رفسنجانی بازمی‌گردد؟

نویسنده

» گزارش ایندیپندنت از آزادی فرزند هاشمی

انی پنکث

آزادی پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده این کهنه سیاستمدار را بار دیگر داغ کرده است.

آقای رفسنجانی، رقیب پیشین آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سال 2005، از زمان شکست در مقابل رقیب خود به حاشیه رفته و با ادعاهای مطرح شده در مورد فساد اقتصادی، اعتبارش تضعیف شده است.

اما او که اکنون 78 سال دارد هنوز پرنفوذ است و خواستار اتحاد برای مقابله با مشکلات اقتصادی شده است.

فرزندان رفسنجانی با معترضان جنبش سبز که رهبرانش بیش از دو سال است در حبس خانگی قرار دارند، نزدیک بودند. پسر و دختر او هر دو در ماه سپتامبر به جرم تبلیغ علیه نظام دستگیر شدند که بسیاری، آن را هشدار به پدر می‌دانستند. اما پسر آقای رفسنجانی، مهدی هاشمی روز یکشنبه پس از دو ماه زندان انفرادی با وثیقه 10 میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شد.

دادستان ایران گفته است کیفرخواست او به زودی به دادگاه ارائه می‌شود. دختر آقای رفسنجانی در زندان مانده است و دوران شش ماهه محکومیت خود را می‌گذراند. باربارا اسلاوین، متخصص امور ایران و عضو ارشد شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: “من فکر می‌کنم یک معامله با رهبر ایران بوده که رفسنجانی موقعیت و ثروت خود را حفظ کند و در عوض فرزندانش بهای حمایت از جنبش سبز را بپردازند.”

وی گفت: “رهبر به وضوح نیاز به اتحاد بیشتر در دوران بحران اقتصادی و امکان بالقوه برای ارتباط با آمریکا را درک می‌کند. اگر چنین ارتباطی به تحقق بپیوندد، رژیم آخرین بنیانگذار باقی‌مانده خود یعنی رفسنجانی را در کنار خود نیاز دارد.”

با این حال کریم سجادپور، تحلیلگر ایرانی بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی در واشنگتن گفت که معتقد است آقای رفسنجانی یک مهره سوخته در سیاست ایران است. وی آزادی پسر او را به این شکل تعبیر کرد که نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی او را کوچکتر از این می‌بیند که بتواند تهدیدی به حساب آید. وی گفت “اما موسوی و کروبی در زندان می‌مانند.”

آقای سجادپور همچنین گفت که معتقد است مهدی رفسنجانی به خاطر طرفداری از دموکراسی زندانی نبوده است “بلکه به خاطر این بوده که نسل جدید انقلابیون می‌خواهند ثروت نفت را، که زمانی در اختیار خانواده رفسنجانی بود، تحت کنترل آورند.”

در همین حال، آقای احمدی‌نژاد نامزد مورد نظر خود را دارد: رئیس دفتر پیشین خود، اسفندیار رحیم‌مشایی، که متهم به رهبری جریان انحرافی برای کاستن از قدرت روحانیون است. ‌

منبع: ایندیپندنت - 17 دسامبر