از هفت تا بیست سال محکومیت

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از دستگیری فعالان اینترنتی

روز جمعه یک سایت اینترنتی مخالفان گزارش داد که هشت نفر به جرم تبلیغ علیه نظام در فیس بوک، به زندان محکوم شده اند. حکم زندان آنها از هفت تا بیست سال صادر شده است.

سایت کلمه بدون ذکر منبع تأیید می کند که هفته گذشته دادگاه در زمان یک استماع دادرسی این احکام را صادر کرده. به نوشته سایت کلمه، متهمان به اتهام “توهین به مقام معظم رهبری و دیگر مقامات، انجام فعالیت های ضدحکومتی، بی حرمتی به مقدسات، و بیان دروغ و کذب” در فیس بوک، که دسترسی به آن در ایران فیلتر است، مورد تعقیب قرار گرفته اند.

این اطلاعات ازسوی منابع مستقل مورد تأیید قرار نگرفته و رسانه های رسمی نیز هنوز این خبر را گزارش نکرده اند.

به نوشته سایت کلمه، در میان این هشت متهم، یک زن بریتانیایی ایرانی تبار به ۲۰ سال زندان محکوم شده. رؤیا صابری نژاد نوبخت پاییز سال گذشته به دلیل انتشار نوشته هایی در صفحه فیس بوک اش در شیراز دستگیر شد.

رییس جمهور ایران حسن روحانی، یک روحانی میانه رو که در ژوئن ۲۰۱۳ انتخاب شده، خواستار آزادی های بیشتر در امور فرهنگی و اجتماعی است. ولی او باید با مخالفانی در دستگاه قضایی روبرو شود که تحت کنترل محافظه کاران اند. آنها به طور مرتب مواضع آزادیخواهانه دولت را مورد انتقاد قرار می دهند.

در حدود ۱۰ روز پیش، شش جوان ایرانی به خاطر رقصیدن با ترانه “هپی” فارل ویلیامز دستگیر و سپس به قید وثیقه آزاد شدند.

از زمان انتخاب آقای روحانی، سه روزنامه اصلاح طلب توقیف و دو روزنامه دیگر [یکی اصلاح طلب و دیگری محافظه کار] به طور موقت لغو انتشار شدند. رییس جمهور اخیراً با ممنوعیت برنامه واتس آپ به مخالفت برخاست و مانع از اجرای محدودیت های جدید پیشنهاد شده ازسوی کمیته سانسور اینترنتی گردید. 

مقامات ایرانی به طور مرتب مانع دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی، به ویژه توئیتر و فیس بوک، و همچنین دیگر سایت هایی می شوند که ازنظر آنها محتوای “غیراسلامی” دارند یا برای حکومت “زیانبار” هستند.

منبع: لوریان لوژور، ۳۱ مه