عقب نشینی ارشاد از ساخت فیلم ندا

نویسنده
نازنین کامدار

» انصراف دو بازیگر و تکذیب کارگردان

سه روز پس از اعتراضات گسترده و واکنش هواداران جنبش سبز به یک هنرپیشه تلویزیون که قرار بود در فیلم سینمایی سفارشی وزارت ارشاد در مورد مرگ ندا آقا سلطان بازی کند، علاوه بر انصراف بازیگر، خود فیلم نیز با تغییرات اساسی در فیلمنامه همراه شد و معاون سینمایی وزیر ارشاد هم اعلام کرد که فیلم با تغییر مضمون ساخته خواهد شد. اعتراض کاربران اینترنت و هواداران جنبش سبز به هنرپیشه ای به نام “لیلا اوتادی” و سپس هک سایت این بازیگر، اگر چه در نهایت منجر به عقب نشینی وزارت ارشاد از سفارش خود برای ساخت فیلم “پایان نامه” و انصراف بازیگران شد، اما خشم سایت هایی چون رجا نیوز را بر انگیخت.

نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم “پایان نامه”، برعهده فردی به نام حامد کلاهداری است که در گفت گو با مجله “سی نت” خود را “شاگرد و دوست” علیرضا سجادپور،  مدیرکل واحد سینمایی وزارت ارشاد معرفی کرده است؛ساخت این فیلم اما پس از واکنش هواداران جنبش سبز، متوقف و فیلمنامه آن دچار تغییراتی  شده که  به گفته معاون سینمایی وزارت ارشاد “دیگر ربطی به ندا آقا سلطان ندارد”.

علاوه بر سجادپور، کارگردان این فیلم سفارشی هم که فیلم قبلی اش با وجود هزینه 600 میلیون تومانی وزارت ارشاد، پس از یکماه نمایش در سینماهای کشور فقط 122 میلیون تومان فروش داشت، پس از انصراف بازیگران این فیلم در گفت و گو با ایلنا اعلام کردکه فیلم اش ربطی به ندا آقا سلطان ندارد.

او درباره فیلمی که با اعتراض گسترده مواجه شده، گفته است: “داستان این فیلم هیچ ربطی به ماجرای ندا آقا سلطان ندارد و داستان فیلم یک واقعه پلیسی اجتماعی است”.

وی همچنین درباره هنرپیشه ای که قرار بود نقش ندا را بازی کند، اما پس از مواجهه با اعتراضات بازی در این فیلم را تکذیب کرد، نیز گفت: “لیلا اوتادی در فیلم نقش دانشجویی راکه در رشته باستان‌شناسی تحصیل می‌کند بازی می‌کند و چون دیر به کلاس می‌رسد نمی‌تواند استاد خود را ببیند و به دنبال وی می‌گردد”.

گفتنی است لیلا اوتادی دو روز قبل در سایت شخصی اش خبر بازی در این فیلم را “از اساس کذب محض” دانسته و همچنین در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته بود: “اخباری که درباره فعالیت سینمایی من منتشر شده، کذب محض و ساخته ذهن افراد است. به توصیه دوستانم که زودتر مطلع شدند، با پای شکسته (که چند وقتی است دچار آن شده‌ام) پای کامپیوتر و دنیای مجازی نشستم و با مرور اخبار اینترنت، خبری را که در آن نوشته شده «قرار است در نقش ندا آقاسلطان بازی کنم»، خواندم. دلم می‌خواهد بدانم چه کسی این دشمنی را روا داشته تا با طرح اینگونه خبر، مردم را نسبت به من هیستریک و عصبی نماید. مدتی‌است پای من شکسته و تا دو ماه آینده نمی‌توانم در هیچ پروژه‌ای فعالیت کنم و تمام اخباری که درباره من منتشر شده، کذب محض و ساخته ذهن افراد است”.

این هنرپیشه در سایت شخصی خود نیز درباره اعتراضات نوشته است: “طی دو روز گذشته تعداد بیشماری پیام و مطلب چه در اینجا چه در سایت‌های دیگر بخصوص سایت‌های اجتماعی دیدم. همه معترضان و منتقدان این ماجرایی که قرار است آغاز شود. ولی متاسفانه گاها رفتارها و الفاظی را مشاهده کردم که به هیچ وجه در خور و شایسته یک ایرانی نیست. اینکه ما منتقد، مخالف یا حتی دشمن یک جریان فکری، یک رفتار، یک حرکت هستیم دلیلی نمی‌شود که با فحاشی و الفاظ رکیک از آن یاد کنیم. در فیس‌بوک چندین و چند Page در این زمینه مشاهده کردم که متاسفانه در بردارنده سخنان بسیار ناشایستی بود و این به هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست. درسته؛ اگر این فیلم آنچه باشد که ما فکر می‌کنیم، آیا مقصر اصلی آن بازیگران آن هستند؟ چرا ما سناریونویسان اصلی را رها کردیم و به موارد درجه دو و سه آن میپردازیم. اگر تیر انتقاد و اعتراضی است نخست به آنهاست و نه به هنرمندان. درسته؛ بازهم می‌گویم اگر خبر صد در صد درست باشد هنرمندان این سناریو هم مقصرند”.

سایت آینده نیز در گزارشی از ماجرای فیلم سفارشی وزارت ارشاد و تکذیب بازی هنرپیشه ای در نقش ندا آقا سلطان نوشت: “پیش از این چندین مستند مختلف و بعضا متناقض در مورد ندا آقاسلطان، ساخته شده و به گسترش بی‌اعتمادی مخاطبان در این زمینه دامن زد. تکذیب قتل ندا و زندگی او در یونان، قتل وی توسط استادش و چندی بعد دعوت از همان استاد به عنوان شاهد قتل در کنار این ادعا که خون روی صورت ندا با پمپ تزریق شده، موارد مختلفی بود که در سیما و فضای مجازی مطرح شد.  در بخش‌های خبری نیز گزارش‌هایی مختلف تهیه شد اما به نظر می‌رسد افکار عمومی در مورد این معما، چندان توسط رسانه ملی ارضا نشده است”.

سایت آینده می افزاید: “با وجود آنکه اوتادی به دلیل بازی و چهره خاصش، بین عامه مردم طرفداران زیادی داشت و پیش از این به وفور عکس وی روی جلد مجلات زرد به چاپ رسیده بود، تنها انتشار خبر حضور وی در این این اثر، موجب شد تا موجی از اعتراضات در وب فارسی علیه وی شکل بگیرد. پیش از اوتادی نیز، محمدرضا گلزار، سوپراستار نام آشنا، شریفی‌نیا بازیگر پر حاشیه فیلم‌های سینمایی و… در کنار قطبی و رضا‌زاده و در بین خوانندگان نیز افتخاری، به خاطر عملکرد سیاسی خود، مورد اعتراض قرار گرفته بودند”.

همچنین علاوه بر لیلا اوتادی، به گزارش سایت آفتاب، یک بازیگر دیگر این فیلم به نام امیر آقایی نیز پس از برخورد با اعتراضات مردمی از بازی در آن انصراف داده و علت را “تغییر فیلمنامه” عنوان کرده است.

بنا به نوشته سایت آفتاب، او گفته است:“نظر به اینکه فیلمنامه «پایان نامه» به لحاظ نسخه اولیه دچار تغییراتی شده و این تغییرات بدون اطلاع اینجانب انجام شده انصراف خود را از بازی در این پروژه اعلام می‌کنم. ظاهراً از روز قبل کامران تفتی به جای اینجانب در «پایان نامه» مشغول بازی شده است. برای دست‌اندرکاران این پروژه آرزوی موفقیت می‌کنم”.

سایت آفتاب در پایان این خبر نوشته است: “پیش از بحث شرکت لیلا اوتادی در این فیلم نیز مطرح شده بود که او پس از حملات سنگینی که وی به صورت پذیرفت، از پای شکسته‌اش گفت و موضوع را به کلی رد کرده بود”.

بنابر این گزارش علاوه بر انصراف دو بازیگر و همچنین تغییر فیلمنامه از سوی کارگردان سفارشی ساز ارشاد، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد هم که برادرش “روح الله شمقدری” تهیه کننده فیلم مذکورست ـ آنطور که ایسنا گزارش داده ـ درباره “پایان نامه” گفته است: “این فیلم درباره‌  ندا آقا سلطان نیست و من اگرچه فرصت نمی‌کنم تمام فیلمنامه‌ها را بخوانم، اما فیلمنامه‌ این فیلم خاص را خوانده‌ام و می‌دانم که ربطی به این موضوع ندارد”.

اما انصراف هنرپیشه ها، تکذیب کارگردان و عقب نشینی وزارت ارشاد از ساخت فیلم “پایان نامه” موجب شد تا سایت رجانیوز، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی  از اعتراضات اینترنتی هواداران جنبش سبز خشمگین شود و در گزارشی با عنوان “روشنفکری به سبک اصلاح‌طلبان” درباره این رخداد چنین بنویسد: “فعالان سیاسی معتقدند ناکامی جریان آشوب در احیای مجدد اغتشاشات خیابانی سبب شده تا افراد باقی مانده این جریان، از فضای مجازی برای اقدامات خشونت آمیز خود بهره ببرند. در فضای مجازی این امکان برای افراد وجود دارد تا با شناسه‌های مختلف و بدون آنکه هویت آنان مشخص شود، به فعالیت بپردازند و نظرات متعددی را علیه افراد مختلف به کار بگیرند. همین مساله سبب شده تا بعد از ناکامی جریان ضدانقلاب در مقابله با مردم، این افراد اینترنت را به جولانگاه آشوب‌های خود تبدیل کنند. به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه باید با توجه به شرایط اخیر، فکری به حال فضای افسارگسیخته اینترنت که سبب هتک حرمت بسیاری از مردم و هنرمندان شده است، بکنند”.

گفتنی است خبرگزاری فارس پیش از این اعلام کرده بود که فیلم “پایان نامه” با موضوع جنگ نرم و حوادث پس از انتخابات ساخته خواهد شد؛ جنگ نرمی که به نظر می رسد اینبار با شکست نهادهای دولتی همراه بود.