نوه‌های آیت‌الله در زندان

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز در باره دستگیری های بیشتر در ایران

نازیلا فتحی

مقامات ایرانی حداقل هفت فرزند و نوه روحانیون ارشد شهر مذهبی قم را دستگیر کرده‌اند و تهدید کرده‌اند که پسر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، روحانی قدرتمند و رئیس‌جمهور اسبق را نیز دستگیر خواهند کرد که به نظر می رسد نشانه فشار های تازه ای باشد بر رهبران مذهبی ایران که با مخالفان ابراز همبستگی می‌کنند.

این دستگیری‌ها که  در وب‌سایت‌های مخالف دولت انتشار یافت و ظاهرا روز دوشنبه رخ داده بود، همراه بوده است با انتقاد شدید  آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری ، روحانی ارشد، از رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای وتشویق پیروانش به حمایت از جنبش مخالفان دولت.

آیت‌الله خامنه‌ای حرف آخر را در مسائل کشور می‌زند و علیه ایرانیانی که انتخابات 22 خرداد که محمود احمدی‌نژاد را رسما به عنوان برنده مطلق اعلام کرد، مورد چالش قرار داده‌اند، هشدارهای شدیدی داده است.

مخالفان که شامل دو چالشگر اصلی آقای احمدی‌نژاد در انتخابات، مهدی کروبی و میرحسین موسوی هستند، انتخابات را جعلی خوانده و انتقادهای تندی از سرکوب خشونت‌بار دولت علیه اعتراضات پس از انتخابات کرده‌اند.

به نظرمی رسد دستگیری‌های اخیر بخشی از تلاش‌ برای مرعوب کردن روحانیون ارشد و ساکت کردن نسل جوان‌ترشهر قم است که ابزار خبررسانی در مورد استفاده از خشونت در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ به روحانیون سنتی بوده‌اند.

چنین روحانیونی معمولا توجه کمی به اخبار نشان می‌دهند و برخی از این رویدادها بی‌اطلاع بوده‌اند.

آقای کروبی و آقای موسوی از هواداران خود خواسته‌اند روز جمعه در راهپیمایی سالانه در حمایت از فلسطین که به عنوان روز قدس شناخته می‌شود شرکت کنند تا اعتراض علیه دولت را نشان دهند. آقای موسوی روز سه‌شنبه اعلام کرد که وی در این راهپیمایی شرکت خواهد کرد.

به گزارش وب‌سایت مخالف موج سبز، سه نوه 18 تا 22 ساله آیت‌الله منتظری روز دوشنبه بعدازظهر در خانه پدرشان احمد منتظری که دفتر آیت‌الله را اداره می‌کند دستگیر شدند.

این وب‌سایت همچنین  گزارش داد که مهدی موسوی تبریزی، پسر حسین موسوی تبریزی که رئیس جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم است و بیانیه‌ای در حمایت از مخالفان منتشر کرده، دستگیر شده است. همین‌طور پسر آیت‌الله اصغر ناظم‌زاده و دو پسر دیگر عضو این جامعه نیز بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در حرکتی دیگر، حمید رسائی عضو محافظه‌کار مجلس روز دوشنبه درخواست دستگیری مهدی هاشمی رفسنجانی، پسر آقای رفسنجانی را ارائه کرد. بسیاری از مقامات ارشد این فرزند هاشمی را به هدایت ناآرامی ضددولتی متهم کرده‌اند.

آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس پرنفوذ خبرگان است، مجلسی که قدرت برکناری آیت‌الله خامنه‌ای را دارد.

آقای رفسنجانی ماه گذشته از مخالفان جانبداری کرد اما محتاطانه رفتار کرده است. وی از حمایت روحانیون سنتی که از رهبران مخالف حمایت نکرده‌اند برخوردار است. معذالک هیچ نشانی دال بر اینکه مجلس خبرگان آیت‌الله خامنه‌ای را مورد چالش قرار دهد به چشم نمی‌خورد.

محسن کدیور، یک روحانی ارشد واستاد میهمان دانشگاه دوک گفت، بعید است مجلس خبرگان سعی در برکناری آیت‌الله داشته باشد. وی گفت اعضای این مجلس “علیه آقای آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌ایستند و به راحتی با فشار تسلیم می‌شوند.”

نشانه دیگری مبنی بر اینکه محافظه‌کاران نیز ناراضی به نظر می‌رسند آنکه یک فیلمساز و فعال محافظه‌کار روز دوشنبه نامه‌ای غیرمعمول به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت و او را مقصر خشونت‌های پس از انتخابات دانست.

محمد نوریزاده در نامه‌ای که در وب‌سایت‌های متعددی از جمله وبلاگ او منتشر شد نوشت: “به عنوان فرمانده کل قوا، پس از انتخابات با مردم خوش‌رفتاری نکردید. ماموران شما به روی مردم آتش گشودند و آنها را کشتند و کتک زدند و اموال آنها را نابود کردند. نقش شما را نمی‌توان در این قضیه نادیده گرفت.”

منبع: نیویورک تایمز، 15 سپتامبر