صورت حساب هایی که به قنداق بچه ها می چسبد

نویسنده
حمید احدی

» جلسه چهار ساعته دولت هم به جایی نرسید

سه روز بعد از آن که هیات دولت چهار ساعت وقت گذاشت تا به مشکل حاد سلامت عمومی نگاه کند و درباره آن به یک تصمیم گیری مشخص برسد، دولتمردان امیدوار بودند که بتوانند یکی دیگر از قفل هایی را که دولت احمدی نژاد به روند اداره کشور زده بگشاید. در جلسه طولانی هیات دولت وزیر بهداشت دولت جدید اولین گزارش رسمی را خود از وضعیت بهداشت و درمان ارایه داد و به این ترتیب وی نیز به وزیران نیرو و اقتصاد و کشاورزی و صنعت پیوست که وضعیت را فاجعه بار خوانده اند.

به نظر می رسد نمایندگان مجلس هم تحت تاثیر گزارش دولت قرار گرفته اند چرا که به نوشته اعتماد پنجشنبه گذشته 

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت هم در کنگره علمی بیماری سلیاک اشاره‌یی تلویحی به این موضوع داشت وقتی گفت: “یکی از مشکلات ما این است که دولت‌های قبل دید سلامت‌نگر نداشتند و در عین حال در سال های گذشته منابع مالی دولت تحقق پیدا نکرد. امیدواریم دولت آقای روحانی نگاه ویژه‌یی به سلامت داشته باشند و البته معاون راهبردی رییس‌جمهوری هم به ما گفته که دولت توجه ویژه‌یی به سلامت دارد و امسال بودجه سلامت را صد درصد تخصیص داده‌اند در حالی که بودجه سایر وزارتخانه‌ها این‌گونه نبوده است.”

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت هم در حاشیه بازدید از بیمارستان خیریه ولی‌عصر در خزانه بخارایی از تشکیل کارگروهی در هیات دولت و زیرنظر معاون اول رییس‌جمهوری برای تغییر و تحول در نظام سلامت خبر داد و گفت: رییس‌جمهوری در جلسه آخر هیات دولت گفت قول خود مبنی بر الزام به ایجاد پوشش بیمه سلامت برای تمام آحاد مردم را یادآوری کرد و البته بر اساس گزارشی که در اختیار ما قرار گرفته، حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور پوشش بیمه‌یی ندارند.

به نظر وزیر بهداشت مشکل آن جاست که صندوق‌های بیمه‌یی هم توانمند نیستند. قرار شده برای تغییر و تحول در نظام سلامت هم کارگروهی با تعیین اعضا از سوی هیات دولت و زیرنظر معاون اول رییس‌جمهوری و با محوریت وزارت بهداشت تشکیل شود که مصوبه تشکیل این کارگروه هم در جلسه آتی هیات دولت تصویب خواهد شد. با تشکیل این کارگروه، امیدواریم که طی چهار سال آینده بتوانیم برنامه‌هایی که ارائه دادیم را اجرا کنیم و مشکلات عدیده مردم در حوزه سلامت کاهش یابد.

وزیر بهداشت خبر داد که برای ایجاد پوشش بیمه‌یی برای ۱۰ میلیون نفر جمعیت فاقد بیمه، ۱۶۸۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است تا هر نفر با سرانه درمان ۱۴ هزار تومانی تحت پوشش بیمه درمان قرار بگیرد، از طرف دیگر اعتبار ۱۴۰۰ میلیارد تومانی که در دولت پیشین برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت مصوب شد هم، تاکنون تخصیص نیافته است.

قاضی زاده هاشمی به گفته ناظران زیر فشار شدید تحویل گرفتن وزارت خانه ای قرار دارد که با میلیون ها ایرانی روبروست و ویرانه ای است که هیچ راهی برای بازسازی آن وجود ندارد. یک پزشک در حاشیه کنگره بیماری سالیاک به خبرنگاران گفته دولت احمدی نژاد مانند دیگر زمینه ها، بدون داشتن منابع مالی و مجوز مجلس وعده های غیرممکن به مردم داده و در حالی که از تامین داور ناتوان بوده حتی سخن خانم دستجردی وزیر بهداشت پیشین را نپذیرفت و او را برکنار کرد تا در آخرین ماه ها بتواند وضعیت را در حالت غیرقابل اداره قرار دهد.

وزیر بهداشت هم به خبرنگاران گفته قرار بود ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای سیاست‌های حمایت از افزایش جمعیت اختصاص یابد که در دولت دهم تخصیص داده نشد و در این دولت هم، وضعیت خزانه مشخص است و وزارت بهداشت برای سایر خدماتش هم بودجه‌یی در اختیار ندارد و زمانی هم تا پایان سال باقی نیست و امیدی نداریم که از آن بسته حمایتی، سهمی به مردم یا نوزادان تعلق پیدا کند.

یکی از کارکنان بیمارستان خیریه ولی عصر به خبرنگار روز گفته بود وضعیتی که در بیمارستان و ادارات تابع وزارت بهداشت به وجود آمده شبیه به هیچ جا نیست. یعنی هیچ مرکز دولتی به این خرابی نیست. گذری بر بیمارستان ها و مراکز درمانی نشان می دهد که هیچ کس از این مراکز راضی بیرون نمی روند و هیچ پزشک و هیچ یک از کارکنان این مراکز هم راضی نیستند.

گفته می شود هر روز در وزارت بهداشت صحنه ای تکرار می شود یا مردی کودک بیمارستان خود را که یک صورت حساب را به قنداق او الصاق کرده جلو وزارت خانه رها می کند و یا مادری زاری می کند و کمک می طلبد و این صحنه ای که در برابر ریاست جمهوری هم دیده می شود.