دانشجوی نخبه، رو در روی رهبر

نویسنده

» تحلیلی از لا رپوبلیکا

رنتزو گوولو

 

حضور در دانشگاه های تهران برای گروه قدرت خامنه ای- احمدی نژاد، دشوار شده است. در ماه دسامبر سال 2006، دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، روبروی رئیس جمهور ایستادند و فریاد زندند:مرگ بر دیکتاتور!. حالا نوبت به رهبر رسیده است.

 

خامنه ای، محمود وحیدنیا، دانشجوی نخبه، در جریان همایش نخبگان و رهبری، رهبر را به نقد کشید و اشتباهاتش را به او گوشزد کرد و درباهر این موضوع حرف زد که کسی نمی تواند از او انتقاد کند و همچنین از نقش سرکوبگرانه نیروهای انتظامی و بخصوص اعضای سپاه انتقاد کرد.

 

این رویارویی بزرگی بود. زیار در جمهوری اسلامی، رهبر نقش سیاسی و مذهبی دارد و نایب امام غایب محسوب می شود که اصلی ترین مقام در مذهب شیعه است و انتقاد از خامنه ای بمنزله انتقاد از امام دوازدهم است. پاسداران علاوه بر اینکه حافظان جدی نظام حکومتی هستند، بلکه مراقبند که قوانین مطابق با اصول اسلامی اجرا شود.

 

محمود جوان، سپس درباره جدا افتادن  رهبر از جامعه صحبت می کند و می گوید امروز هیچ کس جرات انتقاد از رهبری را ندارد و اگر کسی چنین کاریبکند، با مشکلات جدی مواجه می شود. اطرافیان رهبر از او یک بت ساخته اند.

 

بتی که به عقیده آیت الله مصباح یزدی، رهبر فکری احمدی نژاد، نه تنها نباید به مردم پاسخگو باشد، بلکه آنچنان شکست ناپذیر است که تنها اوست که می تواند مسائل مذهبی را  تفسیر کند. این گفته های مصباح یزدی به مذاق آیت الله های سنتی که انقلاب خمینی را علیه سنت ها می دانند، خوش نمی آید.

 

وحیدنیا با مطرح کردن موضوع “بی مسئولیتی سیاسی و مذهبی” رهبر، به نقطه حساسی اشاره کرده است. شاید دلیل دیگراین باشد که او مسئله ای را مطرح کرده است که همه ایرانیان می دانند: خامنه ای بیش از خمینی بعنوان رهبر در سیاست مداخله می کند. شاید هم دلیل این کارش، مرهم گذاشتن بر زخمی باشد که زمانی بوجود آمد که روحانیون دیگر او را بعنوان مرجع تقلید برسمیت نمی شناسند. حالا این جوان ریاضیدان این تابو را شکسته است. قبل از او در دوران اصلاحات، روشنفکران دیگری که “روشنفکر دینی” نامیده می شوند، این تابو را شکسته بودند: افرادی چون سروش، شبستری، کدیور که به همین دلیل تبعید شدند یا مجبور به سکوت شدند. تعداد دیگری هم که زیاد شناخته  شده نبودند، به زندان افتادند. به همین دلیل باید برای سرنوشت محمود که خودش می دانست وارد چه بازی شده است، نگران بود و چه بسا تا کنون دستگیر شده باشد.

 

این جوان دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف با وجود چهره زیبا و سرنوشت تلخش که توسط اطرافیان خامنه ای رقم زده شده است، جانش در خطر است، خامنه ای کسی است که از همه مردم خواست نتیجه انتخابات 12 ژوئن را بپذیرندو تلاش کرد تا صدای مخالفان را خفه کند. این ها کلماتی بودند حرف امعه امروز ایران است و حکومت آن را بر نمی تابد.

 

منبع: لا رپوبلیکا 1 نوامبر