تأکید مجدد عسگراولادی بر مواضعش

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با هشدار درباره "فتنه ۹۲"

حبیب الله عسگراولادی بر مواضع اخیر خود درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی تأکید کرد. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در سرمقاله شماره دیروز روزنامه رسالت از سخنان خود دفاع کرد.

روزنامه رسالت ارگان جناح راست سنتی است که سردبیری آن را کاظم انبارلویی، عضو شورای مرکزی و رئیس مرکز سیاسی حزب موتلفه بر عهده دارد و مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مدیرمسئول آن است.

نبوی خود در روزهای اخیر از سخنان عسگراولادی دفاع کرده و گفته است که او نیز میرحسین موسوی و مهدی کروبی را سران فتنه نمی داند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۸۸ این اعتراضات را “فتنه” دانست و پس از آن بود که حامیان و نزدیکان او در حکومت از موسوی و کروبی به عنوان “سران فتنه” نام می بردند.

عسگراولادی پیش از این در صحبت‌های خود میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را “برادر” خود نامیده و بر خلاف دیگر چهره‌های نزدیک به حکومت ایران گفته بود که آنها را مجرم نمی‌داند.

این اظهارات او واکنش های تندی در درون حزب موتلفه اسلامی و در میان اصولگرایان افراطی از جمله حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و سایت هایی مانند رجانیوز به دنبال داشت.

اما عسگراولادی در این خصوص گفت: “من به عنوان یک شهروند اظهارنظر کردم و به عنوان یک عضو هیات منصفه می‌گویم که من موسوی و کروبی را در فتنه ۸۸ مجرم نمی‌شناسم. آیا نباید این را بگویم، چون به من انتقاد می‌کنند؟ آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند در آن دنیا نمی‌توانند جواب مرا بدهند.”

حبیب‌الله عسگراولادی که ۸۰ سال دارد، افزود: “من رفتنی‌ام و آفتاب عمرم لب بام است. دیری نخواهد پایید که دیگر نیستم. من برای قبر، برزخ و قیامت جواب می‌خواهم و این آقایانی که بر مرکب احساسات سوارند در آن دنیا نمی‌توانند جواب مرا بدهند.”

او دیروز نیز در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: “برخی دلسوزان به بنده خرده گرفتند و گفتند مواضع اخیر تو باعث خوشحالی ضد انقلاب و رسانه‌های بیگانه به ویژه صدای آمریکا و بی‌بی‌سی شده است و یا برخی اهل فتنه این مواضع را نشانه حقانیت راه خود تلقی کرده‌اند. بنده عرض می‌کنم نه آن خوشحالی موردی دارد و نه چنین تلقی‌ای مطابق با واقع است.”

او افزود: “فتنه ۸۸ زیر سر آمریکا، اسرائیل غاصب و انگلیس مکار است و هر کس که فریب این فتنه‌سازان را خورد و اردوگاه انقلاب را ترک کرد باید به دامن پر مهر اسلام، مردم،‌ انقلاب و رهبری برگردد. آیا رسانه‌های دشمن و ضد انقلاب از این موضع می‌توانند خشنود باشند؟!”

عسگراولادی این را هم پرسید که “بنده در مواضع اخیرم به سران مفتون گفته‌ام برگردید به دامن ولایت و مردم و از همراهی با فتنه‌سازان و سران فتنه در خارج بپرهیزید. آیا این مواضع به معنای پذیرش حقانیت فتنه‌گران و ضد انقلاب است. آیا ضد انقلاب از این سخن استقبال کرده و خوشحال است؟!”

 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزوده آیا این گفته موجب خوشحالی “ضد انقلاب و رسانه‌های دشمن” است؟ زیرا “اگر این ادعا را بپذیرید ما اصلا مشکلی با ضد انقلاب و دشمنان قسم خورده نظام نداریم.”

علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از اصولگرایانی بود که پس از بالا گرفتن واکنش ها علیه عسگراولادی در نامه‌ای سرگشاده به او مواضعش درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی را ستایش کرد.

او این کار عسگراولادی را “برقی” توصیف کرد که “در تاریکی جهید و عده‌ای را از خواب غفلت بیدار کرد.”

مطهری منتقدان عسگراولادی را “کاسبان سیاسی” خواند و نوشت: “معلوم نیست چرا عده‌ای از این سخن حضرت عالی برآشفتند. به نظر می‌رسد حیات سیاسی آنها بسته به یک موجود موهوم به نام سران فتنه و فتنه‌گران است و اگر این تعبیرات را از آنها بگیرند دیگر نمی‌توانند کاسبی سیاسی کنند.”

هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار اخیر خود با تعدادی از خبرنگاران و وبلاگنویسان در پاسخ به سؤالی پیرامون مواضع عسگراولادی، با “مثبت” خواندن مواضع “مبارز دیرین انقلاب و نظام اسلامی” گفت: “ایشان مواضع خود را با شجاعت بیان کرد و این می‌تواند یک گام مثبت در حل مشکلات موجود کشور باشد.”

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز روز هفتم بهمن در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات حبیب‌الله عسگراولادی درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی گفت که آقایان موسوی و کروبی “باید قبول کنند که اشتباه کردند و این افراد اگر بگویند اشتباه کردند و اشتباهات خود را قبول داشته باشند، می‌توانند بازگردند.”

عسگراولادی در سرمقاله دیروز خود در عین حال انتخابات آینده ریاست جمهوری را “هنگامه عبور از شکل‌گیری فتنه جدید” دانست و افزود که “ان‌شاءالله هوشیاری مردم و نخبگان کشور نشان خواهد داد که از یک سوراخ دوبار گزیده نخواهند شد.”

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هفته گذشته در جمع جوانان این حزب هشدار داده بود که “بازشناسی دقیق فتنه ۸۸ ما را از فتنه ۹۲ بازخواهد داشت و از این رو باید ریشه‌های فتنه ۸۸ را بازخوانی کرد.”

وی با اشاره به طرح های اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد هم گفت: “سمت دیگر که می‌بینیم در این باره دارند راه‌هایی را می‌روند که رأی بدنه کشور را برای نامزدی نگه دارند. به دنبال این هستند که یارانه را پنج برابر و ۴۰ هزار تومان را ۲۰۰ هزار تومان کنند.”