نابغه ریاضی در مقابل رهبر

نویسنده

» گزارشی از لاستامپا از یک حادثه غیرعادی ولی عادی

یک دانشجو، یکه و تنها، مسلح به سلاح کلام، در مقابل رهبر ایران قد علم کرد. بعد از ندا، دختری که در اولین روزهای اعتراض بدست بسیجی ها کشته شد، محمود وحیدنیا بدل به سمبول جدیدی از ایرانی دیگر شد، ایرانی که به دنبال آزادی بیان است و سرکوب ها صدایش را خفه نخواهند کرد.

این دانشجوی بیست ساله که برنده المپیاد جهانی ریاضی شده است و روز 28 اکتبر در کنار نخبگان دانشگاه صنعتی شریفدر جریان همایش نخبگان و رهبری، به دیدار خامنه رفته بود،به علی خامنه ای گفت: “اجازه می دهید انتقاد کنم”. نگاه رهبر ایران را بعد از شنیدن این درخواست، می شود در ویدئو هایی که یوتیوب گذاشته شده و همه جا پخش شده است دید: کنجکاو و نگران؛ اما عصبی نه.

دانشجو هم مصمم و استوار بود و انتقاد هایش را شمرده شمرده به رهبر انعطاف ناپذیر و دست نیافتنی و جدی گفت. اما از همه زرنگ تر خود حکومت بود که از تویتر و وبلاگ ها پیشی گرفت و روایت خودش را از واقعه روی سایت “نشر آثار آیت الله خامنه ای”، منتشر کرد: “بعد از آخرین سخنران، همه منتظر شنیدن سخنان رهبر انقلاب بودند که فرمودند: آیا کسی در میان دوستان مان هست که بخواهد حرفی بزند… آن آقایی که ایستاده بودند و نشاندن‌شان! شما بفرمائید”.

در روایت رسمی که از این واقعه شده است، چهره ای که از خامنه ای به نمایش گذاشته شده است، فردی پذیرای شنیدن انتقاد است،حتی اگراین انتقاد سخت و جدی و علیه صدا و سیما باشد. پسر جوان می گوید: “من شاید چهار-‌پنج سال است که به صورت جدی ‌تر روزنامه می خوانم و مجلات را مطالعه می کنم. این مدت واقعاً به یاد نمی آورم که مطلبی را با عنوان نقد رهبری خوانده باشم … نقد رهبری را هم به شکل عمومی می شود مطرح کرد و هم به صورت خاص در مجلس خبرگان. من احساس می کنم اگر چنین نشود، این شرایط منجر به نفاق و کینه می‌شود؛ مثلاً یک چیزی که در ابتدا یک انتقاد ساده است، چون بستر مناسبی برای بیان پیدا نمی‌کند، ممکن است جنبه‌ مغرضانه به خود بگیرد و کم‌کم بی‌انصافی هایی پیدا شود”. او در مورد صدا و سیما با لحنی طنزآلود می گوید: “صدا و سیما زیر نظر شما اداره می شود و روسای آن رامستقیما انتخاب می کنید. همه شبکه ها به دستور شما اداره می شود و شما بر کارشان نظارت نمی کنید”.

به گفته سایت های حکومتی، این جوان دانشجو گفته است: “آیا صدا و سیمای ما تصویر درستی از کشور و جهان ارائه می دهد یا تصویری غیرواقعی و کاریکاتورگونه؟ آیا صدا و سیما به عقاید مختلف اجازه دفاع از خویش رامی دهد؟”

بعد این دانشجو درباره خشونت ها و سرکوب های مردم که مخالف ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بودند، صحبت کرد. وبلاگ ها نوشتند که محمود وحیدنیا گفته است: “زمانی که خود شما، که حکم پدری دارید با مخالفانتان چنان رفتار می کنید که باعث می شود که زیردستانتان با آنچنان که همه می دانند رفتار کنند. و همه از اتفاقاتی که در زندان افتاده است، باخبرند”. سایت های وابسته به حکومت این قسمت از صحبت های وحیدنیا را چنین نقل کردند: “اگر مقداری روش‌های اقناعی‌تر داشتیم و از خشونت به جز در موارد ضرورت استفاده نمی کردیم، نظام ما بقای بهتری نداشت؟ آیا مردم متحد تری نداشتیم؟ چون وحدت واقعی به نظر من بیش از این‌ که با نصیحت حاصل شود نتیجه‌  رفتار مردم با حکومت و رفتار حکومت با مردم است و رفتار مردم با همدیگر است”.

این دو روایت که اصلا قابل مقایسه با هم نیستند، یاد آور آن دانشجویی بود که یکه و تنها در میدان تیان آن من در مقابل تانک ها ایستاد. از دانشجوی چینی دیگر خبری نشد. محمود وحیدنیا هم از روزی که در مقابل خامنه ای ایستاد،مفقود شده است. وبلاگ های مخالف حکومت  می گویند، در پایان صحبت هایش، ماموران اطلاعاتی او را دستگیر کرده اند. طبیعتا سایت های وابسته به حکومت چنین چیزی را نمی گویند.

 

منبع: لاستامپا 31 اکتبر