زیدآبادی تا پایان عمر حق تحلیل کتبی یا شفاهی را ندارد

لیلا طیری
لیلا طیری

» احکام شگفت انگیز دادگاه ها

در حالی که طی روزهای گذشته فشار بر معترضان به انتخابات شدت گرفته و حتی خبرهایی مبنی بر احتمال بازداشت میرحسین موسوی منتشر شده است، برگزاری دادگاههای غیر علنی برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی همچنان ادامه دارد. دادگاههایی که معمولا به صدور احکامی بسیار سنگین و عجیب می انجامد.

مصطفی تاج زاده، محسن صفایی فراهانی، دکتر محمد ملکی و بهمن احمدی امویی، فعالان سیاسی و مطبوعاتی هستند که طی دو روز گذشته محاکمه شدند. پرونده فریبا پژوه نیز به دادگاه ارسال شده اما به گفته وکیلش هنوز، شعبه رسیدگی کننده به پرونده این روزنامه نگار دربند، مشخص نشده است.

در این میان آزادی حسن اسدی زیدآبادی و محمد صادقی با قرار کفالت شاید تنها خبر خوشحال کننده روزهای گذشته درباره زندانیان سیاسی و مطبوعاتی باشد. این دو عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان روز 12 آبان و در منزلشان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده بودند. هنوز زمان زیادی از انتشار خبر آزادی این دو فعال دانشجویی نگذشته بود که احسان بداغی عضو ادوار تحکیم وحدت نیز بازداشت شد.

احسان بداغی از اولین امضا کننده های نامه ی مردم سیرجان خطاب به رییس قوه قضاییه بود که در آن درخواست آزادی حسن اسدی زید آبادی و دکتر زید آبادی را مطرح کرده بودند.

 

9 سال حبس و 74 ضربه شلاق برای لیلاز

وکیل سعید لیلاز، از ابلاغ حکم این روزنامه نگار خبر داد. به گفته محمود علیزاده طباطبایی، سعید لیلاز به 9 سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شده است

علیزاده طباطبایی گفت: آقای لیلاز به عنوان یک اقتصاددان و روزنامه نگار با کارشناسان سفارتخانه های مختلف جلساتی داشته که این کار مبنای اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت قرار گرفته و از این بابت به پنج سال زندان محکوم شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، دادگاه مقاله های اقتصادی آقای لیلاز در دهه ۱۳۸۰ را مبنای اتهام دیگری قرار داده و از این بابت وی را به یک سال زندان محکوم کرده است. وی به خاطر شرکت در راهپیمایی ۲۵ خرداد نیز به یک سال حبس محکوم شده است.

وکیل آقای لیلاز افزود: دادگاه سخنان آقای لیلاز را هم به عنوان توهین به مسئولان تلقی کرده و بر مبنای این اتهام، وی را به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است.

 

وثیقه 500 میلیون تومانی برای زید آبادی و کفالت برای باستانی

محمد شریف از تودیع وثیقه 5 میلیارد ریالی برای احمد زیدآبادی و صدور قرار کفالت برای مسعود باستانی خبرداده است.

این وکیل دادگستری در گفتگو با ایلنا از ثبت لایحه اعتراضی نسبت به احکام احمد زیدآبادی و مسعود باستانی خبر داده و گفت: لایحه اعتراض به احکام صادره در مورد محکومیت‌های احمد زیدآبادی و همچنین اعتراض به حکم صادره در مورد محکومیت مسعود باستانی، در دادگاه بدوی صادر کننده احکام فوق ذکر به ثبت رسید.

وکیل زیدآبادی ادامه داد: در رسیدگی بدوی به اتهامات موکلم تصور محکومیت به شکل صادرشده به ویژه درخصوص محکومیت ایشان به ممنوعیت مادام‌العمر وی از هر گونه تحلیل کتبی و شفاهی را نداشتم و امیدوارم که دادگاه تجدید نظر براساس قوانین موضوعه جمهوری اسلامی رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه محکومیت مادام العمر در قوانین جمهوری اسلامی ایران موضوعیت ندارد، اظهار داشت: منطق حاکم بر احکام حقوقی و پیشینیه‌هایی که اینجانب تا به حال به عنوان وکیل مشاهده کرده یا شنیده و یا خوانده‌ام، صدور حکم محکومیت مادالعمر از تحلیل مسایل سیاسی را مشاهده نکردم و نحوه نظارت اجرای احکام بر اجرای چنین محکومیت نیز نامشخص است به این ترتیب به صدور حکم قانونی امیدوارهستم.

شریف درباره پرونده مسعود باستانی نیز گفت: با توجه به اینکه شغل موکلم روزنامه‌نگاری است و روزنامه‌نگار در برابر خدمات راجع به شغل خود مانند همه مشاغل دستمزد می‌گیرد، پیگیرد روزنامه نگار به لحاظ انجام کارهای قانونی راجع به شغل خبرنگاری مبنای قانونی ندارد به همین دلیل به ناچار چشم امید به دادگاه تجدید نظر دوخته‌ام.

وکیل مسعود باستانی ادامه داد: در خصوص پرونده این موکلم نیز قرار کفالت صادره شده، اما با توجه به مذاکرات همکارم با دفتر دادگاه تجدید نظر، در حال حاضر ما با این پرسش مواجه هستیم که آیا دادگاه تجدید نظر در خصوص اجرای این قرار تصمیم اتخاذ خواهد کرد یا خیر؟

وی در مورد پرونده عبدالله مومنی نیز گفت: درخصوص این پرونده درصدد انجام تشریفات قانونی جهت مطالعه پرونده و تنظیم لایحه هستم.

شریف در پاسخ به این پرسش که آیا دادگاه برای تبدیل قرار بازداشت موکلان شما به وثیقه یا کفالت تصمیمی اتخاذ نکرده است، گفت: در مورد تامین وثیقه صادره در پرونده زیدآبادی با توجه به اینکه مبلغ وثیقه اولیه 250 میلیون تومان بود این مبلغ یک بار به 350 میلیون و بار دیگر به 500 میلیون تومان افزایش یافت و در حال حاضر تمام تشریفات قانونی جهت تودیع وثیقه صورت پذیرفته است.

 

تاج زاده در اعتراض، از خود دفاع نکرد

جلسه دادگاه مصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت، در حالی برگزار شد که این فعال سیاسی، هیچ دفاعی از خود نکرد.

امیر حسین آبادی، وکیل مصطفی تاج زاده اعلام کرد که آقای تاجزاده بنابر به دلایلی از خود دفاع نکرده و برای همین رئیس دادگاه وقت رسیدگی را تجدید کرده است.

وکیل آقای تا جزاده هیچ توضیحی درباره علت سکوت و عدم دفاع از سوی موکلش نداده است. در عین حال سایت نوروز، ارگان رسمی جبهه مشارکت خبر داده است که آقای تاج زاده، نسبت به برگزاری دادگاه خود به صورت غیرعلنی اعتراض داشته و خواستار دفاع از اتهاماتی بوده که در کیفرخواست دسته جمعی به او و اصلاح طلبان وارد شده بود.

 

حکم صفایی فراهانی هفته دیگر صادر می شود

یک روز پیشتر یعنی روز شنبه دادگاه محسن صفایی فراهانی برگزار شده بود.پیشتر صالح نیکبخت، وکیل این عضو جبهه مشارکت اعلام کرده بود که موکلش در ۱۸ روز اول بازداشت شرایط بسیار سختی را از سر گذرانده است.

او گفته بود: آنچه که مهندس صفایی برای من تعریف کرد بسیار دردناک است و فعلا قادر به بازگویی آن نیستم.

برخی اخبار مبنی بر ضرب و شتم آقای صفایی فراهانی با کابل و سیم نیز منتشر شده است. با این حال دادگاه رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران روز شنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به صورت غیر علنی برگزار شد.

هوشنگ پوربابایی، وکیل آقای صفایی فراهانی با بیان اینکه از لحاظ قانونی نمی تواند جزئیات جلسه دادگاه را بیان کند، خبر از اخذ آخرین دفاع از موکلش داده و گفته است که آخرین دفاع از موکلش گرفته شده و بر اساس قانون تا یک هفته دیگر دادگاه باید حکم خود را صادر کند.

به گفته او، اقدام علیه امنیت، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسئولان حکومتی و تشویش اذهان عمومی، اتهاماتی است که به محسن صفایی فراهانی منتسب شده است.

 

اعتراض دکتر ملکی و عدم آزادی بهمن

دادگاه بهمن احمدی امویی و دکتر محمد ملکی نیز روز شنبه برگزار شده است. براساس گزارش ها قاضی دادگاه با آزادی آقای احمدی امویی با قرار وثیقه مخالفت کرده و گفته است که این روزنامه نگار تا زمان صدور حکم در زندان می ماند.

قدسی میرمعز، همسر دکتر ملکی نیز خبر از اعتراض این فعال سیاسی به ادامه بازداشت اش داده وبه بی بی سی گفته است: این دادگاه اعتراضی بوده و آقای ملکی معترض بوده که چرا او را در زندان نگهداشته اند. زیرا آقای ملکی معتقد است که آنها هر سئوالی که داشتند پرسیده اند و بازجویی هم کرده اند.

به گفته همسر آقای ملکی، هنوز مشخص نیست که آیا بعد از این دادگاه، حکم صادر خواهد شد یا باید دادگاه دیگری تشکیل شود.

 

مخالفت با آزادی نورانی نژاد و محمودیان

دادگاه انقلاب تهران با آزادی حسین نورانی نژاد رئیس و مهدی محمودیان عضو کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت مخالفت کرده است.

حسین نورانی نژاد و مهدی محمودیان که طی دو هفته اخیر در شعبه 4 دادگاه انقلاب مورد بازپرسی قرار گرفتند، پس از اتمام جلسات بازپرسی پرونده اتهامی آنها برای تشکیل به  دادگاه ارجاع داده شد، بازپرس شعبه 4 همچنین با تبدیل قرار بازداشت نورانی نژاد و محمودیان به وثیقه مخالفت و بازداشت موقت آنها را تا زمان برگزاری دادگاه تمدید کرده است.

براساس گزارش سایت نوروز، اتهامات نورانی نژاد در ارتباط با سایت نوروز و مراسم های مذهبی حسینیه دارالزهرا عنوان شده است. اتهامات محمودیان نیز مربوط به سایت نوروز عنوان شده است.

حسین نورانی نژاد و مهدی محمودیان 90 روز پیش بازداشت شده واز آن زمان تا کنون در بند 209 زندان اوین به سر می برند.

 

ملاقات ساسان آقایی با خانواده

خانواده ساسان آقایی، روز گذشته  در زندان اوین با این روزنامه نگار دربند ملاقات کردند. این ملاقات که به صورت حضوری و فقط بیست دقیقه بوده است
به گفته خانواده ساسان آقایی، این روزنامه نگار همچنان در سلول انفرادی نگهداری می شود. آنها وضع روحی ساسان آقایی را خوب توصیف کرده و اتهام منتشب به این روزنامه نگار را، تبلیغ علیه نظام ذکر کردند..
سایت جرس به نقل ازخانواده آقایی گزارش داده که  ساسان تا کنون دو بار تحت بازجویی قرار گرفته است.

 

قرار وثیقه و آخرین دفاع سحرخیز

صدور قرار وثیقه 50 میلیون تومانی برای اسماعیل صحابه و محمد حسین خوربک از سوی شعبه 3 بازپرسی دادسرای
انقلاب، اخذ آخرین دفاعیه عیسی سحرخیز در شعبه سوم بازپرسی دادسرای انقلاب از دیگر خبرهای مربوط به زندانیان سیاسی و مطبوعاتی است.