مجازات واردکنندگان فن آوری به ایران و سوریه

نویسنده

» گزارش لوموند از رویکردهای جدید آمریکا:

رییس جمهور باراک اوباما روز دوشنبه ۲۳ آوریل اعلام کرد که ازاین پس تأمین کنندگان فن آوری به ایران و سوریه که راه را برای نقض حقوق بشر هموار می سازد مورد تحریم قرار خواهند گرفت. او در بازدید از محل یادبود هولوکاست در واشنگتن گفت: “من بخشنامه ای را امضاء کرده ام که در آن تحریم های جدیدی علیه دولت های سوریه و ایران و همچنین کسانی که اقدام به تأمین فن آوری های شنود، کنترل و ردیابی شهروندان می کنند پیش بینی شده است.”

او که در سال نوی ایرانی نیز پیام تبریکی به مردم ایران داده بود دراین خصوص افزود: “فن آوری های تأمین شده باید به نفع شهروندان این کشورها باشد، نه اینکه برای سرکوب آنها مورد استفاده قرار گیرد.” او در پیام تبریک نوروزی خود خطاب به ایرانیان گفته بود که به آنها کمک خواهد کرد تا “پرده های آهنی” برپا شده ازسوی حکومت جمهوری اسلامی را کنار بزنند.

در این بخشنامه به “اعمال تحریم و ممنوعیت صدور ویزا [آمریکا] برای کسانی که با تأمین فن آوری های مدرن باعث تسهیل در نقض حقوق بشر در راستای سبعانیت حکومت های ایران و سوریه شوند” اشاره شده است. به گزارش واشنگتن پست، تدابیر جدید بیشتر به جانب مسؤولان نهادهای اطلاعاتی سوریه و ایران و همچنین یک شرکت ارتباطات از راه دور سوری اتخاذ خواهد گردید.

درحالی که درگیری ها در سوریه همچنان ادامه دارد، سازمان “گزارشگران بدون مرز” خبر می دهد که “فعالیت ارتش سایبری، مسؤول در ردیابی مخالفان اینترنتی در شبکه های اجتماعی، از اواخر ژوئن دو برابر شده است”. طرفداران حکومت اسد در سایت های اینترنتی به انتشار پیام هایی در دفاع از بشاراسد اقدام می کنند.

 

تکنیک های نظارتی پیچیده

طرفداران حکومت سوریه با استفاده از تکنیک های “فیشینگ” مخالفان اینترنتی را در دام می اندازند. در ماه مارس یک سایت جعلی یوتیوب قبل از اینکه حذف شود، در اینترنت آغاز به کار کرد. صفحه اول آن دقیقاً به مانند صفحه اول سایت واقعی یوتیوب بود. مخالفان سوری از این سایت برای قرار دادن ویدئوهای برداشته شده از سرکوب مردم استفاده کردند، ولی این سایت در واقع یک دام بود: طرفداران حکومت دمشق قصد داشتند رمزهای عبور مخالفانی را که می خواستند روی عکس ها نظر دهند شناسایی کنند.  

سیستم های فنی مورد استفاده توسط مسؤولان جمهوری اسلامی در ایران بسیار پیچیده تر است. بین ۹ تا ۱۱ فوریه بیش از ۳۰ میلیون ایرانی نتوانستند به ایمیل های خود دست یابند. ازنظر کارشناسان اینترنتی، ایجاد این وضعیت بسیار ساده است: حکومت تصمیم گرفته که آدرس سایت هایی را که از دامنه https استفده می کنند بلوکه کند؛ این دامنه درواقع سایت ها را نسبت به هر اقدام هک کننده ای مصون می دارد.

دولت آمریکا همچنین قصد دارد شرکت هایی را که به صدور فن آوری به حکومت های سرکوب کننده اقدام می کنند مشمول تحریم کند. درحقیقت، فن آوری های مورد استفاده توسط این حکومت ها اغلب ازسوی شرکت های آمریکایی و اروپایی تأمین می شود.

به نوشته واشنگتن پست، تدابیر اعلام شده ازسوی رییس جمهور اوباما سؤالات بسیاری را مطرح می کند. آیا دولت آمریکا تحریم های مشابهی نیز برای حکومت هایی مانند چین که سیستم های پیچیده ای را برای کنترل اینترنت به کار بسته اند درنظر گرفته است؟

منبع: لوموند، ۲۴ آوریل