محرومیت تازه برای زنان

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» دستور حراست: تماشای مسابقات اتومبیلرانی ممنوع

در فاصله یک روز پس از بازتاب جهانی درخواست سپ بلاتر از مقامات ایران برای برداشتن ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاههای برگزارکننده پیکار های فوتبال، به دستور اداره حراست وزارت ورزش و جوانان، زنان از تماشای مسابقه های اتومبیلرانی در پیست ویژه ورزشگاه آزادی هم محروم شدند.

سپ بلاتر به عنوان رییس فدراسیون بین المللی فوتبال در سفری دو روزه به تهران از حسن روحانی (رییس جمهوری)،علی لاریجانی (رییس مجلس) و خانم ابتکار (معاون رییس جمهوری) درخواست کرد که محرومیت زنان از تماشای مسابقه فوتبال مردان در ورزشگاههای ایران برداشته شود.

اما در پی مسابقه های اتومبیلرانی در پیست آزادی بار دیگر دستوری از سوی حراست وزارت ورزش در جلوگیری از ورود خانمها خبرساز شد.

 

تا پایان سال

یک روز پس از جلوگیری از ورود بانوان خواستار تماشای رقابتهای اتومبیلرانی، در صبح شنبه خبرگزاری فارس از سوی خانم فریبا جوانمردی، معاونت فدراسیون اتومبیلرانی در بخش بانوان اعلام کرد: “این مساله را پیگیری می‌ کنیم و امیدواریم تا آخر سال آن را حل کنیم. باید فرهنگ‌سازی شود.”

در ممانعت ورود بانوان به ورزشگاهها برای تماشای رقابتهای فوتبال مردان چنین بیان شده است که شعارهای تند و کلمه های زشت از سوی تماشاگران عامل بازداشتن زنان از تماشای زنده فوتبال است. اما در مورد اتومبیلرانی هنوز موردی عنوان نشده است.

حتی خانم جوانمردی هم به خبرگزاری فارس گفته است: “متاسفانه علت این موضوع را نمی ‌دانم، همواره بانوان برای دیدن مسابقات اتومبیلرانی در پیست آزادی حضور داشتند؛ اما روز گذشته از حضور آنها برای دیدن این رقابت جلوگیری شد.”

نایب رییس فدراسیون اتومبیلرانی در امور بانوان با بیان این که “در این باره شایعات زیادی وجود دارد” افزود: “من هم به عنوان یکی از مسوولان فدراسیون، به سختی توانستم در محل مسابقه حاضر شوم!”

جوانمردی: بالا رفتن هزینه شرکت در رقابتها مانع رقابت بانوان شد

فریبا جوانمردی افزود که در نخستین مسابقه اتومبیلرانی پس از یک سال تعطیلی، خانمهای اتومبیلران مجوز مسابقه با آقایان را داشتند؛ اما به دلیل بالا رفتن هزینه این ورزش، در این مسابقه ها هیچ خانمی شرکت نکرد. اما یادآور شد که در مسابقه های آینده خانمها “قطعا” در پیکارها حضور خواهند داشت.

در دوران محمود احمدی نژاد هزینه پرخرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در مورد زندگی اتومبیلرانی یک خانم اتومبیلران به نام لیلا صدیق، از وزارت ارشاد پروانه ساخت گرفت، اما پس از هزینه ای سنگین که با کمک یارانه دولتی امکان پذیر بود× نیمه کاره رها شد. در مورد این اتومبیلران زن حتی ادعا شد که عنوان قهرمانی او در رقابت با مردان با تقلب و دستکاری در توان موتور مجاز در کلاس مسابقه صورت گرفته است.