تنفس بدون رضایت ولی فقیه بیهوده است

نویسنده
نازنین کامدار

» تفسیرهای تازه در مورد اختیارات خامنه ای

درحالی که نزاع قدرت بین هواداران محمود احمدی نژاد و آیت الله خامنه ای همچنان ادامه دارد، بحث در مورد میزان اختیارات ولی فقیه نیز افزایش یافته تا جایی که روزنامه جوان  این اختیارات را به نفس کشیدن افراد هم تعمیم داده است.
بحث در مورد اختیارات آقای خامنه ای در دوره جدید با سخنان  کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه تهران  مبنی بر اینکه “ما معتقدیم اگر حضرت آقا، همسر رییس‌جمهور را طلاق دهد او به رییس‌جمهور حرام است” آغاز شد. سخنانی که حتی با انتقاد هایی در بدنه نیروهای محافظه کار نیز همراه شد و  پاسخ غیر مستقیمی نیز از محمود احمدی نژاد گرفت.
احمدی نژاد که در برابر این گفته صدیقی بیش از دو هفته سکوت کرده بود، سر انجام در یک همایش دولتی درباره “جایگاه زن” با اشاره به همسرش، اینچنین پاسخ صدیقی را داد: “من بقیه مردها را نمیدانم، اما بنده اگر یک روز همسر خود را نبینم، می‌میرم”.

هنوز زمانی  از اظهارات صدیقی درباره اختیارات ولی فقیه نگذشته که روزنامه جوان در  مطلبی دایره اختیارات آیت الله خامنه ای را به “نفس کشیدن” افراد هم تعمیم داده است.

جوان که در محافل خبری به عنوان ارگان سپاه پاسداران شناخته می شود در یادداشتی که پنج شنبه منتشر کرد، چنین نوشت: “موضوع التزام به ولایت فقیه هم از جهت قانونی که همه مردم ایران خود را متعهد به اجرای قانون و احترام به آن می دانند و هم از جهت تعالیم شیعه و اسلام، مورد توجه و تاکید عموم ملت ایران است و از شیعیان و مسلمان تا زرتشتی و مسیحی و کلیمی با هر زبان و قومیتی، پشتیبان ولایت فقیه هستند. بر این اساس باید سخن برخی مسئولان و کارشناسان اینگونه اصلاح شود که در نظام جمهوری اسلامی، مردم و ولایت فقیه دو شاخص و نهاد جدایی ناپذیر هستند و اینگونه برخی معتقدند که ولایت فقیه بدون مردم مفهوم نیست و مردم بدون ولایت فقیه مفهوم نیست باید اینگونه اصلاح شود که مردم خود را از ولایت فقیه جدا نمی بینند و هیچگونه فاصله و شکافی بین آنها نیست که در مقطعی این فاصله کم شود یا زیاد شود و نیاز به بازسازی داشته باشد. التزام به ولی فقیه تا آنجا معنا دارد که مسئولین کشور و مردم به طور کامل خود را تابع مقام ولایت می دانند که فقیهی اعلم و آگاه به زمان است و این محبت و رابطه عقلانی و قانونی و عاطفی به گونه ای است که اگر مقام ولایت مصلحتی را توصیه کنند آن را عاشقانه انجام می دهند.ولایت مداری به این معنی است که گاهی باید از نظر و سلیقه شخصی عبور کنیم و به مصلحت و نظر و توصیه رهبر عمل کنیم”.

جوان افزوده: “ولی فقیه در زمان غیبت جانشین خداوند و به همین دلیل حاکم بر کل کائنات است در ملت شیعه حتی این نکته را تداعی می کند که تنفس و زندگی بدون رضایت ولایت فقیه کاری بیهوده است و برای تحقق رضای خدا باید از طریق کسب رضای و ولایت حرکت کرد و کشور و ملت خود را به سعادت رساند و هرگز نباید مغرور شد و تصور کرد که یک ملت می تواند بدون رهبر خود معنا داشته باشد. ملت و ولایت هرگز از هم جدا نیستند و تفکیک ناپذیر هستند”.

در همین راستا روز گذشته غلامحسین الهام، سخنگوی دولت اول محمود احمدی نژاد هم  از اختیار ولی فقیه مبنی بر “حق دخالت در کار رئیس جمهور” و “حق تعطیل کردن احکام اولیه” خبر داده است.

الهام که در زمان  انتخابات سال 88 از اعضای شورای نگهبان بود، این سخنان را به بهانه دعوای اخیر خامنه ای-احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است.

 الهام که از حامیان  احمدی نژاد، مخالفان محمد خاتمی و اصلاح طلبان است درباره جایگاه ولایت فقیه چنین می گوید: “اگر ولایت فقیه در نظام ما نباشد نظام ما هم مشروعیت ندارد و این مسئله در واقع به بخش اسلامیت نظام برمی‌گردد، چرا که بخش اسلامیت نظام متاثر از وجود فقیه است…طیفی می‌گویند که ولایت فقیه هم باید در چارچوب قانون باشد که این مسئله درست نیست؛ در جریان بازنگری قانون اساسی جمله دیگری به این اصل از قانون اضافه شده است که بر اساس آن آمده که این قوا زیر نظر ولایت مطلقه امر و امامت امت قرار می‌گیرند، بر این اساس اگر ولایت مطلقه است نمی‌توان گفت طبق اصول آینده این قانون فعالیت می‌کنند”.

او می افزاید: “ایشان مصلحت‌هایی را در نظر می‌گیرند و به همین جهت تصمیم می‌گیرند که در برخی امور ورود پیدا کنند، ولی باید توجه کرد که ولی فقیه می‌تواند حتی احکام اولیه شرع را هم تعطیل کند به طور مثال می‌تواند مانع از اعزام حجاج به عربستان شود پس چطور است که نمی‌تواند در امور مربوط به رئیس‌جمهور دخالت کند. مجلس حق قانونگذاری دارد ولی ناگهان قانون مطبوعات به نحوی تغییر پیدا می‌کند که فضا برای دشمن باز می‌شود و رهبری هم در این مورد ورود پیدا می‌کنند ولی این طور نیست که رهبری بخواهند در تمام مسائل وارد شوند”.

 الهام در پاسخ به این سئوال فارس که “برخی سعی دارند ولایت مطلقه فقیه را با کلمه استبداد همسان‌سازی کنند. نظر شما در این مورد چیست؟” نیز چنین می گوید: “نظام ولایت فقیه واقعا نظامی ضد استبدادی است، بعضی جاها ممکن است قوانینی تصویب شود که ذات استبدادی داشته باشد و ظاهر آن هم اشکالی نداشته باشد که این قانون را می‌توان با همین اصل مترقی ولایت فقیه محدود کرد”.