لغو آخرین سفرهای احمدی نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» رئیس دولت چمدان هایش را باز می کند

لغو سفر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه، هم‌چنان در میان رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی خبرساز است. در حالی که دفتر نهاد ریاست‌جمهوری دلیل لغو این سفر را “تراکم کاری” محمود احمدی‌نژاد اعلام کرده، رسانه‌های ترکیه سخنان سردار فیروزآبادی را علت این لغو سفر دانسته‌اند.

فیروزآبادی پیش از سفر احمدی نژاد، در اظهارتی هشدارآمیز به ترکیه، از استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز این کشور با سوریه انتقاد کرده و گفته بود: “هر کدام از این پاتریوت‌ها یک نقطه سیاه روی نقشه جهان و برای ایجاد یک جنگ جهانی است”.

اما راسموسن، دبیر کل ناتو، با رد اظهارات حسن فیروزآبادی گفت: “استقرار این سامانه ها، اقدام دفاعی محض است. همه ادعاهای ایران را محکوم می کنم. از ابتدا اعلام کردیم که استقرار سامانه پاتریوت صرفا اقدامی دفاعی است. ما برای حمایت و دفاع از هم پیمان خود ترکیه، در خاک این کشور مستقر شده ایم و قصد انجام هیچ اقدام هجومی را نداریم. تنها کشورهایی از استقرار سامانه پاتریوت نگران هستند که ممکن است مقاصد دیگری برای به کارگیری توانایی های موشکی خود با اهداف هجومی داشته باشند”.

لغو سفر احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفت که دو روز پیش از آن خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نوشته بود که احمدی نژاد با حضور در قونیه، با مقام های ترکیه و رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و درباره مسائل منطقه ای و بین المللی گفت و گو می کند.

از سوی دیگر سایت الف، متعلق به احمد توکلی، درباره سفر احمدی‌نژاد نوشته بود: “در حالی که کشور دوست و هم پیمان ما سوریه، در بحرانی‌ترین وضعیت خود به سر می برد و اتفاقا بدترین خباثت‌ها‌، جنایت‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه‌ی مردم مظلوم سوریه با پشتیبانی همه جانبه‌ی همین دولت ترکیه در حال انجام و شدت گرفتن است، حضور آقای احمدی نژاد در چنان مراسمی که هیچ وجوبی نداشته و صرفا جنبه‌ی فرهنگی تفریحی دارد، چرا صورت می‌گیرد؟”

این چندمین بار است که سفرهای خارجی محمود احمدی‌نژاد یا لغو می‌شود یا در این سفرها مورد استقبال رسمی مقام‌های دولت میزبان قرار نمی‌گیرد. در اخرین مورد سفر وی به برزیل و عدم حضور هیچ یک از مقامات رسمی این کشور در فرودگاه، با انتقاد رسانه‌های داخلی روبه‌رو شده بود.

وی همچنین سابقه‌ی لغو سفر به کشورهایی چون ونزوئلا، ارمنستان، برزیل و… را نیز در کارنامه خود دارد.