کاهش رشد اقتصادی بر اثر نزول ارزش ریال

نویسنده

» تحلیل اقتصادی بلومبرگ از شرایط ایران

ادنا ال بلتاجی و علا شاهین

رئیس بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول گفت، بحران ارزی ایران احتمالا تاثیر عمیق‌تری از آن‌چه که این صندوق پیش‌بینی می‌کرده است بر اقتصاد گذاشته است.

مسعود احمد، رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول روز گذشته در مصاحبه‌ای در دبی گفت، برپایه آمار پیش از سقوط ریال در برابر دلار، صندوق پیش‌بینی کرده بود که اقتصاد ایران مسال ۹/۰ درصد منقبض خواهد شد. تورم می‌تواند تا ۲/۲۵ درصد بالا برود که در چهار سال گذشته بالا‌ترین رقم است.

احمد گفت: “تازه‌ترین دور نزول ارز و عدم اطمینان ناشی از آن، احتمالا در سال آینده تاثیرات منفی بیشتری بر اقتصاد خواهد گذاشت. بنابراین کاری که باید بکنیم این است که مشاهده کنیم و ببینیم آن تاثیر چه خواهد بود و از دیدگاه مدیریت پول ملی چه معنایی دارد.”

از ماه اوت، به علت تحریم‌ها، ریال ایران حدود ۴۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داده است. پرس‌تی‌وی روز چهارم نوامبر گزارش داد که مجلس ایران محمود احمد‌نژاد را برای پاسخ‌گویی در ارتباط با بحران ارزی فراخوانده است.

اسرائیل ایران را به تلاش برای بدست آوردن سلاح هسته‌ای متهم می‌کند و این کشور را تهدید به حمله نظامی کرده است. ایران این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید حتی با اینکه تولید نفت به پایین‌ترین حد خود در بیست سال گذشته رسیده؛ ولی در مقابل فشارها تسلیم نمی‌شود.

 

سفر فرستاده صندوق بین‌المللی پول

تئودور کاراسیک، مدیر تحقیقات موسسه تحلیل نظامی خاورنزدیک و خلیج‌ فارس در دبی روز ۱۱ نوامبر تلفنی گفت: “ایران در مقابل تحریم‌ها تسلیم نخواهد شد. به رغم رشد منفی و شاخص‌ها، این موضوع مسیر آن‌ها را تغییر نمی‌دهد.”

احمد گفت، صندوق بین‌المللی پول قصد دارد گروهی را در نیمه اول سال آینده به ایران بفرستد تا به ارزیابی اقتصاد و ذخیره ارزی این کشور بپردازد.

آمار صندوق نشان می‌دهد که حتی بدون بازنگری در پیش‌بینی این صندوق، رکود امسال از سال ۱۹۹۳ که اقتصاد ۶/۱ درصد منقبض شد، در بد‌ترین وضعیت خود قرار دارد. واحد اطلاعات اکونومیست، یک اتاق فکر مستقر در لندن، تخمین زده است که با کم شدن صادرات نفت در اثر تحریم‌ها، ذخیره ارزی ایران امسال به ۷۰ میلیارد دلار، از ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱، کاهش خواهد یافت.

منتقدان احمدی‌نژاد دولت را به سوء مدیریت اقتصادی متهم می‌کنند. بانک مرکزی ایران نرخ تورم را برای ماه سپتامبر ۲۴ درصد اعلام کرده است، اما اقتصاددانان می‌گویند این رقم می‌تواند سه برابراین مقدار باشد.

مقامات ایرانی در واکنش به بحران ارزی، نرخ سود سپرده‌ها را بالا برده‌اند و برای تثبیت بازار ارز خارجی یک مرکز مبادلات ارزی تاسیس کرده‌اند.

احمد می‌گوید، اقدام ایران در “شناور کردن نرخ ارز” نیازمند “سیاست مالی محکم‌تر و هماهنگی سیاسی است تا بتواند فشار تورم را، که می‌تواند ناشی از آن باشد، تحمل شود و اطمینان حاصل شود که یک بازار مبادلات ارزی با ثبات وجود دارد.”

صندوق بین‌المللی پول روز گذشته در گزارشی گفت، دولت همچنین “در واکنش به کاهش حجم صادرات نفت، هزینه های خود را کاهش داده است.”

منبع: بلومبرگ – ۱۱ نوامبر