رهبر باز به کاندیداهای اصلاح طلب حمله کرد

نویسنده

» واکنش های متقابل چهره های سیاسی بر سر توهین به آیت الله خمینی

سناریوی حامیان محمود احمدی نژاد به بهانه “اهانت به امام خمینی” که فضای محافل سیاسی و دانشجویی را به شدت ملتهب کرده است، با موضع گیری آیت الله خامنه ای ، وارد مرحله تازه ای شد. موضع گیریی که اگرچه لحن آن از اظهارات چهره های تندرو حامی دولت ملایم تر است، اما به عقیده تحلیلگران دست حامیان دولت را نیز برای ادامه حملات به میرحسین موسوی باز می گذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت: “این اهانت بزرگ، نتیجه آن قانون شکنی‌ها و دل خوش کردن به تشویق‌های رسانه‌های بیگانه بود و حالا که این خطاها و کارهای اشتباه انجام شده، برای پنهان کردن آن، به فلسفه بافی و استدلال تراشی روی آورده‌اند”.

او خطاب به هوادران دولت که در روزهای گذشته به بهانه پاره شدن عکسی از آیت الله خمینی به حمله به اصلاح طلبان پرداخته اند اظهار داشت: “کسانی که در مقابل شما قرار دارند، کسانی نیستند که ریشه داشته باشند و بتوانند در مقابل عظمت انقلاب مقاومت کنند… خواهید دید که مخالفان در مقابل چشم شما نابود خواهند شد”.

آیت الله خامنه‌ای به طور تلویحی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را متهم کرد و  با بیان این جمله که “چرا این آقایان متنبه نمی‌شوند”، افزود: “وقتی از اصلی‌ترین شعار جمهوری اسلامی، یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، اسلام آن حذف می‌شود، آقایان باید به خود بیایند و بفهمند که راه غلطی را می‌روند، وقتی در روز قدس که اساس آن برای دفاع از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی است، به نفع رژیم غاصب و برضد فلسطین شعار داده می‌شود، باید متنبه شوند و تبری خود را از این جریان اعلام کنند”.

او تاکید کرد که مسئولان در صورت لزوم با کسانی که این اقدام را کرده اند برخورد خواهند کرد، اما “دانشجویان” باید به شناسایی “منشاء فساد”، “کسب اطلاع از ارتباطات مخالفان و مطلع کردن مسئولان” اکتفا کنند.

رهبر جمهوری اسلامی بدون نام بردن از رهبران معترض به انتخابات آنها را خطاب قرار داد و پرسید: “چرا هنگامی که سران ظلم و استکبار که مظهر آن امریکا، فرانسه و انگلیس است از آنها حمایت می‌کنند، متنبه نمی شوند؛ چرا هنگامی که افراد فاسد فراری و سلطنت طلب و توده‌ای از آنها حمایت می‌کنند، به خود نمی‌آیند و متوجه نمی‌شوند که مسیر آنها غلط و اشتباه است؟ عقل حکم می‌کند، در قضیه اهانت به امام بجای آنکه منکر اصل قضیه شوید، اهانت را محکوم کنید”.

آیت الله خامنه ای  در حالی از سران معترضان به نتیجه انتخابات خواست “اهانت بزرگ به امام” را محکوم کنند که میرحسین موسوی قبل از او و در گفت و گو با  روزنامه جمهوری  اسلامی این قضیه را  مشکوک دانسته و هر گونه توهین به آیت الله خمینی را محکوم کرده بود.

سید محمد خاتمی نیز دیروز در جمع شورای احزاب اصلاح طلبان فارس اقدام صدا و سیما و جریان مشکوک توهین به آیت الله خمینی را محکوم کرد.
به گزارش دفتر محمد خاتمی ، رئیس جمهور سابق ایران، با تاکید بر اینکه  ”امکان ندارد مردم و دانشجوی ایرانی به امام خمینی اهانت کند”، افزود: “به صراحت بگویم، امروز اکثریت جامعه ما امام و انقلاب را قبول دارند و به خون شهیدانشان احترام می‌گذارند و  مدارو معیار همان آرمان‌های انقلاب اسلامی است، امروز برای همه ما امام خمینی معیار است”.

خاتمی تصریح کرد:  ”امام و انقلاب را وجه المصالحه نکنیم. نگوییم به نام انقلاب می زنیم و می کوبیم. نیاییم حرمت شکنی کنیم، امام را هم وجه المصالحه قرار دهیم برای اینکه بتوانیم با کسانی که آنها را نمی پسندیم برخورد تندتری انجام دهیم”.


سخنان سران سه قوه

در واکنشی دیگر، محمود احمدی نژاد با اشاره به وقایع اخیر اظهار داشت که عده ای می خواهند با “سوء استفاده از فضای ملکوتی و انسانی ایران اسلامی عقده های استکبار و رژیم صهیونیستی نسبت به ملت ایران را بازگشایی کنند.” وی در جلسه هیات دولت توهین کنندگان به آیت الله خمینی را متهم به “قدرت طلبی” تعلق به “مسائل دنیوی” و پیگیری “آرزوهای سیاست های صهیونیست ها” کرد.

همزمان، برادران لاریجانی نیز به عنوان روسای قوای مققنه و قضائیه جمهوری اسلامی، در سخنانی جداگانه، این قضیه را محکوم کردند.
براساس گزارش خبرگزاری فارس، رئیس قوه قضاییه ، دیروز در جلسه مسئولان قضایی اعلام کرد “دادستان تهران پرونده‌ای برای پیگیری قضایی مسئله تشکیل داده و امیدواریم به امید خدا در اسرع وقت مجرمین را محاکمه و به مجازات برساند”.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اما  در اظهارات دیروز خود اعلام کرد: “صحنه موهن پخش شده در تلویزیون مربوط به دانشجویان نمی‌شود”.
براساس گزارش پارلمان نیوز، وی در آغاز جلسه علنی مجلس گفت:“از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نقطه هدف تیراندازی سیاسی دشمن اصل ولایت فقیه بود اساس مبارزه آمریکا و عوامل داخلی آنها نظیر منافقین و بنی صدر ، لیبرال ها و گروههای ضد انقلاب در مایوس کردن مردم ، حرکت به سوی تخریب جایگاه ولایت فقیه بود”.
رییس مجلس اضافه کرد: “ستیز آنان با قطب انقلاب اسلامی برای فرزندان انقلاب تازگی ندارد اما تعجب در این است که دوستان دیروز انقلاب چرا هوشیار نمی‌شوند”.
روح الله حسینیان، حامی سرسخت، محمود احمدی نژاد در مجلس نیز در اظهارات کم سابقه ای به میر حسین موسوی حمله کرد. این نماینده مجلس گفت: “سران فتنه با این اقدام موهن، همسو بودند و روح آنها پذیرش چنین شعارها و اقداماتی را داشت و به همین خاطر از سر دادن این شعارها و انجام این اعمال، اعلام برائت نکردند”.

 

بازداشت میرحسین ، بعید نیست

در همین حال  رییس شورای مرکزی فراکسیون خط امام (فراکسیون اقلیت) به افراطیون حاکم بر کشور توصیه کرد به عواقب اقدامات و رفتارهای خود و تاثیر آن بر نظام بیاندیشند.

حسین هاشمیان در گفتگو با پارلمان‌نیوز هشدار داد”به نظر می‌رسد با حرکتی که این جریان افراطی شروع کرده، نقشه‌ای در ذهن دارند و ممکن است اتفاق مهمی رخ دهد”.

وی در خصوص هشدار سایت کلمه، پایگاه اطلاع رسانی میرحسین موسوی، درباره زمینه‌سازی برای رفتارهای غیر متعارف و تحلیل بازداشت میرحسین موسوی، اظهار داشت: “بعید نیست و ممکن است این اقدام را انجام دهند”.

 

انتشار دیدگاه آیت الله خمینی درباره پاره کردن عکس وی

موضع گیری مقامات جمهوری اسلامی و چهره ها و شخصیت های سیاسی درباره  موضوع “انتشار تصویر پوستر پاره شده آیت الله خمینی در صدا و سیما” و نیز “اهانت سران فتنه به امام” در حالی ادامه دارد که دفتر تنظیم و نشر آثار آیت الله خمینی روزگذشته متنی را منتشر کرد که دیدگاه شخص آیت الله خمینی در این زمینه را بازتاب می داد.

این متن که متعلق به سال 59 است، پس از ماجراهای مربوط به برکناری ابوالحسن بنی صدر از سوی آیت الله خمینی و به بهانه پاره شدن تصاویر وی در اصفهان نگاشته شده است.

در این متن آمده است: “با توجه به اینکه بارها اعلام کرده‏ایم به خاطر حفظ وحدت، اگر به من و یا به عکس من اهانتی شد مردم عکس‏العملی نشان ندهند. بدین وسیله از عموم تقاضا می‏شود از تعطیل و یا راهپیمایی هایی که قرار است به این عنوان انجام شود صرف نظر نمایند و به رفع مشکلات و کارهای دیگری که دارند بپردازند، و حتی‏الامکان مردم را به آرامش و نظم دعوت کنند”.