نتانیاهو وارد واشنگتن شد

تلگراف
تلگراف

» گزارش تلگراف از سفر تبلیغاتی علیه ایران

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، وارد واشنگتن شده تا به گفته خود با سفری “تاریخی” از توافق هسته‌ای با ایران جلوگیری کند.

آقای نتانیاهو در اقدامی که موجب خشم باراک اوباما و کاخ سفید شده و روابط دو کشور را به پایین‌ترین سطح خود طی سالیان اخیر رسانده است، قرار است روز سه‌شنبه در کنگره آمریکا سخنرانی کند.

آقای نتانیاهو بدون اطلاع رئیس‌جمهور آمریکا، توسط جمهوریخواهان دعوت شده و برخی از دموکرات‌ها گفته‌اند در جلسه سخنرانی شرکت نخواهند کرد.

آقای نتانیاهو پیش از سوار شدن به هواپیما در تل‌آویو گفت: “من برای ماموریتی سرنوشت‌ساز و حتی تاریخی به واشنگتن می‌روم. من عمیقا نگران امنیت شهروندان اسرائیل و سرنوشت کشور و مردم خود هستم. هرچه در قدرت دارم انجام می‌دهم تا از آینده‌مان مطمئن شویم. من احساس می‌کنم نماینده تمام اسرائیلی‌ها هستم، حتی کسانی که با من مخالفند، نماینده تمام مردم یهودی.”

داین فاینستین، سناتور دموکرات آمریکا که خود یهودی است، سخنان آقای نتانیاهو را “متکبرانه” توصیف کرد. وی گفت: “در این مورد او از طرف من حرف نمی‌زند. به نظرم اظهارات تقریبا متکبرانه‌ایست. به نظر من جامعه یهودیان مانند تمام جوامع دیگر است. اختلاف دیدگاه وجود دارد. به نظرم تکبر شایسته اسرائیل نیست.”

قدرت‌های غربی تلاش دارند به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و کاهش تحریم‌ها علیه این کشور تا پیش از ۳۱ مارس به چارچوب یک توافق دست یابند.

آقای نتانیاهو توافقی را که برنامه هسته‌ای ایران را به طور کل تعطیل نکند نمی‌پذیرد و اعتقاد دارد بازرسی‌های پیشنهادی کافی نخواهد بود. او هفته گذشته غرب را به کنار گذاشتن خواسته‌های خود در توافق هسته‌ای با ایران متهم کرد.

جان کری تلاش کرد پیش از سفر به سوئیس برای ادامه مذاکرات با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، تنش‌های این سخنرانی را کاهش دهد. وی گفت: “مسلما به نخست‌وزیر اسرائیل برای سخنرانی در آمریکا خوش‌آمد می‌گویم و ما اکنون از لحاظ امنیتی از هر زمان دیگری در تاریخ با اسرائیل روابط بهتری داریم. نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم که این موضوع تبدیل به یک بازی سیاسی شود. می‌خواهیم بگوییم هدف نهایی این است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود که آمریکا و اسرائیل هر دو در این خصوص توافق دارند.”

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته هشدار داد، سخنرانی آقای نتانیاهو برای روابط دو کشور مخرب است.

در حالیکه آقای نتانیاهو در آسمان بود، فرماندهان امنیت اسرائیل، گروهی متشکل از ۱۸۰ مقام بازنشسته نظامی و امنیتی این کشور عنوان کردند که به اعتقاد آن‌ها نتانیاهو اشتباه می‌کند و اعمالش می‌تواند موجب دستیابی سریع‌تر ایران به سلاح هسته‌ای شود.

امیرام لوین، معاون پیشین موساد به واشنگتن پست گفت: “مردم آمریکا شکاف بین اسرائیل و دولت آمریکا را می‌بینند. مردم اسرائیل هم می‌بینند و مهمتر از همه حاکمان ایران هم می‌بینند. ایران خواهان سخنرانی نتانیاهو است. این را متوجه هستند که این موضوع اتحاد فراحزبی اسرائیل با آمریکا را تضعیف خواهد کرد.”

سخنرانی آقای نتانیاهو دو هفته پیش از انتخابات اسرائیل صورت می‌گیرد. ایساک هرتزوک، رقیب او خواستار لغو سخنرانی او شده است.

جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که آقای نتانیاهو را به واشنگتن دعوت کرده می‌گوید: “ما این مسئله را با فرو کردن سرهایمان در خاک حل نخواهیم کرد. به نظر من آقای نتانیاهو بهتر از هر کسی می‌تواند درباره این تهدید حرف بزند و کنگره آمریکا و همچنین مردم آمریکا می‌خواهند صدای او را بشنود.”

منبع: تلگراف - 2 مارس 2015