حمایت از جعفر پناهی

نویسنده

» ال پائیس:

آلبرتو النا، کاسیمیرو توریرو، ماریا لوییسا اورتگا، استبه ریامبو، انریکه موراتالیا، خوزه سانچز مونتس

ما امضاء کنندگان نامه زیر نگرانی شدید خود را نسبت به ادامه بازداشت جعفر پناهی، کارگردان خوشنام ایرانی و یکی از داوران جشنواره های بین المللی سینمایی، و محمد رسول اف اعلام می داریم. هفته گذشته مأموران حکومت جمهوری اسلامی آقای پناهی را به همراه مهمانانش در منزل وی دستگیر کردند. ۱۴ تن از آنان پس از بازجویی آزاد شدند، ولی این دو کارگردان همچنان در زندان بسر می برند.

زندانی شدن جعفر پناهی، برنده شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۰۰ به خاطر فیلم “دایره” و برنده خرس نقره ای برلین در سال ۲۰۰۶ به خاطر فیلم “آفساید” بازتاب بسیار گسترده ای در سطح جهان و محافل هنری داشته است. او یکی از مهم ترین فیلمسازان ایرانی است و به مانند اکثر آنان موقعیت خود را به دلیل واقعیت اجتماعی کشورش به خطر انداخته است.

 

در سال ۲۰۰۷ در زمان حضورش در جشنواره گرانادا به مدت دو هفته هم صحبت وی بودیم و پناهی همواره از نگرانی خود درخصوص واکنش دولتمردان جمهوری اسلامی نسبت به فیلم هایش سخن می گفت.

دستگیری و بازداشت او در حقیقت ترور گسترده آزادی بیان است و به همین منظور از مقامات و دولتمردان جمهوری اسلامی می خواهیم که هر چه سریعتر و بدون هیچ گونه قید و شرطی این دو فیلمساز را آزاد کنند. بی شک مقامات اسپانیایی تمامی تلاش های دیپلماتیک خود را خواهند کرد تا آزادی آنان را به دست آورند.

به امید آزادی هرچه سریعتر جعفر پناهی، محمد رسول اف و دیگر قربانیان آزادی بیان…

منبع: ال پائیس، ۱۳ مارس