دردسر تازه، افزایش ذخایر اورانیوم

لوموند
لوموند

» تحلیل لوموند از یک خبر تایید نشده

ایو- میشل ریول

معلوم نیست این خبر یک خبر کذب است یا اقدامی تحریک آمیز؟ درحالی که مذاکرات درخصوص برنامه اتمی ایران با نزدیک شدن به مهلت ۳۰ ژوئن وارد یک فاز تعیین کننده شده، این خبر دردسرهایی را ایجاد کرده: به نقل از نیویورک تایمز و براساس گزارش اخیر آژانس اتمی که سه شنبه ۲ ژوئن منتشر شد، ایران ذخایر اورانیوم خود را که عنصری غیرقابل چشم پوشی در تولید بمب اتمی است افزایش داده.

این موضوع در این لحظه که کارشناسان ایرانی و گروه شش کشور در وین درحال انجام مذاکراتی بسیار سخت درخصوص ضمایم فنی توافق نامه نهایی هستند، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

این درحالی است که توان ایران برای دستیابی به بمب اتمی تا حدودی بستگی به حجم ذخایر اورانیوم غنی شده دارد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، ذخایر هگزا فلوئور اورانیوم، به عنوان نگران کننده ترین حالت این عنصر [زیرا بلافاصله قابل استفاده در غنی سازی برای مصارف نظامی است]، از زمان امضای توافق نامه مقدماتی در نوامبر ۲۰۱۳ تا حدود ۲۰ درصد افزایش یافته. به بیان دیگر، تهران بر تعهدات خود دایر بر عدم افزایش این ذخایر پایبند نمانده.

این درحالی است که تهران دو ماه پیش در زمان امضای پیش توافق انجام شده در لوزان، بار دیگر بر انجام این تعهدات تأکید ورزید و این وعده را داد که در صورت به نتیجه رسیدن توافق در پایان ماه ژوئن، ذخیره اورانیوم غنی شده خود به میزان ۵ درصد را کاهش دهد و این ذخایر را به ۳۰۰ کیلوگرم برساند [درحال حاضر مقدار این ذخایر ده ها تن است] و به مدت ۱۵ سال از این حد فراتر نرود. تهران همچنین متعهد شده که سوخت اتمی مورد نیاز خود را بیش از ۳ ممیز ۶۷ درصد غنی نکند و برای این منظور صرفاً از مجموعه ای متشکل از ۶۰۰۰ سانتریفوژ استفاده کند. این تعداد سانتریفوژ دو سوم تعدادی است که اکنون در زیرساخت های غنی سازی ایران درحال گردش است. در همین راستا، ایران متعهد شده که ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تا حد ۳ ممیز ۶۷ درصد رقیق سازد.

 

یک نکته حل نشده

فرانسوا ژره، رییس مؤسسه تحلیل استراتژیک فرانسه و متخصص مسایل هسته ای، دراین خصوص می گوید: “مشکل این است که مسؤولان ایرانی از یک سال و نیم پیش تاکنون به غنی سازی اورانیوم به میزان ضعیف ادامه داده اند. ازیک سو درحال افزایش ذخیره ۳ ممیز ۶۷ درصدی خود با انجام غنی سازی عادی هستند [در نطنز] و ازسوی دیگر، این ذخیره درحال اضافه شدن به ذخیره ای است که قرار است با رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصدی به دست آید. در هر دو حالت، ذخیره اورانیوم ۳ ممیز ۶۷ درصدی درحال افزایش است.” در پروسه رقیق سازی همچنین می توان هگزا فلوئور اورانیوم به دست آورد که یک ماده غیرغنی شده است.

این محقق در ادامه می گوید: “دراین صورت، زمانی که گفته می شود ذخیره باید کاهش یابد، باید منظورمان را مشخص کنیم. آیا منظور ذخیره ای است که یک و سال و نیم پیش نیز وجود داشت یا ذخیره ای است که پس از امضای توافق درحال تولید است؟” او همچنین می افزاید: “اگر مقداری را که تا پایان ماه ژوئن تولید شده را به حساب بیاوریم، باید این ذخیره را تا میزان نه دهم کاهش دهیم و دیگر هیچ گونه فعالیت غنی سازی نیز نباید انجام شود. درغیر این صورت، به هیچ نتیجه ای نمی رسیم. این نکته ای است که هنوز حل نشده باقی مانده است.”

لوموند، ۵ ژوئن ۲۰۱۵http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran