لطفا شب عروسی تیراندازی نکنید

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

“عروسی” در ایران، یکی از بخش‌های خیلی مهم فرآیند ازدواج است.ازدواج هم خودش یکی از بخش های مهم فرآیند نهضت فرزند آوری است که الان بحث مورد نظر ما نیست. (چون الان که پنج شنبه شب نیست، نهضت فرزند آوری اساسا مخصوص شب های پنج شنبه است. شب های پنج شنبه هم ما مطلب نداریم) اما فرآیند دل انگیز ازدواج، که الان بحث مورد نظر ماست، می تواند شامل مراحل زیادی مانند خواستگاری، بله بران، شیرینی خوران، مهربران، نامزدی کنان، عقد کنان، جهازبران، حنابندان و زفاف باشد و خیلی جالب است که تمام این مراحل بالاخره یک برانی، کنانی، بندانی، چیزی دارند، به جز همان زفاف که هر سه تا را با هم دارد و معمولاً اگر آقای داماد اهل عمل باشد، زفاف را در همان شب عروسی عملیاتی می کند و … . البته گاهی هم پیش می آید که آقای داماد خیلی اهل عمل است و شرایط عملیات هم حسابی جور است و عملیات را تا سه روز رهبری می کند، که در این شرایط محصول عملیات را هم احتمالا باید سه روز بیندازند روی بند تا خشک شود بنده خدا. ضمنا یادتان باشد در ایران هزینه‌های جشن عروسی بر عهده داماد و هزینه عقد و جهیزیه و خلعتی برعهده خانواده عروس است…

اما دلیل گفتن این حرف ها این نیست که من نگران باشم که شما خدای نکرده هول برتان دارد و برای یک عملیات ساده، رسم و رسوم مملکت را زیر پا بگذارید. دلیلش اینست که خیلی چیزها، به خیلی چیزها شباهت دارند. یعنی به هم می آیند. البته آن طور هم نیست که هر چیزی که به هر چیزی شباهت داشته باشد، حتما به هم بیایند. لاکن آن طور است که همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید مع الاسف( بالاخره کسی فهمید چرا توی هواپیما گفت “هیچ؟”). مثلا همین فرآیند ازدواج و انتخابات ریاست جمهوری … دقت کرده اید چه شباهتی به هم دارند؟

حالا اینکه هر کدامشان مراحلی دارند که با نامزدی شروع می شود و هر مرحله ای با بران و کنان و بندان و خوران تمام می شود و معمولا تا مدتها این بریدن و کندن و بستن و خوردن ادامه دارد و یک طرف ماجرا را اساسا باید سه روز یا سه سال بیندازیم روی بند تا خشک شود بماند، اما همه اینها یک طرف، حرف های مادر عروس یک طرف. البته ما چه می دانیم، شاید هم خود عروس.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس به شرایط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اشاره کرده و اظهار داشته: “افرادی که در فتنه ۸۸ نقش داشتند و یا فعالیت‌های فتنه‌گران را تأیید کرده باشند بر اساس قانون نمی‌توانند به عنوان نامزد مطرح شوند.”

یکی هم پیدا نشده به این ترقی جان که خیلی هم زود به زود ترقی می کند و اصلا بعید نیست تقش همین روزها تترقی در برود، بگوید خب برادر من! عزیز من! ترقی جان! شما ته پیازی یا سر پیاز که این قدر بو می دهی، ببخشید، که این قدر اظهار می دهی بیرون؟ همچین از انتخابات حرف می زند که انگار قرار است اصلاح طلبان بیایند خواستگاری خودش، از حالا دارد ناز می کند.

این عضو مترقی شورای مرکزی حزب مؤتلفه، بر همین اساس که فکر می کرد قرار است اصلاح طلبان بیایند خواستگاری خودش، نداشتن وابستگی به گروه‌های سیاسی که پروانه آنها لغو شده است را از شروطش برای عملیات مزبور دانست و تصریح‌نمود: “طبیعتاً قانون اجازه ورود این افراد به عنوان نامزد را نمی‌دهد، اما به عنوان انتخاب‌کننده منعی برای رأی دادن آنها وجود ندارد.”

یعنی به صورت تصریحی منظورش این است که مرحوم کیانوری و ابراهیم یزدی که یکی عضو حزب منحله توده و دیگری عضو حزب دائم الدرحال انحلال نهضت آزادی است، نمی توانند در انتخابات نامزد شوند. البته ممکن است منظورش این باشد که اعضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم منحله هستند و نمی توانند در انتخابات داماد بشوند یا حتی عروس بشوند یا حتی نامزد بشوند که از قضا در این مورد ما زیاد مشکل نداریم، چون اکثر این احزاب منحله خودشان زندانی هستند و اصولا آدمی که زندانی است، زیاد موقعیت ازدواج ندارد.

البته یک معنی دیگر حرف این عضو مترقی به صورت تلویحی این است که حالا برای خواستگاری تشریف بیاورند، منعی ندارد… حیف که قانون دست و پای ما را بسته.

وی در پایان، پیش از اینکه برود توی اتاق، خاطرنشان کرد: “اصلاح‌طلبانی که موضعی در برابر فتنه (احتمالا دختر همسایه که با هم رقابت دارند) نگرفته باشند از نظر شورای نگهبان (پدر عروس) مورد سؤال خواهند بود که آیا این افراد متمایل به فتنه بوده‌اند(یعنی با فتنه خانم هم بله …) یا موضع مخالف داشتند”.

اما از آنجا که این روزها داماد خوب و اهل عمل کم پیدا می شود و همه یک جوری دلشان می خواهد خودشان را بچسبانند به خانواده داماد، پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس (من نمی دانم اینجا خبرگزاری است یا خانه عفاف و ازدواج؟)، درباره اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه آنها در رأس دلسوزان نظام (خانواده عروس حتما) هستند، اظهار داشت: “برای هر موضوعی باید معیاری داشت و معیار دلسوزی برای نظام، حرکت در چارچوب انقلاب و حفظ میراثی است که از امام به ما رسیده است.”

که معلوم است این یکی خیلی به آداب و رسوم و سنن قدیمی علاقه دارد و می خواهد با حفظ میراث و به صورت سنتی برود خانه بخت.

سروری با بیان اینکه ملاک دلسوزی حرکت در راستای مصالح ملی نظام و مخالفت با هر حرکتی است که انقلاب را تضعیف کند تصریح کرد: “همگرایی با مردم و مقابله با دشمنان نیز یکی دیگر از وجوه دلسوزی برای نظام است اما در فتنه ۸۸ که اصول و مبانی انقلاب مورد تاخت‌وتاز قرار گرفت و فتنه‌گران شعار نه غزه نه لبنان داده، اصل ولایت فقیه را زیر سؤال برده و مساجد و حسینیه‌ها را مورد تهاجم قرار دادند ما ندیدیم کسانی که امروز مدعی دلسوزی هستند موضع‌گیری کنند.” که واقعا هم حق با این فامیل داماد است، چون نه تنها ایشان ندید، بلکه ما هم چنین چیزی ندیدیم.

البته از آنجا که این سروری و آن ترقی با هم در یک محله زندگی می کنند و همسایه هستند و به قول قدیمی ها روی یک دیوار گلاب پاشی می کنند، فتنه خانم برای هر دوشان رقیب عشقی حساب می شود. فقط معلوم نیست این وسط مبانی انقلاب چرا مورد تاخت و تاز قرار گرفته؟ احتمالا آقای داماد خیلی اهل عمل بوده، به هیچ چیز هم رحم نکرده…

قائم مقام جمعیت رهپویان که خیلی تحت تاثیر قرار گرفته بود، ادامه داد: “اصلاح‌طلبان(خانواده داماد) نه تنها در برابر این اتفاقات موضعی نگرفتند بلکه با غربی‌ها، صهیونیست‌ها، سلطنت‌طلبان، بهائیان، و دشمنان قداره‌بند نظام (قاعدتا باید اهالی محل باشند که با خانواده نظام دشمنی دارند) هم موضع شدند و به جای پیگیری مطالبات خود در چارچوب قانون، مردم را به خیابان‌ها کشانده و روح جامعه را جریحه‌دار کردند؛ آیا می‌توان اسم این را دلسوزی گذاشت؟”

نه … انصافا نمی شود اسم این را دلسوزی گذاشت. بالاخره نمی شود که همین طوری هی مردم بیایند به صورت خودجوش صورت خودشان را بکوبند به باتوم داماد و بعد بروند بخوابند زیر ماشین عروس و بگویند بیا از روی من رد شو و بعد در کهریزک به صورت خود جوش مننژیت بگیرند، بمیرند، جنازه شان را بیندازد روی دست نظام و بعد در مصرف بطری اسراف کنند و بعد به زور در اوین آب خنک بخورند و آخر سر هم بروند توی خانه در را روی خودشان قفل کنند که … خب روح جامعه جریحه دار می شود. جواب این روح جریحه دار شده جامعه را کی می خواهد بدهد؟

این روح جریحه دار شده جامعه، با اشاره به یکی دیگر از ادعاهای اصلاح طلبان مبنی بر انتخابات آزاد تصریح کرد: “انتخابات آزاد کلید واژه‌ای است که اصلاح طلبان در فتنه ۸۸ از آن استفاده کردند و بحث انتخابات سالم و کمیته صیانت از آرا راه انداختند و تلاش داشتند از این طریق انتخابات را زیر سؤال ببرند.”

راستی تا یادم نرفته این را هم توضیح بدهم که در جوامع سنتی،خانواده ها خیلی به این انتخابات آزاد،… ببخشید روابط آزاد اعتقاد ندارند. البته رسم است معمولا خانواده داماد شب را پشت در اتاق عملیات می گذرانند، تا از صحت و سقم انتخابشان مطمئن بشوند و به اصلاح جنس سالم تحویل گرفته باشند، که خب در بعضی موارد هم که خودتان بهتر می دانید با مخالفت عروس خانم مواجه می شوند و … اما از این سروری بعید است؛ “شیطون چیکار کرده بودی که این قدر کولی بازی در می یاری؟”

وی بر همین اساس متذکر شد: “تاکید اصلاح طلبان بر واژه «انتخابات آزاد» در راستای استراتژی غلط فتنه ۸۸ است و اسم رمزی برای فتنه جدید است.”

که چون کار دارد به جاهای باریک می کشد و ما هم از جاهای باریک اصلا خوشمان نمی آید و دوران این کولی بازی ها هم گذشته، ضمن تبریک به خبرگزاری فارس بابت این کار جدیدی که راه انداخته توصیه می کنیم، آدرس چند تا از این دکتر های خوب را به این دوستان بدهد تا این قدر از کمیته صیانت آرا و انتخابات آزاد واهمه نداشته باشند… بالاخره به دردشان می خورد… خر و خدا و خرما که بدون دکتر نمی شود.