روز اعتراض به تقلب و زندان

لیلا طیری
لیلا طیری

» حضور میلیونی مردم در روز قدس

مردم ایران در شرایطی خود را برای حضور در راهپیمایی روز قدس آماده می کنند که طی سالهای گذشته از این مراسم به علت اینکه به روزی دولتی و در راستای اهداف حکومت جمهوری اسلامی، بدل شده بود،استقبال چندانی نمی شد.

اما اکنون و سه ماه بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد مردم ایران به طرق مختلف اعلام کرده اند که قصد دارند از این روز به عنوان روزی برای اعتراض به کشتار مردم و بازداشت های گسترده و تقلب گسترده انتخاباتی استفاده کنند. خیلی از کسانی که خبرنگاران روز در نقاط مختلف کشور با آنها گفتگو کرده اند، روز جمعه را نه روز قدس، بلکه روز ایران می نامند.


مردم با نماد سبز می آیند
علیرضا کارمند ساده شرکتی است که به گفته خودش اهل کارهای سیاسی نیست. او ساکن منیریه تهران است و می گوید: اوضاع فوق العاده است. همه مردم روز قدس می ایند تا بگویند جنبش سبز زنده است و احمدی نژاد مشروعیتی ندارد.
او می افزاید: دو شب پیش یک تراکت درباره روز قدس پشت در خانه مان دیدم و با توجه به اینکه محله ما، مردمی حزب الهی هستند خیلی تعجب کردم. روی تراکت نوشته بود “با حضور سبزتان راهپیمایی روز قدس را فراموش نکنید”. این تراکت دستم بود که سوار تاکسی شدم. راننده تاکسی تا تراکت را دید از من گرفت و به شیشه ماشین اش چسباند.
به گفته علیرضا “مردم قصد دارند به هر طریقی با نماد سبز در راهپیمایی روز قدس شرکت و حضور خود را به حکومت اعلام کنند.”
او همچنین می گوید: مردم می گویند، اگر نماز روز قدس را هاشمی رفسنجانی اقامه میکرد خیلی خوب می شد اما اکنون که احمدی نژاد و احمد خاتمی هستند خیلی از مردم می گویند در نماز جمعه شرکت نمی کنیم اما در راهپیمایی حضور خواهیم داشت و از این فرصت برای اعلام اعتراضمان استفاده خواهیم کرد.
به گفته علیرضا “مهم حضور مردم در خیابان ها است و مردم با هوشیاری از این فرصت استفاده خواهند کرد.”


مردم نگرانند و می ایند
علی 34 ساله و کارگر شهرداری است. او می گوید این روزها تراکت های زیادی را شب ها از سطح شهر جمع کرده است.
او می افزاید: همه جا مردم به همدیگر می گویند که روز جمعه می آیند و ما نیز به همراه مردم می آییم.
به گفته وی مردم می گویند حالا که اجازه نمی دهند تجمع برگزار کنیم ما نیز از روزهای خودشان استفاده می کنیم و می آییم.
او در عین حال از نگرانی های مردم درباره امکان درگیری و سرکوب مردم از سوی حکومت می گویدو می افزاید: با اینکه مردم نگرانند اما می گویند که هر طور شده می آییم تا به همه اعلام کنیم فقط در فلسطین نیست که مردم تحت ستم هستند بلکه در ایران مردم توسط حکومت خودشان کشته می شوند.

او تاکید می کند که این حرفها را هر روز در کوچه و خیابان و اتوبوس از زبان مردم می شنود.


جمعه، روز ایران
اکرم، خانه دار است اما از برنامه روز قدس از طریق اینترنت آگاه شده است. او می گوید مردم خیلی شعارهای جدیدی ساخته اند و با این شعار ها روز جمعه به خیابان خواهند آمد.
به گفته اکرم، شعار اصلی مردم “نه غزه، نه لبنان است و اگر هر سال ده هزار نفر به خاطر مردم فلسطین می امدند امسال قرار است صدها هزار و شاید هم میلیون ها نفر برای دفاع از هموطنانمان که در زندان هستند و یا ناجوانمردانه کشته شده اند بیایند.”
اکرم می گوید: دوستان من همه از این روز صحبت می کنند و از اینکه آقای موسوی و آقای خاتمی هم قرار است بیایند. باور کنید جمعه میلیون ها نفر خواهند آمد و می آییم بگوییم چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و قبل از فلسطین باید به فکر مردم خودمان باشیم.

جرات حمله به مردم را ندارند
اما روزبه، که شغل آزاد دارد و مغازه دار است می گوید: چند روزه مشتری ها همه از روز قدس می گویند و به نظر من فرصت خوبی است چون حکومت جرات نمی کند در این روز به مردم حمله کند و مردم را بزند.
وی توضیح می دهد که حکومت همیشه سعی داشته بیشتر مردم را برای راهپیمایی روز قدس بیاورد و امسال نیز سعی خواهد کرد به نفع خود بهره برداری کند اما باید بداند که مردم می آیند تا این روز را از انحصار حکومت خارج کنند. همه می گویند جمعه روز ایران است و بار دیگر می آییم تا اعتراض خود را اعلام کنیم و بگوییم که احمدی نژاد رئیس جمهور ما نیست.
وی می افزاید: در سطح شهر به ظاهر تا کنون آرام بوده اما در جاده ها نمیدانید چه خبر است. من هفته پیش در جاده چالوس دیدم که مردم شعار می دهند و علیه احمدی نژاد و خامنه ای فحش می دهند. اکنون که یک روزنه ایجاد شده این مردم ساکت نخواهند نشست و خواهند آمد..