متهم کهریزک عضو دولت شد

نویسنده
نازنین کامدار

با وجود آنکه بر اساس افشاگری سایت الف، سایت وابسته به رئیس مرکز پژوهش های مجلس، هیات تحقیق جنایات کهریزک سعید مرتضوی را “متهم اصلی” می داند،  وی دیروز در مراسمی با  حضور وزیر دادگستری و برخی از مقامات قوه قضاییه، رسما رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا شد.

مرتضوی در حالی در مراسم معارفه خود به تشریح “برنامه”هایش برای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت که در صورت قرائت گزارش هیات تحقیق در صحن مجلس و سانسور نکردن بخش مربوط به نقش او در جنایات کهریزک، قوه قضاییه موظف به بررسی پرونده او خواهد شد.
همزمان با برپایی جلسه معارفه متهم اصلی جنایات کهریزک در سمت دولتی جدیدش، یک تشکل محافظه کار دانشجویی با عنوان “جنبش عدالتخواه دانشجویی” در نامه ای به محمود احمدی نژاد از وی به خاطر پافشاری بر انتصاب مرتضوی به شدت انتقاد کرد و از وی پرسید: “آیا رواست کسی که عمل اشتباهش باعث سوء‌استفاده دشمنان نظام و از بین رفتن آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است؛ نه تنها توبیخ نشود بلکه به مصادری بالاتر در دولت برسد؟”
به گزارش خبرگزاری فارس، این تشکل دانشجویی درنامه خود آورده است: “در ادامه روند انتصاب کسانیکه ابهامات فراوانی در مورد عملکرد ایشان وجود دارد، اقدامی که تعجب همگان را و ناامیدی ما را بیش از پیش برانگیخت؛ انتصاب جناب آقای قاضی سعید مرتضوی به عنوان رئیس  “ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز” بود. این تعجب زمانی افزون گشت که یک روز پس از معارفه ایشان و تودیع تأمل برانگیز دکتر الهام برای این سمت، ایشان از سوی هیات ویژه مجلس شورای اسلامی به عنوان متهم اصلی ماجرای کهریزک شناخته می‌شود. این در حالی است که مشخصا درباره عملکرد ایشان در مسائل دانشگاه آزاد نیز سئوالاتی باقی است که همچنان بی‌پاسخ برزمین مانده است”.
جنبش عدالتخواه دانشجویی که به علیرضا زاکانی نزدیک است، در ادامه این نامه، انتصاب مرتضوی را “مایه آبرو ریزی نظام” دانسته و افزوده است: “مردمی که هنوز منتظر برخورد با عاملان و خاطیان واقعه تاسف برانگیز کهریزک هستند؛ چه تصوری از این کار خواهند داشت؟ ادامه کار ایشان در مسئولیت جدید با توجه به این گزارش و ابهامات گذشته چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟”
در همین راستا، با وجود آنکه تاکنون سه عضو هیات ویژه مجلس که از همفکران محمود احمدی نژاد هستند، تلاش کرده اند افشای نقش سعید مرتضوی در جنایات کهریزک را کتمان کنند، امازهره الهیان، یکی از اعضای این کمیته با تایید نقش مرتضوی در جنایات کهریزک او را متهم به تخطی از دستور آیت الله خامنه ای معرفی کرد.
الهیان که با سایت جهان گفت و گو کرده، با بیان این خبر که “دستور انتقال بازداشتی‏ها به کهریزک مستقیما از سوی آقای مرتضوی صادر شده”، می گوید: “بزرگترین ابهامی که در پرونده کهریزک وجود دارد، به عملکرد آقای مرتضوی مربوط است. این سئوال هم‏اکنون مطرح است که چرا ایشان دستور مقام معظم رهبری را اجرا نکردند. حتی چند روز بعد که رهبری مجددا جویای وضعیت بازداشتگاه کهریزک می‏شوند و متوجه می‏شوند که هنوز این بازداشتگاه به فعالیت خود ادامه می‏دهد، می‏فرمایندحتی اگر مشکل نبود جا برای زندانیان مطرح است زندانی‏ها باید آزاد شوند و بازداشتگاه کهریزک تعطیل شود.اما این تعطیلی باز هم به تعویق می‏افتد”. 
وی در پاسخ  سئوال خبرنگار هفته نامه یالثارات که چرا خواندن گزارش کهریزک در مجلس به تاخیر افتاد، توضیح می دهد: “گزارش وقایع کهریزک قرار بود در هفته‏های گذشته در صحن مجلس قرائت شود، منتها اتفاقی در مجلس افتاد که باعث شد این گزارش قرائت نشود. در جلسه‏ای که قرار بود گزارش نهایی شود و برای قرائت آماده شود، آقای مرتضوی بدون اطلاع قبلی در این جلسه حضور پیدا کردند و ریاست کمیته ویژه به اعتراض، در جلسه حضور پیدا نکردند و آن جلسه تبدیل شد به جلسه‏ای که آقای مرتضوی دفاعیات خودشان را مطرح کردند. جلسه به جای اینکه جلسه نهایی شدن گزارش شود، تبدیل شد به جلسه دفاعیات آقای مرتضوی. خود بنده که به اعتراض جلسه را ترک کردم این گلایه را به دوستان نماینده و حتی رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی آقای بروجردی داشتم که در این جلسه قرار بود گزارش نهایی شود. اما چطور شد که تبدیل شد به جلسه دفاعیات آقای مرتضوی”. 
الهیان از گفت و گوی هیات ویژه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز خبر داده و گفته است که “تمرد سعید مرتضوی از اجرای دستور رهبری برای ما واضح و روشن است و دفاعیات ایشان تاثیری در این خصوص ندارد. وی در همین موضوع تمرد هم دفاعیاتی دارند.اما شواهد و مدارک ما و همچنین مطالبی که از سوی آقای جلیلی دبیر شورای امنیت ملی مطرح شده، این تمرد را ثابت می‏کند”.
این نماینده مجلس هم همزبان با دانشجویان عدالتخواه خطاب به احمدی نژاد گفته است که اعطای پست به مرتضوی با وجود گزارش هیات ویژه مجلس نباید انجام می شد.گردانندگان تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز از اصرار “عجیب” احمدی نژاد در دفاع از چهره های مسئله داری چون مشائی، رحیمی و مرتضوی سخن گفته بودند.
در عین حال بنا به گفته یک منبع آگاه، جریان تندروی حامی دولت در مجلس در تلاش است تا بخش های مربوط به مرتضوی را در روزهای باقیمانده تا قرائت علنی گزارش، از متن گزارش خارج کند.
یک خبرنگار پارلمانی نیز به روز می گوید یکی از انگیزه های حسینیان برای استعفاء از نمایندگی مجلس، برآشفته کردن جو داخلی مجلس و جلوگیری از قرائت گزارش هیات تحقیق است.
استعفای حسینیان اگر چه با گمانه زنی های زیادی درباره انگیزه های او از این اقدام همراه است اما بسیاری از ناظران، آن را در راستای حمایت از دولت محمود احمدی نژاد و اعضای مسئله دار دولت وی، به ویژه «رفیق» قدیمی اش سعید مرتضوی می دانند.