مدعیان مدیریت جهان از برپایی سفره افطار هم می ترسند

نویسنده
حسین محمدی

» ممانعت وزارت اطلاعات از برگزاری روزه سیاسی

مراسم روزه سیاسی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) که قرار بود دیشب در اعلام همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان اوین انجام شود، با تهدید نیروهای امنیتی لغو شد.

آن گونه که منابع آگاه به “روز” گفته اند، نهادهای امنیتی به مسوولان برگزاری این برنامه گفته اند در صورت برگزاری چنین برنامه‌ای، تمامی شرکت کنندگان بازداشت خواهند شد. محمد صادقی، عضو سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، با اظهار تاسف ازدخالت نیروهای امنیتی در برگزاری یک مراسم افطاری ساده به “روز” گفت: “این گونه برخوردها بیش از پیش، نشان دهنده ضعف و ناتوانی حاکمیت در کنترل اوضاع بحرانی جامعه است. در شرایطی که به نظر می رسد اندک اعتبار  باقی مانده از نظام نیز، نزد مردم، از بین رفته است، بی شک تداوم این گونه رفتارها، باعث صدمه به اعتبار دین اسلام در نزد جوانان و اعتقادات مذهبی مردم از سوی کسانی می شود که از قضا خود داعیه دار برقراری حکومت اسلامی و مروجان عمل به شعائر اسلامی هستند.”

صادقی افزود: “کسانی که  از برگزاری یک مراسم روزه و برپایی یک سفره ساده افطاری در منزل شخصی افراد، هراس دارند، همانانی هستند که ادعای مدیریت بر جهان و تصور داشتن دستگاه امنیتی مقتدر را دارند.”

صادقی با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، گفت: “از چند روز دیگر و با آغاز ماه مبارک رمضان، به مدت حداقل سی شب، شاهد برپایی سفره های افطار در تمامی منازل ایرانیان خواهیم بود.  بی شک اعضای سازمان دانش آموختگان و خانواده های زندانیان سیاسی نیز، در کنار بقیه مردم ایران و با یاد عزیزان دربندشان، روزه خواهند گرفت. آیا حاکمیت قادر است سفره های جمعی افطار تمامی مردم را برچیند و از خواندن ادعیه ای هم چون دعای کمیل برای آزادی عزیزان دربندمان، جلوگیری کند؟ در صورتی که قرار باشد، نیروهای امنیتی به همین شکل، با تمامی مراسم های مذهبی مخالفت کنند، باید منتظرباشیم که تا چندی دیگر، حتی از برپایی نماز جماعت نیز جلوگیری نمایند، زیرا ممکن است در بین نمازگزاران، شخصی برای آزادی زندانیان سیاسی، دعا کند.”

صادقی همچنین با اشاره به گذشت بیش از دو هفته از آغاز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، از جمله دو تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، گفت: “چنین به نظر می رسد که حاکمیت به ظاهر، درصدد تقلیل سطح مطالبات مردم می باشد، اما خواست عمومی مردم برای پا گذاشتن در مسیر گذار به دموکراسی و برقراری حکومتی دموکراتیک با تکیه بر مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر، شکل گرفته است و حاکمیت چاره ای جز تن دادن به این خواست عمومی ندارد. تحدید فضا و افزایش سرکوب معترضین، بیش از پیش آنان را در سراشیبی سقوط قرار می دهد.”

شورای مرکزی سازمان ادوار، دو روز قبل، با صدور بیانیه ای، ضمن اعلام نگرانی از وضعیت زندانیان سیاسی، اعلام کرده بود که: “ضمن تاکید بر اهمیت سلامت ایشان و تقاضای پایان دادن به این اعتصاب غذا روز دوشنبه 18 مردادماه برابر با بیست و هشتمین روز از ماه معظم شعبان را اعلام روزه سیاسی نموده و از کلیه اعضاء خود و همه ایرانیان آزاده در سراسر کشور می خواهد تا با امساک در این روز و افطار با خانواده های زندانیان سیاسی همبستگی خود با این عزیزان را اعلام نمایند. اعضاء سازمان در تهران مراسم افطار خود را در کنار خانواده عبدالله مومنی سخنگو و علی ملیحی مسئول روابط عمومی سازمان افطار خواهند نمود”.

اما نهادهای امنیتی در تماس با اعضای شورای مرکزی سازمان ادوار، اعلام کردند که در صورت برگزاری این مراسم، هم چون مراسم دعای کمیل در منزل شهاب طباطبایی، تمامی شرکت کنندگان بازداشت خواهند شد.

سال گذشته و هنگام بازداشت شهاب طباطبایی، رییس شاخه جوانان حزب مشارکت، مراسم دعای کمیل در منزل وی برگزار شده بود.به دنبال برگزاری این مراسم  نیروهای امنیتی به خانه وی یورش بردند و تمامی حاضران در آن جلسه را بازداشت کردند. بسیاری از شرکت کنندگان در این مراسم، مدتی طولانی در بازداشت به سر بردند و برخی هم چون مهدی اقبال، هم چنان در بازداشت به سر می برند.  شرکت کنندگان در این مراسم به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم شدند.

روابط عمومی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) با اشاره به این مساله، اعلام کرده بود که “به منظور جلوگیری از اتفاقات مشابه و دستگیری احتمالی روزه‌داران، مراسم افطاری امروز این سازمان همچون مراسم سال گذشته‌ برگزار نمی‌گردد.”

سال گذشته قرار بود مراسم روزه سیاسی سازمان ادوار جلوی زندان اوین برگزار شود. این مراسم نیز با یورش ماموران امنیتی و حمله به حاضران در مقابل زندان اوین و ضرب و شتم آنان، برگزار نشد.

هم اکنون دو تن از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، عبدالله مومنی، سخنگو و رییس شورای مرکزی و علی ملیحی، مسوول روابط عمومی و عضو شورای سیاستگذاری این سازمان بیش از دو هفته است که در اعتصاب غذا به سر می برند.

فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی، پیش از این در گفت و گویی با “ادوارنیوز” اعلام کرده بود که “طی سیزده روز گذشته که همسرش به انفرادی زندان اوین منتقل شده است هیچگونه خبری از وضعیت وی” ندارد و  تلاش‏های او برای “اطلاع از وضعیت این فعال سیاسی همچنان بی نتیجه مانده است.”

آدینه وند با ابراز نگرانی شدید از اخبار مربوط به اعتصاب غذای همسرش و 16 زندانی سیاسی دیگر محبوس در زندان اوین گفته: “در صورتی که اتفاقی برای همسر من و بقیه زندانیان سیاسی رخ دهد، تقصیر آن مستقیما بر گردن مسوولین این زندان و مقامات قضایی می‏باشد.”