یک چمدان پر از یورو تقدیم به دفتر کرزی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ایران: پول دادیم، باز هم می دهیم

در حالیکه سفارت جمهوی اسلامی ایران در کابل، گزارش روزنامه نیویورک تایمز آمریکا درباره پرداخت پول توسط ایران به رئیس دفتر رئیس جمهور افعانستان را تکذیب و آن را “اهانت آمیز” توصیف کرده بود، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با تایید این مسئله، اضافه کرد که “ایران این کمک ها را ادامه خواهد داد.”

رامین مهمانپرست در کنفرانس خبری دیروز صبح خود در محل وزارت امور خارجه گفت: “ایران همواره آماده کمک به افغانستان است و این کمک ها را در آینده نیز دنبال خواهد کرد.”

او همچنین در واکنش به گزارش روزنامه نیویورک تایمز تصریح کرد: “برخلاف کشورهایی که با حضور نظامی خود تحت بهانه حادثه 11 سپتامبر پول‌های زیادی خرج کشتار مردم افغانستان کرده‌اند و امنیت منطقه را برهم زده‌اند، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی که در همسایگی افغانستان قرار دارد و موضوع ثبات و امنیت افغانستان برایش اهمیت بسیار بالایی دارد در جهت بازسازی افغانستان کمک‌های زیادی تاکنون انجام داده است.”

سخنان آقای مهمانپرست در شرایطی بیان شد که هفت نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم (اصلاح طلبان) با طرح سئوالی از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه پرسیده اند: “میزان کمک های نقدی پرداخت شده به دفتر رییس جمهور افغانستان، آقای حامد کرزی که از سوی ایشان نیز تایید شده است در طول پنج سال گذشته چقدر بوده است و مستند قانونی این پرداختها چه بوده و به به تصویب چه مراجعی در کشور رسیده است و چگونه هزینه شده است؟”

پارلمان نیوز، ارگان رسمی فراکسیون اقلیت مجلس با انتشار این خبر نوشت جمشید انصاری رییس کمیته سیاسی و روابط بین الملل فراکسیون خط امام، محمد رضا تابش دبیر کل فراکسیون خط امام، حسین هاشمیان رییس شورای مرکزی فراکسیون خط امام، قدرت الله علیخانی و محمد حسین مقیمی از  اعضای شورای مرکزی فراکسیون خط امام و احمد مهدی شهریاری و شکور اکبرنژاد از اعضای فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی از امضا کنندگان این سئوال هستند.

 

یک چمدان بزرگ

روزنامه نیویورک تایمز چاپ آمریکا در گزارشی که آن را روز یکشنبه (24 اکتبر) منتشر کرد، نوشت: “عمر داوودزی، رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از ایران پول دریافت می کند.”

به گزارش بی بی سی، این روزنامه نوشت که داوودزی، دستیار ارشد آقای کرزی از فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل “به طور مستقیم” پول گرفته است.

نویسنده این گزارش افزوده بود که این پول به شکل “اسکناس های یورو”، پول واحد اروپا بوده که در میان “چندین پاکت به صورت یک بسته پلاستیکی” به آقای داوودزی داده شد.

در گزارش نیویورک تایمز همچنین آمده بود که رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان این پول را در داخل هواپیمای حامل آقای کرزی در جریان سفری به ایران در ماه آگوست سال گذشته میلادی گرفته است.

آقای داوودزی در گذشته سفیر افغانستان در تهران بود.

نیویورک تایمز افزوده که یک مقام دیگر افغان تایید کرده است که رئیس دفتر آقای کرزی یک “چمدان بزرگ پر از پول” را به خانه خود برده است.

یک مقام افغان هم به به شرط اینکه نامش محفوظ بماند به نیویورک تایمزگفته است: “این پول ایرانی است. این را بسیاری از ما می دانیم.”

این روزنامه از قول منابع مختلف غربی و افغان نوشته که این پول بخشی از پولهای ایران است که به صورت “سری و مداوم” برای خریدن صداقت و وفاداری آقای داوودزی و تامین منافع ایران در کاخ ریاست جمهوری افغانستان به کار می رود.

نیویورک تایمز افزوده که عمر داوودزی و حامد کرزی بخشی از این پول ها را به شماری از اعضای مجلس، رهبران قومی و حتی فرماندهان طالبان می دهند.

این روزنامه از قول منابع غربی و افغان، که نخواسته نام های شان افشا شود نوشته که جمهوری اسلامی تلاش دارد در روابط دولت افغانستان و آمریکا و سازمان ناتو درز ایجاد کند.

یک مقام غربی به نیویورک تایمز گفته که ایران این پولها را به گونه “رشوه” به رئیس جمهوری افغانستان می دهد و وظیفه آقای داوودزی این است که منافع ایران را در کاخ ریاست جمهوری افغانستان حفظ کند.

 

بهای وطن دوستی

بدنبال انشار این گزارش،  کرزی تایید کرد که رئیس دفتر او، از نماینده ایران “پول نقد” دریافت کرده، اما در عین حال تاکید کرد که این پول، “به طور رسمی” و “از مجرای قانونی” به افغانستان داده می شود.

آقای کرزی همچنین از رئیس دفتر خود دفاع کرده و گفته است که “وطن دوستی” داودزی، باعث شده تا نیویورک تایمز او را هدف قرار دهد.

او در عین حال گفت که ظرف 9 سال اخیر، کشورهای متعددی به افغانستان پول نقد داده اند که جمهوری اسلامی ایران نیز از این جمع مستثنا نیست.

کرزی گفت: “ایران، سالی یک بار یا دو بار، گاهی پنج صد هزار، گاهی ششصد هزار یورو کمک می کند.”

او افزود: “این کمک، رسمی است و داوودزی، به امر من این پول را می گیرد.”

با وجود تایید آقای کرزی، سفارت جمهوری اسلامی در کابل طی اطلاعیه ای اعلام کرد: “اینگونه شایعات بی اساس، از سوی بعضی رسانه های غربی منتشر می شود تا اذهان عامه را مغشوش کرده و روابط محکم میان دولت ها و ملت های جمهوری اسلامی افغانستان و ایران را آسیب بزند.”

سفارت جمهوری اسلامی در کابل حتی این گزارش را “اهانت آمیز” توصیف کرد.

فدا حسین مالکی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در واکنش ابتدایی خود از دادن پاسخ در مورد این اتهامات خودداری کرده بود، اما یکی از سخنگویان این سفارت به رسانه های محلی در کابل گفته بود که نوشته نیویورک تایمز “شایعه” است.

 

تعهد ایران

این نخستین بار نیست که مقام های ارشد دولت افغانستان متهم به دریافت پول از منابع خارجی می شوند. در گذشته هم خبرهایی مشابه به رسانه ها درز کرده بود.

به دنبال حمله نیروهای نظامی چند ملیتی به رهبری آمریکا به افغانستان و سقوط طالبان در سال 2001، در اوایل ژانویه سال 2002 در کنفرانس “دونورز ” در توکیو ایران متعهد به پرداخت 540 میلیون دلار برای کمک به افغانستان شد.

این میزان بیشترین میزان کمک ایران به افغانستان و بیشترین میزان برای یک کشور عضو همکاری توسعه اقتصادی بود. در آن دوره میزان تعهد آمریکا برای بازسازی افغانستان 290 میلیون دلار، کمی بیشتر از نصف مبلغ اهدایی جمهوری اسلامی بود.

این مبلغ قرار بود از مجاری قانونی در اختیار دولت افغانستان قرار بگیرد نه اینکه به صورت مستقیم و نقدی به رئیس دفتر حامد کرزی اهدا شود.

 

واکنش آمریکا

به دنبال تایید دریافت پول توسط رئیس دفتر حامد کرزی، از سوی رئیس جمهور افغانستان، دولت ایالات متحده آمریکا نسبت به این مسئله واکنش نشان داد.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در واکنش به این اظهارات گفته است که کشورش به طور اصولی، حق ایران برای اعطای کمک مالی به افغانستان یا حق دولت افغانستان برای دریافت کمک مالی از ایران را زیر سئوال نمی برد.اما او در جمع خبرنگاران در واشنگتن تاکید کرد که افغان ها باید بتوانند “بدون اعمال نفوذ منفی” کشورهای همسایه، آینده خود را رقم بزنند.

به گزارش بی بی سی، این مقام آمریکایی درباره خط مشی کلی ایران در قبال افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است: “با توجه به سابقه ایران در ایفای نقش بی ثبات کننده در کشورهای همسایه اش، ما به انگیزه ایران تردید داریم.”

وی افزود: “ما امیدواریم که ایران مسوولانه عمل و در آینده افغانستان نقش سازنده ای ایفا کند.”

ایران، آمریکا و کشورهای غربی که ده ها هزار نیرو در افغانستان دارند را مسوول ناامنی و بی ثباتی این کشور می داند. در مقابل آمریکا و متحدان آن هم جمهوری اسلامی ایران را متهم می کنند که با ارائه کمک های مختلف مالی و نظامی به شورشیان افغانستان، مانع برقراری آرامش در این کشور است.