رجزخوانی:غرب پشه است

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از گفته های احمدی نژاد در مورد برنامه هسته ای

علی‌اکبر دارینی

رئیس‌ دولت تندروی ایران، محمود احمدی‌نژاد روز شنبه قدرت دشمنان ایران را با یک «پشه» مقایسه کرد و گفت اکنون ایران از موضع قدرت با غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود صحبت می‌کند.

بیانات احمدی‌نژاد زمانی صورت می‌گیرد که ایران در حال مذاکره با غرب بر سر پیشنهاد حمایت شده از جانب سازمان ملل برای فرستادن اورانیوم خود به خارج برای غنی‌سازی بیشتر است.

این برنامه که با میانجی‌گری سازمان ملل تهیه شده از ایران می خواهد دارد که 21 تن (یا 1100 کیلوگرم) از اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین– حدود 70 درصد اندوخته خود – را در یک محموله تا پایان سال برای پالایش به منظور تولید سوخت مناسب‌ برای راکتور تحقیقاتی تهران به روسیه بفرستد.

ایران گفته است ممکن است تنها با فرستادن «بخشی» از اندوخته خود آنهم در محموله‌های متعدد موافقت کند. ایران تهدید کرده در صورتی‌که مذاکرات در راستای کمک به ایران برای فراهم آوردن سوخت از خارج شکست بخورد، اورانیوم مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی را با غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور فراهم خواهد کرد.

محموله اورانیوم ایران پس از غنی‌سازی بیشتر در روسیه، در فرانسه به میله‌های سوختی تبدیل خواهد شدو برای استفاده در راکتور تهران که ایزوتوپ‌های پزشکی تولید می‌کند به ایران بازگردانده خواهد شد.

یک وب‌سایت دولتی اوائل روز شنبه به نقل از احمدی‌نژاد گزارش داد: «در حالیکه دشمنان از تمام امکانات خود استفاده کرده‌اند… ملت ایران با قدرت ایستاده است و آنها مثل یک پشه هستند.»

 احمدی‌نژاد همچنین گفت ایران وقتی به مذاکره می‌نشیند به غرب اعتماد ندارد.

وی گفت: «با توجه به پرونده قدرت‌های غربی، دولت ایران … به مذاکرات بی اعتماد است، اما واقعیت‌ها به آنها دیکته می‌کند که با ملت ایران تعامل داشته باشند.»

آمریکا و متحدان این کشور توافق تحت حمایت سازمان ملل را به عنوان راهی برای کاهش اندوخته اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین برای اجتناب از احتمال اینکه ایران آنها را به اورانیوم تا درجه تسلیحاتی که برای ساختن بمب اتمی لازم است پالایش دهد، پیش رانده‌اند.

مخالفت ایران با برنامه سازمان ملل می‌تواند از این نگرانی‌ها ناشی شده باشد که این پیشنهاد کنترل ایران بر اندوخته سوخت هسته‌ای را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان امتیازی به غرب قلمداد شود.

راکتور تهران نیاز به اورانیوم غنی‌شده تا حدود 20 درصد دارد که بیشتر از 53 درصدی است که ایران برای نیروگاه هسته‌ای که قرار است در جنوب‌ غربی کشور بسازد تولید می‌کند. غنی‌سازی اورانیوم تا درجات بیشتر می‌تواند منجر به تولید مواد با درجه تسلیحاتی شود.

مقامات ایرانی گفته‌اند که خرید اورانیوم غنی‌شده با درجه بالاتر برای راکتور تهران اقتصادی‌تر از تولید آن در داخل است.

 

منبع: واشنگتن پست، 1 نوامبر