تصویر دیگری از جوانان ایرانی

نویسنده

» گزارش فیگارو از درخشش فیلم درباره الی

امانوئل فروا

فیلم “درباره الی” ساخته اصغر فرهادی، کارگردان خوش ذوق ایرانی، که در آن هنرمندان سرشناسی ایفای نقش کرده اند، در آخرین جشنواره برلین برنده خرس بلورین شد.

یک ویلای اجاره ای در کنار سواحل دریای خزر. سپیده [گلشیفته فراهانی] و شوهرش دوستان متأهل خود را در آنجا دعوت کرده اند. الی، معلم بچه ها، در آخرین لحظه توسط سپیده دعوت می شود و زمانی که در دریا غرق می شود، هر کس تقصیر را به گردن دیگری می اندازد. سپس موج اختلافات و نفرت ویلا را دربر می گیرد.

این داستان غم انگیز، به جوانان ایرانی تحصیلکرده از طبقه متوسط که معمولاً در سینمای ایران به تصویر کشیده نمی شوند می پردازد. اصغر فرهادی در مورد پنجمین فیلم بلند خود می گوید: “شخصیت های داستان تحصیلات دانشگاهی دارند و در ذهنیت شان مدرنیته و سنت در هم آمیخته شده. ولی همان طور که در فیلم نیز می توان مشاهده کرد، فرهنگ باعث از بین رفتن پیش داوری ها نمی شود…”

اصغر فرهادی با تردید به سؤالاتی در مورد تظاهرات و سرکوب های خشونت بار و خونین ایران که پس از انتخابات در کشورش روی داده پاسخ می دهد. او می گوید: “این انفجار ریشه های عمیقی دارد و تلاطم ها از خیلی وقت پیش به وجود آمده بود… اگر هر دولتی به شخصیت انسان احترام می گذاشت، بسیاری از مشکلات خود به خود حل می شد. آقای احمدی نژاد به کسانی که مانند او فکر نمی کنند احترام نمی گذارد. ولی من امیدم را از دست نمی دهم و به هموطنان اعتقاد دارم. نمی گویم که فیلمسازی در ایران مشکلات خود را ندارد، ولی روحیه من به شکلی نیست که در این مورد اعتراض کنم یا در مورد سانسور اظهارنظر نمایم. من همیشه به موضوعات حساس روی آورده ام و در نهایت در فیلم هایم به همان موضوع می پردازم: قضاوت نسبت به دیگران.”

گلشیفته فراهانی در نقش سپیده که درحال حاضر در پاریس و در تبعید بسر می برد می گوید: “سپیده آرزوی خوشبختی دیگران را دارد، ولی برخلاف میلش باعث بدبختی می شود.” فراهانی در سال ۱۹۸۳ در تهران متولد شد و از ۴ سالگی قطعات شوپن و باخ را می نواخت. در ۱۴ سالگی برنده جایزه بهترین بازیگر زن به خاطر نقشش در فیلم “درخت گلابی” شد. او طی ۱۰ سال در ۱۷ فیلم نقش آفرینی کرده. پس از بازی در فیلم “مجموعه دروغ ها” ساخته ریدلی اسکات روابط او با کشورش کمی تیره شد. بازیگر مرد مقابل او در این فیلم لئوناردو دی کاپریو بود.

 

“افتضاح بزرگ”

گلشیفته فراهانی می گوید: “زمانی که داشتم به لندن می رفتم تا برای فیلم شاهزاده پارس تمرین کنم، گذرنامه مرا در فرودگاه توقیف کردند و اجازه ندادند از ایران خارج شوم. به مدت ۷ ماه از من به خاطر بازی در فیلم ریدلی اسکات و همچنین شاهزاده پارس بازجویی می کردند. آنها بخصوص مرا مؤاخذه می کردند که چرا در فیلم مجموعه دروغ ها، در نیویورک، حجاب بر سر نداشتم. این واقعاً افتضاح بزرگی است.”

او در سال ۲۰۰۸ موفق شد از ایران بگریزد. وی می افزاید: “درواقع همه می توانند به ایران وارد شوند، ولی مشکل خارج شدن از ایران است. در ایران مردم در زندان ها زیر شکنجه می میرند و دانشجویان بسیاری هستند که هنوز به دلیل شرکت در اعتراضات مردمی زندانی اند. آرزوی من دستیابی به دموکراسی است. ولی بهای پرداخت آن چقدر است؟ چند نفر دیگر باید جان خود را فدای آن کنند؟”

منبع: فیگارو، ۸ سپتامبر