کیسه های پول دروغ نبود، ایران دروغ گفت

نویسنده

» مقاله ای از ایندیپندنت درباره اعتراف کارزای به گرفتن رشوه از تهران

جولیوس کاوندیش، قندهار

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان روز گذشته تصدیق کرد که ایران صدها هزار پوند به حسابی با عنوان ذخیره عمر که در اختیاردفتر ریاست جمهوری افغانستان قرار دارد واریز کرده است. وی  با خشم زیاد اتهام پول های سیاسی را تکذیب کرد و اعلام کرد که این پرداخت ها بسیار “شفاف” است.

افشاگری عمر داودزی، رئیس دفتر آقای کرزای، درمورد تحویل گرفتن “ کیسه های پول” از ایران، آن هم حدود 700 هزار یورو که سالی یک یا دوبار پرداخت می شده  کار را به جنجال کشانده است اما آقای کرزای معتقدست این پول ها به شکل “کمک رسمی” بوده. اما به هر حال یاد آور یکی دیگر از نحوه های تلاش خارجیان برای نفوذ در افغانستان است.

 آقای کرزای در یک کنفرانس خبری پذیرفت که دفتر ریاست جمهوری دسته های اسکناس نقد را از دیگر کشورهای دوست  از جمله آمریکا، دریافت می کند.

او گفت: “این ها با هم هیچ فرقی ندارند، بهتر است از آن داستان درست نکنیم.” وقتی از او پرسیدند که ایران در مقابل این پول از تو چه انتظاری دارد، گفت که ایران به دنبال “ روابط خوب” و “بسیاری چیزهای دیگر” است.

 

رئیس جمهور افغانستان گفت: “ما هم در این رابطه دوجانبه، درخواست های زیادی داریم، به همین دلیل این یک رابطه بین دو کشور همسایه است و ادامه خواهد داشت و ما به خواستن کمک نقدی از ایران ادامه خواهیم داد.”

خبر دریافت پول نقد ایران توسط رئیس دفتر حامد کرزای، روز یکشنبه در نیویورک تایمز منتشر شد اما ایران آن را تکذیب کرد و گفت که یک شایعه شیطانی است که توسط غرب منتشر شده است و هدف آن زیر سووال بردن سیاست های ایران در مورد افغانستان است. سفارت ایران در کابل این اظهارات را “مسخره و توهین آمیز” خواند، اگرچه حامد کرزای در اظهاراتش این پاسخ  را به گونه ای زیر سووال برد.

در نیویورک تایمز نوشته شده است که آقای کرزای از این پول برای پرداخت پول به  نمایندگان مجلس، روسای قبایل و حتی فرماندهان طالبان برای جلب اعتمادشان استفاده می کند، اما رئیس جمهور افغانستان گفته است که از این پول برای مخارج و حقوق و وام مردمی که خارج از دفتر ریاست جمهوری هستند، استفاده کرده است.

نیویورک تایمز همچنین گزارش داده است که آقای داودزی، سفیر سابق افغانستان در ایران، با تشویق رئیس جمهور قصد دارد که به هزینه  آمریکا روابط نزدیکی با ایران برقرار کند و بین دولت کابل  و مهم ترین حامی افغانستان، یعنی آمریکا شکاف بیاندازد.

نیویورک تایمز نوشته است: “داودزی سرچشمه همه مشکلات آمریکا است. او به شکل سیستماتیک اطلاعات غلط به کرزای می دهد.” یکی از همکاران داودزی این اظهارات تکذیب کرد و گفت که این اظهارات “بی پایه”  است.

به نظر می رسد که ایران در افغانستان نقش دوگانه ای بازی می کند، از یک سو به طالبان پول و تعلیمات نظامی می دهد و از سوی دیگر با حامد کرزای روابط نزدیک برقرار کرده است. در این میان گزارش شده است که جاسوسان ایرانی مخارج تبلیغاتی تعدادی از کاندیداهای انتخابات مجلس را که ماه گذشته برگزار شد، به عهده داشته اند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر اینکه دولت او طالبان را تقویت می کند، انکار کرده. به گفته وی کمک های ایران به طالبان هر چقدر هم که باشد، در مقایسه با حمایت هایی که آنها از پاکستان، همسایه دیگری که نفع زیادی در آینده افغانستان دارد، دریافت می کنند، رنگ می بازد.

بیش از هر چیز افسانه “کیسه های پول” غم انگیز است و ما را به یاد دلال های شرطبندی مسابقه های بکس می اندازد.

ایندیپندنت، 26 اکتبر