جاسوس بازی ادامه دارد

نویسنده
آرش معتمد

» این بار در مصر

پس از آنکه کویت  و بحرین جمهوری اسلامی را به جاسوسی در کشورهایشان متهم کردند، روز گذشته دولت مصر نیز  از بازداشت یک دیپلمات جمهوری اسلامی در این کشور به ظن فعالیت های جاسوسی خبر داد.  گرچه این دیپلمات ساعاتی پس از احراز هویت اش آزاد شد تا وزیر اطلاعات بگوید ماموران امنیتی مصر دنبال نیروهای خودشان بوده اند، اشتباه کرده اند.

 خبرگزاری رسمی مصر صبح دیروز با انتشار گزارشی از  دستگیری یکی از دیپلمات های جمهوری اسلامی در پایتخت این کشور خبر داد.  خبر گزاری منا به نقل از ماموران امنیتی که قاسم حسینی را بازداشت کرده بودند، دلیل این بازداشت را “رفتارهایی” توصیف کرد که ناقض “پروتکل های دیپلماتیک” بوده است.

با این حال دولت مصر، پس از آنکه مطلع می شود فرد بازداشت شده، دارای هویت “دیپلماتیک” است وی را آزاد می کند.بر اساس  کنوانسیون بین المللی وین، دیپلمات های خارجی در کشورهای محل خدمت خود از مصونیت قضایی برخوردار هستند.

 

دنبال نیروهای خودی بودند

در حالی که ناظران همین مصونیت قضایی قاسم حسینی را دلیل اصلی آزادی وی می دانند، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در اظهار نظری در این ارتباط گفته است، ماموران مصری دنبال “خودشان” بوده اند: “آنها به دنبال یکی از نیروهای خود بودند که به اشتباه یکی از دیپلمات های ایرانی را دستگیر و پس از دو ساعت رها کردند.“  

اظهارات حیدر مصلحی درباره دیپلمات بازداشتی، در حالی مطرح شده که اساسا پیگیری و موضع گیری رسمی پیرامون دیپلمات ها بر عهده وزارت امور خارجه است.

علاوه بر این تا پیش از موضع گیری مصلحی که بر “عذرخواهی” قاهره از تهران تاکید کرده است، نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مصر، از بازداشت قاسم حسینی ابراز بی اطلاعی کرده بود.

 جمهوری اسلامی در ماه های اخیر  توسط  کشورهای عربی به جاسوسی متهم شده است. کویت چندی پیش از این از انهدام یک شبکه جاسوسی وابسته به سپاه در این کشور خبر داده و  بحرین نیز اخباری مبنی بر  بازداشت جاسوسان جمهوری اسلامی در منامه منتشر کرده است.

جمهوری اسلامی از زمان وقوع اعتراضات عمومی در مصر تحولات این کشور را متاثر از انقللاب اسلامی سال 57 معرفی و دولت مصر را به بهبود روابط با جمهوری اسلامی ترغیب کرده است. در چنین شرایطی گفته می شود بازداشت قاسم حسینی می تواند بر عادی سازی روابط با مصر اثر گذارد به ویژه آنکه خبرگزاری العربیه فرد دستگیر شده را یکی از کارمندان “دفتر حفاظت منافع ایران” در مصر معرفی کرده که اخبار و تحولات مصر را به خارج از این کشور انتقال می داده است.

 روابط تهران و قاهره از سال 1979 پس از آنکه انور سادات پیمان صلح میان مصر و اسرائیل را امضا کرد، تیره و همزمان با پناه دادن انور سادات به محمدرضا پهلوی در سال 1358 قطع شد. آیت الله خمینی در آن زمان از رئیس جمهور وقت مصر با عناوینی چون “حیوان” و “بیمار روانی” یاد کرده بود.

 

تلاش برای بهبود روابط

 چهار روز پیش از انتشار خبر بازداشت  این دیپلمات قرار بود علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی در حاشیه اجلاس کشورهای غیر متعهد دیداری با نبیل العربی، وزیر امورخارجه مصر داشته باشد تا تلاش ها برای از سر گیری روابط سیاسی میان دو کشور را از سر گیرند.

در همین رابطه خبرگزاری مهر به نقل از یکی از کارکنان دیپلماتیک جمهوری اسلامی در مصر ادعا کرده “هدف” از مطرح کردن این قضیه، “متوقف ساختن” روند بهبود روابط میان مصر و ایران و بازگشت آن به حالت “عادی” است.

روزنامه الاهرام، نزدیک به دولت مصر، روز گذشته در تشریح دیگر اتهامات قاسم حسینی خاطرنشان کرد مصر تنها کشوری نیست که وی در آن به جمع آوری اطلاعات “سیاسی و نظامی” مشغول بوده و  در برخی از کشورهای خلیج فارس نیز این کار را انجام می داده است. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام امنیتی مصر گفته است که قاسم حسینی همچنین به استخدام مامورانی برای انجام “ماموریت” در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول بوده است.

پیش از مصر، سنگال و گامبیا نیز به دلیل اقدامات جمهوری اسلامی و سپاه قدس و ارسال محموله مهمات از طریق گامبیا برای شورشیان سنگالی، کلیه روابط خود با جمهوری اسلامی را به حال تعلیق در آورده بودند.