صدای مردم ایران را می شنویم

نویسنده

» هماهنگ کننده اتحاد برای ایران در مصاحبه با روز:

فیروزه محمودی،هماهنگ کننده برنامه های سراسری اتحادبرای ایران که یک شبکه خودجوش مردمی برای حمایت از مردم ایران برای دستیابی به حقوق مدنی شان است، در مصاحبه با روز به تشریح برنامه های روز ۱۲ دسامبر این مجموعه در سراسر جهان پرداخته است. برنامه ۲۵ جولای این مجموعه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان با استقبال بسیاری از ایرانیان مواجه شد وانتظار می رود برنامه هفته اینده که تنها دو روز بعد از روزجهانی حقوق بشر و درست شش ماه بعد از انتخابات ایران برگزار می شود با استقبالی مشابه مواجه شود. تا کنون دهها هنرمند، روزنامه نگار و اندیشمند به این حرکت پیوسته اند. این مصاحبه در پی می آید.

 

چطور شد که تصمیم گرفتید برنامه حضورهنرمندان در گردهمایی های مختلف درسراسر جهان را به منظور نشان دادن همبستگی با مردم ایران اجرا کنید؟ چه انتظاری از چنین برنامه ای دارید؟

 ما به دودلیل موضوع هنر واتحادبرای ایران را به عنوان موضوع گردهمایی های گسترده در اقصی نقاط جهان در نظر گرفتیم. اول اینکه بگوییم موضوع نقض حقوق بشر چیزی است که هنوز درحال رخ دادن است وتنها منحصر به زمان بعد از انتخابات نیست. دوم اینکه به مردم بگوییم از آنها حمایت می کنیم. درواقع ایرانیان خارج از کشور با چشمانی باز تحولات داخلی را نگاه می کنند و به تلاش های مردمی احترام می گذارند. ماهمچنین  روز ۱۲ دسامبر را انتخاب کردیم که دو روز بعد از روزجهانی حقوق بشر و شش ماهه شدن جنبش سبز مردمی ایران است. ما امیدوارم موضوع جنبش حقوق مدنی در ایران رامانند روزجهانی ۲۵ جولای که پیش از این برگزار کردیم به نحوی مطرح کنیم که مردم جهان بار دیگر متوجه شوند که این جنبش زنده است.  هدف بزرگتر ما شکل دهی یک جنبش جهانی مردمی برای تقویت صداهای مخالف و جنبش مدنی در ایران است تا درنهایت به ترویج موضوع حقوق بشر وحقوق مدنی برای همه مردم ایران تا زمان تحقق آن بپردازیم.

 

واکنش ایرانیان خارج از کشور به فراخوان شما چه بوده است؟ چطور دهها برنامه را برای این روز سازمان دهی کرده اید؟

مردم در آمریکا ودیگر کشورها استقبال خوبی از برنامه دوازدهم دسامبر داشته اند. با وجود اینکه پوشش خبری جنبش مدنی ایران طی ماه های گذشته بسیار پردامنه و گسترده بوده است، فعالان اجتماعی در بیش از ۳۰ کشور جهان برنامه هایی را برای این روز تدارک دیده اند. بسیاری از هنرمندان و سازمان هایی که به موضوع هنر می پردازند در سراسر جهان با ارسال پیام های حمایت، ویدئو ویا صدا که همه آنها در وب سایت ما آمده است تلاش کرده اند حمایت خود را از این حرکت مردمی وخودجوش اعلام کنند.

 

به وسیله این برنامه ها می خواهید ایرانیان چه پیامی را بشنوند ودرمقایسه با برنامه جهانی ۲۵ جولای چطور این برنامه می تواند وضعیتی را که در ایران وجود دارد،منعکس کند؟

اتحادبرای ایران نه تنها امیدوار است که صدای مردم ایران را آنگونه که هست تقویت کند بلکه می خواهد آنها و دولت ایران بدانند که دنیا به مشاهده آنچه در ایران می گذرد ادامه می دهد. ما به آنچه از داخل ایران به بیرون می آید حساس هستیم و با اعماق وجودمان به حرکت های آزادی خواهانه ومدنی مردم احترام می گذاریم و صدای آنها را می شنویم. برنامه ۲۵ جولای که دربیش از صدکشور برگزار شد پاسخ فوری به اتفاقات پس از انتخابات در ایران بود. برنامه ۲۵ جولای فرصتی بود برای بسیاری از ایرانیان که دور هم جمع بشوند که اگر این اتفاقات نبود عملاشاید چنین امکانی برای آنها وجود نداشت.

 

مقامات ایرانی برخی از ایرانیان خارج از کشور را که به فعالیت های ترویجی وحمایتی از مردم ایران می پردازند تهدید به برخورد کرده اند . آیا چنین تلاش هایی از سوی دولت ایران همکاری افراد را با این حرکت خودجوش مردمی کاهش داده است ؟

به هرحال برخی ها نگرانی خودشان را درخصوص حضور خانواده هایشان در ایران بروز داده و به طور مثال صفحات فیس بوک شان را پاک کرده اند. اما از سوی دیگر، بسیاری از مردممطالب خود را همچنان از طریق این سایت ها در اختیار بقیه قرار می دهند. به طور کلی فعالیت هایی که ما سامان میدهیم غیرسیاسی و متوجه موارد نقض حقوق بشر درایران است. کمااینکه بارها گفته ایم آنچه درجنبش مردمی ایران برجسته است پیگیری حقوق مدنی است که حق اولیه هرشهروندی است.

 

بسیاری از شخصیت های برجسته هنری ودانشگاهی به فعالیت شما پیوسته اند . نحوه اعلام حمایت افراد و پیوستن به این حرکت  چگونه است؟

افرادی همچون محسن نامجو، نیک آهنگ کوثر،رکسانا صابری، بهمن قبادی، مسعودنقره کار، سوسن دیهیم، خانواده مخملباف، فرامرزاصلانی، آرش صبحانی، نرگس کلهر،فیلمساز ودخترمهدی کلهرمشاورمحموداحمدی نژاد، وبسیاری دیگر حمایت خود را از این حرکت اعلام کرده اند. برای مشاهده لیست کاملا این افراد می توانید به لینک زیرمراجعه کنید

united4iran. com/2009/12/1212-arts-united-4-iran-abbreviated-event-guide /

افراد مختلفی در این برنامه ها شرکت دارند که در میان جامعه ایرانی از احترام واعتبار زیادی برخوردارند. همه کسانی که علاقه مند هستند به فعالیت های ما بپیوندند می توانند از طریق وب سایت ما با ما درتماس باشند.