مهدی کروبی بی محافظ شد

نویسنده

» نقش مستقیم سپاه و بسیج دریک سوء قصد

کمتر از دوهفته پس از آنکه خواهرزاده میرحسین موسوی در روز عاشورا با شلیک گلوله ای به قتل رسید، مهدی کروبی روز پنج شنبه هنگامی که برای شرکت در مراسم عزاداری آخرین روز محرم به شهر قزوین سفر کرده بود، با شلیک دو گلوله  مستقیم به  خودروی شخصی‌اش بدرقه شد تا اولین سوء قصد جدی به جان وی به دلیل ضدگلوله بودن اتومبیلش بی نتیجه بماند. یکی از نزدیکان مهدی کروبی در این مورد به روز گفت: “تردیدی نداریم که سوء قصد انجام شده با هدایت مستقیم و هماهنگی نیروهای سپاه و بسیج صورت گرفته است چرا که فرماندهان شناخته شده این نیروها در محل حضور داشتند.”

به دنبال این حادثه مهدی کروبی با این استدلال که محافظان وی عملا در برابر هجوم سازماندهی شده افراد تندرو طرفداردولت، امکانی در اختیار ندارند محافظان خود را مرخص کرد. سحام‌نیوز خبر داد که کروبی در توضیح  این کار گفته است: “محافظینی که رسالتشان حفظ جان افراد است و در هنگام وقوع چنین حوادثی اختیار لازم در دفاع و حفاظت ندارند، عملاً کارایی موثری نخواند داشت.”

به گزارش سایت حزب اعتمادملی، اکنون حفاظت از جان کروبی را فرزندان او و اطرافیانش برعهده گرفته‌اند.

 یکی از نزدیکان مهدی کروبی در این مورد به روز گفت: “درشرایطی که افرادی را اجیر می کنند که به آقای کروبی حمله کنند و محافظان او قدرت هیچ کاری را ندارند و نمی توانند در برابر حملات از خود واکنش نشان بدهند چون سریعا بازداشت می شوند وجود محافظان عملا نقشی در حفاظت از جان او ندارد.”

وی درخصوص برنامه روزانه مهدی کروبی گفت: “ایشان برنامه روزانه خود را از سر گرفته است و  به دیدار از خانواده های زندانیان سیاسی وپیگیری‌های معمولی که در خصوص وقایع ماه های گذشته داشته‌اند ادامه می دهند و می توانم بگویم که بیش ازپیش مصمم هستند که به پیگیری حقوق مردم ادامه بدهند.”

به نوشته سایت حزب اعتماد ملی، مهدی کروبی جمعه شب، ۱۸ دی، در غیاب محافظان خود و با همراهی فرزندانش به دیدار خانواده عماد الدین باقی، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، و از بازداشت شدگان اخیر رفت. او در این دیدار‌آنچه در قزوین رخ داد را “اقدامی جاهلانه” خواند و تصریح کرد که چنین اقداماتی نه تنها در اراده او خللی ایجاد نمی کند، بلکه عزمش را در آنچه وی “احلاق حقوق معطل مانده مردم” نامیده جدی تر خواهد کرد. او همچنین  خطاب به کسانی که آنها را “گردانندگان جریان تمامیت خواه” خواند، گفت که تا آخرین قطره خون از “هدف مقدس” خود بر نخواهد گشت.

شلیک دو گلوله، یکی به شیشه پشت و یکی به شیشه جلو، که اولی باعث خردشدن یکی از لایه های شیشه ضدگلوله شده و دومی ترکی را برشیشه جلوی خودرو ایجاد کرده بود نگرانی جدی در خصوص سلامتی و امنیت موسوی و کروبی ایجاد کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران همزمان با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن سوء قصد به مهدی کروبی و به نقل از یکی از نزدیکان وی نوشت:  ”افراد بسیجی و سپاهی پیش از حضور آقای کروبی در پایگاه های بسیج و سپاه جمع شده بودند. پس از چند دقیقه از ورودی آقای کروبی به قزوین، همه شان وارد شدند. آنها کاملا با خبرگزاری فارس هماهنگ بودند، چون پس از وارد شدن آقای کروبی به منزل، خبر آن روی سایت این خبرگزاری قرار گرفت. این یعنی  اینکه هماهنگی بین خبرگزاری فارس و سپاه کامل بود.در جریان تجمع هماهنگ شده نیروهای بسیجی وسپاهی دو تیر به خودروی آقای کروبی شلیک شد. خوشبختانه ماشین از نوع زرهی بود. شیشه جلو که خیلی محکم تر بود، ترک برداشت اما پایین نریخت…اگر ماشین ضدگلوله نبود، به ایشان صدمه جدی وارد می شد. از خبری که خبرگزاری فارس تنظیم کرده بود هم می شد فهمید که آنها می دانستند ماشین زرهی است و تیر رد نمی شود. به نظر من تیر زده اند که به آقای کروبی بگویند شما هیچ کجا نمی توانید بروید و اگر از خانه بیایید بیرون، ترور هم به دنبالش است.”

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در باره این سوء قصد گفت: “مشاهدات نشان می دهند که شخصیت های مخالف دولت در خطر حذف فیزیکی توسط سپاه پاسداران و شبه نظامیان بسیجی هستند که بصورت ناشناس عمل و به گونه ای وانمود می کنند که این جنایات توسط مردم خشمگین انجام می شود.”

منابع آگاه در قزوین در تائید حمله به کروبی به کمپین گفته اند کسانی که به حضور کروبی در قزوین معترض بودند، افراد کاملا شناخته شده بسیج و اعضای سپاه پاسداران هستند که بصورت لباس شخصی ظاهر شدند.