موازی سازی در برابر راه سبز امید

نویسنده
شیرین کریمی

» اعلام موجودیت جنبشی مجهول الهویه

تنها دو روزمانده به مراسم سیزدهم آبان ماه که بسیاری از محافل سیاسی مخالف دولت کودتا و رهبران معترضان از مردم برای “حضور سبز” در آن دعوت به عمل آورده اند، خبرگزاری هوادار دولت کودتا از اعلام موجودیت تشکلی بی شناسنامه با عنوان “جنبش سبز علوی” خبر داد.بااین اعلام موجودیت، طرح موازی سازی به جنبش راه سبز امید، که میرحسین موسوی راه اندازی را اعلام کرد، کشیده شد.

این خبرگزاری که پس از انتخابات ۲۲ خرداد، تمامی راهپیمایی های اعتراضی مردمی را تحت عنوان “حضور اغتشاشگران و اراذل و اوباش” منتشر کرده، درحالی از اعلام موجودیت این تشکیلات خبر می دهد که به جز بیانیه ای بدون امضاء، هیچ اطلاعاتی درباره گردانندگان آن منتشر نکرده است.

بنا به گفته چند کارشناس مسائل سیاسی ایران که با خبرنگار روز گفت و گو کرده اند، اعلام موجودیت تشکیلات مجهول “جنبش سبز علوی” در ادامه طرح موازی سازی در کشور و ناشی از نگرانی محافل امنیتی هوادار احمدی نژاد و دولت کودتا از تاثیراتی است که حضور خیابانی هواداران “جنبش سبز” بر تحولات سیاسی ایران خواهد گذاشت.

بنا به گفته این آگاهان، پس از آنکه هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با وجود انتشار بیانیه تهدید آمیز سپاه پاسداران در آستانه روز قدس، توانستند پس از ماه ها عدم امکان تجمع و تظاهرات، باردیگر در خیابان ها حضور پیدا کنند، محافل امنیتی نزدیک به دولت کودتا تصمیم گرفته اند با مصادره رنگی که نماد این جنبش است، از تاثیرات این حرکت در بزنگاه هایی چون روز سیزدهم آبان و دیگر مناسبت های آتی از جمله ۲۲ بهمن و ماه محرم بکاهند.

در بیانیه “جنبش سبز علوی” نیز که تنها خبرگزاری های وابسته به دولت کودتا، یعنی فارس و ایرنا خبر اعلام موجودیت آن را منتشر کرده اند، بر لزوم “بازپس گیری نماد سبز از اغتشاشگران” تاکید شده است.

در بخشی از بیانیه اعلام موجودیت این تشکیلات ناشناخته آمده است: “همانگونه که مستحضرید چندی است به مدد برخی فعالیت‌های سیاسی و حزبی خاص که مع‌الاسف مورد تعرض و بهره‌برداری دشمنان این مرز و بوم علوی و مهدوی نیز قرار گرفته است، رنگ مکتبی و سبز علوی به مصادره دغل بازان و سیاست پیشگان مرتبط با اجانب درآمده است. متاسفانه دشمنان در شبیخونی نیرنگ آمیز با هتک حرمت این نماد دینی و فرهنگی، ‌به محتوای آن نیز جسارت روا داشته اند. برخی نیز با سوء استفاده‌ از این رنگ و نماد متعلق به سادات و روحانیت به بهانه بازی‌های سیاسی، تقدس آن را نشانه گرفته و حرمت آن را با مصادره به مطلوب و انحصاری ساختن آن در فعالیت‌های خویش لکه‌دار ساخته‌اند. از این رو است که حرکت مکتبی و مردمی «جنبش سبز علوی» در خیزشی عمومی و فراگیر علیه انحصاری ساختن این رنگ با مسمای ناب علوی و حفظ سیادت و قداست رنگ سبز اعلام موجودیت کرده است”.

این بیانیه می افزاید: “حضور دسته جمعی مردم با رنگ سبز در خیابان‌ها، میادین و جشن‌های اعیاد پیش رو به عنوان سمبلی از شروع حرکت «جنبش سبز علوی » به شمار رفته و حرکت این جنبش به مدد الهی در محرم و صفر و ما بعد آن نیز ادامه خواهد یافت”.

جریان بی شناسنامه “سبز علوی” در ادامه بیانیه اعلام موجودیت اش، از تلاش برای حضور در “اعیاد پیش رو”نیز  سخن گفته و با وجود تاکید بر “خود جوش و مردمی”بودن خود، اعلام آمادگی کرده است تا آنچه را که “اقلام سبز متبرک” نامیده در اختیار مردم قرار دهد.

منظور این تشکیلات از “اقلام سبز متبرک”، شال، سربند سبز، تجهیزات نور افشانی، پرچم و تابلوها و تراکت‌های سبز رنگ  و عکس گنبد پیامبر  است که در این بیانیه هیچ اشاره ای به منابع مالی تامین آنها که به نوشته ستاد “جنبش سبز علوی” در تمامی “شهرها و روستاهای سراسر کشور” توزیع خواهد شد، نشده است.

تشکیلات “جنبش سبز علوی” در حالی از توزیع این اقلام در سطح کشور خبر می دهد که در تیر ماه گذشته، فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ(پلیس راهور) استفاده از پارچه های سبز رابه عنوان تزئین بر روی خودروها مصداق جرم دانسته و به رانندگان خاطی هشدار داده بود که با آنان برخورد خواهد شد.

این جنبش بی نام و نشان، یک سایت اینترنتی نیز با همین عنوان(http://www.jsanews.com/) راه اندازی کرده است که در آن به غیر از بیانیه اعلام موجودیت و یک آدرس نامه الکترونیکی، هیچ اطلاعات بیشتری بارگذاری نشده است.

 

نقدی و بسیج ده ها میلیونی

همزمان با اعلام موجودیت این تشکیلات مجهول الهویه، محمد رضا نقدی، فرمانده جدید بسیج نیز از راه اندازی تشکیلات ناشناخته دیگری در درون این سازمان شبه نظامی با عنوان “بسیج ده ها میلیونی” خبر داد.

بنا به گزارش فارس، نقدی در گفت و گو با این خبرگزاری اعلام کرده است: “سازمان بسیج ده‌ها میلیونی موردنظر مقام معظم رهبری با توجه به پیشنهادات و نظرات خود بسیجیان شکل می‌گیرد”.

رئیس سابق حفاظت اطلاعات ناجا که پرونده شکایت شهرداران شکنجه شده از وی هرگز مورد رسیدگی قرار نگرفته است نیز، همچون تشکل ناشناس “جنبش سبز علوی” جزئیات تشکیلاتی این نیروی شبه نظامی جدید را منتاعلام نکرده است.