علت مخالفت های آژانس، برخوردهای احمدی نژاد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» مجلس در جریان مذاکرات هسته ای نیست

در آستانه دور جدید مذکرات هسته ای جمهوری اسلامی با گروه 5+1، اقلیت اصلاح طلب مجلس با انتقاد از ضعف دستگاه دیپلماسی، مواضع اخیر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته ای را متاثر از لحن و ادبیات احمدی نژاد و مشی ای که او در روابط بین المللی در قبال غربی ها در پیش گرفته دانستند و تصریح کردند دستگاه دیپلماسی در حالتی انفعالی قرار گرفته و نتوانسته است با آژانس بین الملی انرژی اتمی رابطه خوبی برقرار کند.

به گزارش پارلمان نیوز، سایت وابسته به اقلیت اصلاح طلب مجلس، داریوش قنبری سخنگوی این اقلیت دیروز طی گفتگویی بیان کرده: “مواضع اخیر «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه به دلیل عدم همکاری کامل ایران با آژانس، نمی تواند صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را تائید کند، نتیجه ضعف دستگاه دیپلماسی و مواضع اخیر احمدی نژاد در قبال این مساله است.”

قنبری در ادامه با اشاره به اینکه مواضع اخیر یوکیا آمانو بر خلاف مواضع پیشین و 16 گزارشی است که تاکنون آژانس انرژی اتمی در مورد برنامه هسته ای ایران ارائه داده، افزوده است: “به نظر می رسد ادبیات و لحن احمدی نژاد در خصوص غربی ها و مشی که در روابط بین الملل در پیش گرفته موجب شده تا آژانس بین المللی انرژی هسته ای رسالت واقعی خود را فراموش کند و به سمت نوعی سیاسی کاری برود.”

به گفته قنبری دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نتوانسته رابطه خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی برقرار کند و حقایق را در خصوص برنامه هسته و مسال داخلی ایران برای آژانس بازگو کند و بر همین اساس آمانو تحت تاثیر تبلیغات منفی غرب قرار گرفته است. او همچنین اضافه کرده: “در شرایطی که ما نیازمند حداکثر تحرک در بحث سیاست خارجی هستم با انفعالی که دستگاه دیپلماسی ما در پیش گرفته است نمی تواند به خوبی از مانفع ملی ما دفاع کند.”

انتقاد صریح فراکسیون اقلیت مجلس از ضعف دستگاه دیپلماسی و ادبیات احمدی نژاد در قبال غربی ها بر سر فعالیت های هسته ای در حالی است که ظرف دو هفته آینده دور جدید مذاکرات ایران با گروه 5+1 آغاز می شود؛ اما به علت نهایی نشدن تاریخ دقیق برگزاری این مذاکرات و همچنین رد پیشنهاد حضور برزیل و ترکیه در این مذاکرات از سوی امریکا، بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی و هسته ای، حتی در داخل ایران این مذاکرات را بی نتیجه ارزیابی کرده اند.از سوی دیگر طبق آخرین خبرهای بدست آمده، اخیرا علاوه بر کشور امارات متحده عربی، حتی کویت نیز به جمع حامیان چهارمین دور تحریم های غرب علیه ایران پیوسته است.

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس در بخش دیگری از اظهارات روز گذشته خود ضمن با اهمیت خواندن نقش مجلس در مساله پرونده هسته ای، گفته: “دولت متاسفانه مجلس را در جریان جزئیات مذاکرات هسته ای قرار نمی دهد بطوری که نمایندگان اطلاعات مربوط به مذاکرات را از طریق رسانه ها و سایت ها کسب می کنند. دولت حتی اطلاعات مربوط به مذاکرات هسته ای را به درستی و به موقع در اختیار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که کمیسیون تخصصی مجلس است ارائه نمی کند و بنده در دوره قبل که عضو این کمیسیون بودم بارها به این مسئله اعتراض کرده ام.”

اعتراض به اینکه دولت روزبروز اختیارات وزارت خارجه را محدودتر می کند و عملکرد دستگاه دیپلماسی، به وِیژه در ارتباط  با پرونده هسته ای و روابط با کشورهای اروپایی طرف مذاکره کننده، پیش از این نیز از سوی گروه های سیاسی منتقد احمدی نژاد و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شده بود.

چندی پیش به دنبال خبری شدن مساله اختلافات بین احمدی نژاد و منوچهر متکی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اعتراض به دخالت احمدی نژاد در این وزارتخارجه، خواستار توضیح رئیس دولت در خصوص ایجاد محدودیت برای این وزارتخانه و وضعیت انفعالی دستگاه دیپلماسی شده بود؛ مسئله ای که حتی واکنش مستقیم علی خامنه ای را نیز در پی داشت. او نیز طی سخنانی انتقادی از احمدی نژاد خواسته بود از موازی کاری با وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی خودداری کند. این مساله بعد از آن روی داد که برخی از چهره های سیاسی در اعتراض به اقدامات احمدی نژاد در وزارت خارجه، بیان کردند که دخالت های احمدی نژاد در این وزارتخانه تا حد انتخاب سفرا در کشورهای اروپایی هم پیش رفته و منوچهر متکی به عنوان وزیر امور خارجه در جریان انتخاب و انتصاب سفرا و نمایندگاه ویژه احمدی در کشورهای اروپایی نیست.

داریوش قنبری در گفتگوی دیروز خود علاوه بر انتقاد صریح از ضعف دستگاه دیپلماسی و لحن و ادبیات احمدی نژاد، از نمایندگان مجلس نیز انتقاد کرده و رفتار دولت احمدی نژاد با مجلس را ناشی از ضعفی دانسته که به تعبیر وی مجلس در استفاده از ابزارهای نظارتی اش دارد.

او در این باره گفته: “مسائل کلان و مهم مربوط به منافع ملی به فراموشی سپرده شده است و بحث های مربوط به مسائل هسته ای که تاثیر گذار بر زندگی و معیشت مردم است از سوی نمایندگان به خوبی پیگیری نمی شود. بی توجهی نمایندگان باعث شده است تا دستگاه های اجرایی توجه چندانی به نقش نظارتی مجلس نداشته باشند و این با جایگاهی که برای مجلس در قانون اساسی ترسیم شده است همخوانی ندارد”.

این نماینده اصلاح طلب نیز با توجه به سوابق و نتایج مذاکرات قبلی ایران با گروه 5+1 و همچنین تازه ترین مواضع هر دو طرف مذاکره کننده، رسیدن به یک نتیجه قابل قبول در مذاکرات پیش رو را بعید دانسته است.

بحث و جدل های جناح های سیاسی با محمود احمدی نژاد بر سر نحوه مذاکرات جمهوری اسلامی با قدرت های غربی در فعالیت های هسته ای از زمانی بیشتر نمایان شد که با فشار احمدی نژاد، علی خامنه ای، علی لاریجانی را به دلیل اختلاف اساسی با احمدی نژاد بر سر همین مساله از ریاست شورای عالی امنیت ملی کنار گذاشت و سعید جلیلی را جانشین وی کرد.

به عقیده کارشناسان مسائل سیاست خارجی و هسته ای، این اقدام از یک سو دست محمود احمدی نژاد را برای دخالت در سیاست خارجه و محدود کردن اختیارات وزیر خارجه باز گذشته و از سوی دیگر به وی این امکان را داده تا مجلس را از هرگونه نظارت بر سیاست خارجی دولت باز دارد.