندهی” حوادث روز عاشورا و اقدام به “ارسال تصاویر” این روز به خارج از کشور بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا مجازات  کسانی که اتهام آن‌ها محاربه است، اعدام خواهد بود؟ گفته: “یکی از مجازات‌های اتهام محاربه، اعدام است که مجازات این دسته از متهمین به تشخیص قاضی تعیین می شود.”

هم‌چنین وزیر کشور نیز در سخنان خود “دستگیر شدگان وقایع اخیر” را افرادی خوانده که “کینه قدیمی با نظام مقدس جمهوری اسلامی” دارند. محمدنجار وزیر کشور احمدی‌نژاد گفته است: “میان دستگیرشدگان وقایع اخیر در کشور افراد سلطنت‌طلب، معاندان نظام، بهائیان و … به چشم می‌خورند…برخی از این افراد در روز عاشورای حسینی زمانی که چشم مردم را دور دیدند وارد صحنه شده و به مقدسات اسلام و انقلاب هتاکی کردند.”

 

بی‌خبری از سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی

علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی دو دانشجویی که اوائل هفته‌ گذشته بازداشت شده‌اند در وضعیت نامعلومی به سر می‌برند. این دو دانشجو که در راه سفر به تبریز ناپدید شده‌اند، هم‌چنان هیچ تماسی با خانواده خود نداشته‌اند. بنابه گفته خانواده و دوستان این دو دانشجو، ماموران با دستیابی به اطلاعات ایمیل‌ آن‌ها اقدام به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده آنها کرده و بر نگرانی ها افزوده‌اند.

خانواده‌ فیروزی و هاشمی طی روزهای گذشته در سفر به تبریز و ارومیه پیگیر وضعیت این دو دانشجو شده‌اند، اما مراجعات آنها بی ثمر بوده  و مسئولین قضایی و امنیتی همچنان این دو خانواده را در بی‌خبری مطلق نگاه داشته‌اند.