پرونده کشیش ایرانی در راه سازمان ملل

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از فعالیت برای احقاق حقوق سعید عابدینی

همسر کشیش ایرانی- آمریکایی که در ایران زندانی است، به همراه وکلای آمریکایی اش به ژنو رفته است و پرونده همسرش را روز دوشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد و از این سازمان درخواست می کند که برای آزادی این کشیش زندانی تلاش کنند.

سعید عابدینی، 33 ساله، دوران هشت ساله اش را در زندان بدنام اوین در تهران می گذراند. او به دلیل گرویدن به مسیحیت زندانی شده است و دو فرزند و همسر دارد که همسرش، نغمه، به شکلی خستگی ناپذیر ماجرای همسرش را برای رسانه ها نقل می کند و به امید آزادی همسرش، با مقامات دولتی دیدار می کند.

گزارش شده است که این کشیش از شکنجه و ضرب و شتم در زندان، دچار خونریزی داخلی شده است و بدنش پز از جراحت است.

نغمه عابدینی در یک مصاحبه اختصاصی با فاکس نیوز، گفت: “او مدت زیادی در آن زندان وحشتناک مانده است. او هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است. موضوع فقط سعید نیست، تعداد زیادی از افراد در زندان به دلیل عقایدشان بازجویی می شوند.”

او از اوایل ژانویه که اعضای خانواده سعید در تماس تلفنی هفتگی رابط تماس او و فرزندانش بودند، از همسرش خبری ندارد.

جوردن سکولو، مدیر مرکز آمریکایی قانون و عدالت، سازمانی که نماینده خانواده سعید در آمریکاست، می گوید: “گزارش نغمه از سرکوب مسیحیان در ایران، تاثیر زیادی داشته است.”

سکولو به همراه نغمه به ژنو رفته است تا در بیست و سومین نشست عمومی شورای حقوق بشر سازمان ملل، شرکت کند.

 عابدینی مدت های طولانی است که در زندان انفرادی به سرمی برد و به گفته حامیانش توسط زندانبانان تحت شکنجه و ضرب و شتم قرار گرفته است. ماه هاست که از جراحت های جدی از جمله خونریزی داخلی و عدم توجه پزشکی رنج می برد.

ده سال پیش، عابدینی کارش را در کلیساهای خانگی برای مسلمانانی که مسیحی شده بودند، آغاز کرد. او در سال 2009 دستگیر شد اما بعد از اینکه قول داد برای کلیساهای خانگی کار نکند، آزاد شد.

او سال گذشته برای ساختن پرورشگاه به ایران بازگشت که در بین راه توسط پلیس دستگیر شد.

بعد از گذراندن ماه ها در زندان، به هشت سال زندان محکوم شد و وکلایش تلاش می کنند تا او آزاد شود. مرکز آمریکایی قانون و عدالت، هفته گذشته با مقامات وزارت امور خارجه آمریکا ملاقات کردند و به این نکته اشاره کردند که دیپلمات های آمریکایی هنوز خواستار آزادی عابدینی نشده اند.

 درحالی که پرونده عابدینی توجه تعداد زیادی از رسانه ها را به خود جلب کرده است، افراد زیادی به دلیل مسیحی شدن در زندان های ایران هستند که به پرونده آنها توجهی نشده است.

این هفته، حکومت ایران، کلیسای جماعت ربانی در ایران را بست و این درحالی است که یک هفته قبل از آن، کشیش این کلیسا دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

 روز 21 ماه مه، مقامات حکومت ایران کشیش روبرت آساریان، در حین اجرای مراسم دعا توسط مقامات حکومت ایران دستگیر شد. آنها هیچ اطلاعای در مورد محل بازداشت وی ندادند.

مسیحیان ارمنی در ایران آزاد هستند مراسم خود را آزادانه اجرا کنند اما مسلمانانی که مسیحی شده اند، چینین اجازه ای ندارند. دولت اجازه نمی دهد که کتاب های مذهبی مسیحی به زبان فارسی نوشته شود و بزرگترین کلیسای فارسی زبان در تلاش برای جلوگیری از تغییر مذهب مسلمانان، بسته شده است.

برخی تخمین می زنند که تعداد مسلمانانی که مسیحی شده اند، در حدود صدهزار نفر است.

فاکس نیوز، 1 ژوئن