کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

‏هنر روز، در بخش کتاب می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را ‏منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند، به خوانندگان خود معرفی کند. ‏ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود، ولی این امر به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا ‏نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم ‏در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه ‏کتاب به نشانی زیر بفرستند. ‏

P.O.Box 94000 creteil cedex‎

France10014‎

hastivazaman.jpg


‎ ‎هستی و زمان‎ ‎

نویسنده: مارتین هایدگر

ترجمه: سیاوش جمادی

‏942 ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1386، چاپ اول

گفته اند که «هستی و زمان»، مهم ترین شاهکار فلسفی قرن بیستم است. آن را به بمبی در عالم فلسفه مانند ‏کرده اند. گفته اند که حتی منتقدانش از تاثیرش در امان نمانده اند. گفته اند که این کتاب استوارترین ستون های ‏سنت متافیزیک غرب را به لرزه در آورده است… مرجع اصلی ترجمه حاضر از این اثر دوران ساز فلسفی، ‏چاپ هجدهم متن آلمانی «هستی و زمان» است که در سال 2001 میلادی به وسیله انتشارات ‏Max ‎Niemeyer‏ در شهر توبینگن آلمان منتشر شده است. چه در پانوشت ها و چه در واژه نامه، در برابر اصل ‏آلمانی واژه ها، معادل انگلیسی آن ها نیز آمده است. ترجمه‌«هستی و زمان» از متن آلمانی، با دو ترجمه ‏انگلیسی آن مقابله شده است: یکی ترجمه مشترک «جان مک کواری» و «ادوارد رابینسون» و دیگری ترجمه ‏‏«جون استمبو». این دو ترجمه هر دو بر اساس چاپ هفتم «هستی و زمان» انجام گرفته اند. ‏

farhangestanshams.jpg

‎ ‎شمس فرهنگستان‎ ‎

نقاشی های هنرمندان ایرانی با الهام از دیوان شمس ‏

برگردان فارسی به انگلیسی و فرانسه: کلود کرباسی

‏144 ص، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1386، ‌چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از نقاشی های هنرمندان برجسته ایرانی است که به مناسبت هشتصدمین سال تولد ‏‏«مولانا» و با الهام از غزلیات «دیوان شمس» شکل گرفته اند. غزلیات این دیوان، همانند سایر غزلیات فارسی ‏و حتی بیش از آنها، دارای ویژگی تخیلی و خارج از روایت های خطی است؛ به گونه ای که می توان آنها را ‏در قالب تصویر نیز به نمایش گذاشت. در «شمس فرهنگستان»، پنجاه غزل از «دیوان شمس» مصور سازی ‏شده است. خوش نویسی غزلیات نیز، در قالب خط نستعلیق سنتی، در کنار آفرینش هنری نقاشان نوین معاصر ‏به چشم می خورد. یکی از زیباترین نقاشی های این مجموعه، اثری است از«آیدین آغداشلو» که با الهام از ‏غزلی با مطلع «ما زبالاییم و بالا می رویم» در «دیوان شمس»، بوجود آمده است. ‏

hatamname.jpg

‎‎حاتم نامه‎‎

مجموعه دو جلدی ‏

به اهتمام: دکتر حسین اسماعیلی

‏906 ص، تهران: انتشارات معین، ‌1386، چاپ اول

یکی از شخصیت هایی که در ادبیات فارسی به سخاوتمندی و بخشندگی مشهور است، «حاتم طایی» است. ‏‏«حاتم بن عبدالله بن سعد طایی» از جمله فصحا و شعرای عرب پیش از اسلام است که در سده ششم میلادی ‏می زیسته و در میان اعراب دوره جاهلیت، برای کرم و سخاوت ذاتی اش مورد تکریم و تحسین قرار گرفته ‏است. او در جوانمردی و بخشندگی، ضرب المثل خاص و عام گردید و آوازه اش به ادبیات فارسی راه یافت. ‏ایرانیان بیش از اعراب، افسانه های «حاتم» را پراکندند و برایش داستان های مفصل ساختند. نام «حاتم» در ‏نثر کهن فارسی مترادف است با بخشش و کرم. در حوزه داستان های سنتی و مکتوب فارسی، روایت های ‏بلندی پیرامون سرگذشت و ماجراجویی های خیالی «حاتم» روایت گردیده که به «حاتم نامه» مشهور است. ‏موضوع اصلی این داستان ها، برجسته کردن سخاوت بی حد و اندازه «حاتم» است، به نحوی که او زندگی ‏بی دغدغه شخصی را رها می کند و جان خود را در معرض خطر قرار می دهد و به شگفت انگیزترین ‏کارها دست می زند. شواهد متعددی نشان می دهد که «حاتم نامه» نباید داستانی چندان پرسابقه باشد و احتمالا ‏پیدایش آن از سده ده و یازده هجری فراتر نمی رود. مجموعه حاضر، شامل دو روایت رایج از این داستان ‏عامیانه است. روایت اول با عنوان «هفت سیر حاتم» و روایت دوم با عنوان «هفت انصاف حاتم» مشهور ‏است. این مجموعه با مقدمه مفصل مصحح درباره «حاتم نامه»، منابع و روش تصحیح آن آغاز می شود. ‏

komonistha.jpg


‎ ‎اسناد اتحادیه کمونیست های ایران در واقعه آمل‎ ‎

تدوین: علی کردی

‏388 ص، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1386، چاپ اول

سازمان «اتحادیه کمونیست های ایران»، در سال 1355، از ادغام دو گروه «انقلابیون کمونیست» و «پویا» ‏تشکیل شد. اکثر اعضای آن، دانشجویان مقیم خارج از کشور بودند. آنان در اندیشه های خود به جمهوری خلق ‏چین و نظریه های «مائو» تمایل داشتند. در جریان حوادثی که منجر به عزل «بنی صدر» از ریاست ‏جمهوری شد، «اتحادیه کمونیست ها» به طرفداری از او برخاست و در نیمه سال 1360 به این نتیجه رسید ‏که انقلاب دچار انحراف شده است و باید برای نجات آن به اقدام عاجل دست زد. از این رو، تز «قیام فوری» ‏از جانب این سازمان مطرح شد که بر اساس آن، جامعه ایران در آن دوره کاملا در شرایط انقلابی بود و یکی ‏از گروه ها باید در این فرصت دست به یک قیام مسلحانه می زد و با همراهی مردم، حکومت را سرنگون می ‏کرد. در اوایل بهمن 1360، «اتحادیه کمونیست ها» به شهر آمل حمله کرد و مناطقی از این شهر را به ‏تصرف خود درآورد. روز ششم بهمن، به علت مقابله گسترده نیروهای بسیج، سپاه پاسداران و ارتش و عدم ‏حمایت مردم، حمله آنان با شکست قطعی روبرو شد. کتاب حاضر، مجموعه ای از اسناد و مدارک مربوط به ‏این واقعه است که با تاریخچه مختصری درباره«اتحادیه کمونیست ها»، مواضع و فعالیت های آن در دوران ‏قبل و بعد از انقلاب آغاز می شود.‏

binazirdshargh.jpg

‎ ‎بی نظیر بوتو، دختر شرق‎ ‎

خاطرات بی نظیر بوتو، نخست وزیر فقید پاکستان ‏

ترجمه: علیرضا عیاری

‏575 ص، تهران: انتشارات اطلاعات، 1386، چاپ اول

این کتاب، خاطرات رئیس فقید «حزب مردم پاکستان» و دختر «ذوالفقار علی بوتو» است. «بی نظیر بوتو» ‏در این کتاب، زندگی پرماجرای خود را که شامل تجربیات و خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است، با نثری ‏روان به تصویر می کشد. کتاب با پیشگفتار کوتاهی از مترجم درباره وضعیت پاکستان و زندگینامه «بی نظیر ‏بوتو» آغاز می شود. او در مقدمه کتاب که در آوریل 2007، یعنی چند ماه قبل از ترورش نوشته شده است ‏اشاره می کند: [در حالی مشغول نوشتن این کتاب در لندن هستم که زندگی ام در وضعیت عادی قرار ندارد… ‏امیدوارم بتوانم یک بار دیگر فرصت یافته به سرزمین مادری برگشته و در مبارزات انتخاباتی علیه ‏دیکتاتورها، ژنرال های ارتش و افراطیون پیروز شوم. این سرنوشت من است…] ‏

hemasehayeblotch.jpg

‎ ‎حماسه های مردم بلوچ‎ ‎

نویسنده: عبدالحسین یادگاری

‏388 ص، تهران: نشر افکار، 1386، چاپ اول

حماسه های مردم بلوچ، داستان های منظوم این قوم ایرانی را که سینه به سینه روایت شده است، دربردارد. ‏روایت های حماسی قوم بلوچ، از دوره ها و سال های دیر و دور گذشته و با تجربه های تلخ و شیرین آمیخته ‏گردیده است. این روایت ها حکایت از تاریخ پرفراز و نشیب مردم بلوچ و پیوستگی آن با سرزمین ایران دارد. ‏افسانه های بلوچ، چشم اندازی از حماسه هایی پرشکوه را به تصویر می کشد. داستان های حماسی بلوچستان ‏را که به صورت نظم باقی مانده، شاعرانی سروده اند که خود شاهد و ناظر رخدادهای زمان خویش بوده اند. ‏این سرایندگان معمولا یا روحانی بودند و یا به طبقه اشراف و حکومتگر محلی تعلق داشتند. بیشتر این حوادث ‏جنگی و حماسه های عاشقانه، در زمان حکومت «میر چاکر رند»، یعنی در حدود چهارصد و اندی سال پیش ‏در بلوچستان شرقی (پاکستان امروزی) رخ داده اند. این حماسه ها به وسیله خوانندگان خوش صدا که معمولا ‏از طبقه «پهلوان» یا به عبارت دیگر نوازندگان و مطربان حرفه ای بودند، با همراهی سازهای پهلوانان در ‏مجالس شادی اجرا می شده است. مجموعه حاضر، بر اساس پژوهش های «پژوهشکده مردم شناسی» وابسته ‏به «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری»، به کوشش پژوهشگر برجسته و فقید تاریخ و فرهنگ مردم بلوچ، ‏یعنی «عبدالحسین یادگاری»، تدوین شده است. ‏

zabanfarghangostore.jpg

‎ ‎زبان، فرهنگ، اسطوره‎ ‎

نویسنده: ژاله آموزگار

‏621 ص، جلد تهران: انتشارات معین، 1386، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از نوشته ها و مقالات خانم «ژاله آموزگار»، پژوهشگر برجسته فرهنگ و ادبیات ‏ایران باستان است. این نوشته ها که در سال های گذشته در نشریات مختلف فارسی، چاپ و منتشر شده، ‏اکنون در شش بخش با عناوین «زبان، خط و ادبیات»، «تاریخ و فرهنگ»، «اسطوره ها»، «ترجمه سنگ ‏نوشته ها و متون فلسفی و کلامی»، «بزرگداشت بزرگان» و «نقد کتاب ها»، گردآوری و تدوین گردیده است. ‏عناوین بعضی از مقالات این مجموعه عبارتنداز: «ادبیات باستان ایران»، «پهلوی، زبان و ادبیات»، ‏‏«گزارشی از پازند»، «ادبیات زردشتی به زبان فارسی»، «کتاب پنجم دینکرد از چه سخن می گوید؟»، «دو ‏ارداویراف نامه»، «تاثیر آیین زردشت بر یونان قدیم»، «خردورزی در دین زردشتی»، «زن در خانواده ‏ایران باستان»، «سنت شفاهی در ایران باستان»، «ازدواج های اساطیری و آیین ازدواج در ایران باستان»، ‏‏«دیوها در آغاز دیو نبودند»، «فره، این نیروی جادویی و آسمانی»، «تکوین عالم و پایان جهان» و «احمد ‏تفضلی، انسانی والا، دانشمندی به نام». ‏

dastbaftesavadkoh.jpg

‎ ‎دستبافته های سوادکوه‎ ‎

نویسنده: مصطفی رستمی

‏100 ص، مصور، رنگی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر، 1386، چاپ اول

دستبافته های سنتی «سواد کوه» که از زیباترین و سرسبزترین مناطق استان مازندران است، پیشینه و قدمتی ‏طولانی دارد. در این منطقه انواع دستبافته های سنتی نظیر جاجیم، چادرشب، سفره، جوراب، شال و پتو به ‏وسیله زنان روستایی تولید می شود که از زیبایی و اصالت ویژه ای برخوردار است. در کتاب حاضر، پس از ‏گشتی کوتاه در تاریخ و جغرافیای «سوادکوه»، با انواع دستبافته های سنتی این منطقه، و مواد اولیه و ‏ابزارهای ریسندگی و بافندگی و رنگرزی لازم برای تولید آن ها آشنا می شویم. بخشی از این پژوهش نیز به ‏‏«مشکلات فنی در روند تولید» و «مردم شناسی دستبافته های سنتی» می پردازد. ‏

 

‏ ‏

 

‏ ‏