معاون رئیس جمهور؛ فساد و منتقدان

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست درباره مقامات ایرانی در اتهام

توماس اردبرینک

 

معاون اول رئیس جمهور ایران با حمله به آن دسته از نمایندگان مجلس که وی را به دست داشتن در فساد گسترده متهم کرده اند، آتش تنش چندین ماهه میان دولت و منتقدانش را شعله ورتر کرد. 

روزنامه شرق که از نشریات منتقد دولت است، گزارش داده است که محمد رضا رحیمی نمایندگان سرشنای مجلس را “بیمار” خطاب کرده است. رحیمی گفت کسانی که اتهامات را وارد کرده اند، تلاش می کنند دولت محمود احمدی نژاد را نابود کنند؛ دولتی که به گفته وی “خود در حال مبارزه با فساد است”.

قوه قضائیه ایران در ماه دسامبر اعلام کرد به اتهامات رسیدگی خواهد کرد. این اتهامات اولین بار در سال گذشته در مجلس ایران مطرح شدند.

بحث درباره این موضوع از تلویزیون دولتی ایران پخش شده است در حالیکه رسانه های طرفدار دولت نیز وقوع هرگونه خلافی را تکذیب می کنند.

این اتهامات اولین باردر آوریل گذشته  از سوی الیاس نادران، نماینده بانفوذی که از احمدی نژاد پشتیبانی می کند، در مجلس ایران آغاز شد. وی گفت رحیمی در ارتباط با پرونده تصرف غیرمجاز در اموال دولتی و تقسیم پول آن در میان اعضای گروه مورد اتهام قرار گرفته است، اما دستگیر نشده است.

فساد مقامات ایرانی  یک تابو محسوب می شود، اما دولت احمدی نژاد خود اغلب دولت های قبلی را به سرقت از بیت المال محکوم کرده است. اگر رحیمی گناهکار شناخته شود، تصویر داخلی احمدی نژاد را به عنوان یک سیاستمدار “سالم”، به طور جدی مخدوش خواهد کرد.

احمدی نژاد هفته گذشته به طور علنی از رحیمی دفاع کرد. محمدرضا رحیمی بالاترین رتبه را در میان چهار معاون رئیس جمهور به خود اختصاص داده است. احمدی نژاد به خبرگزاری نیمه دولتی فارس گفت: “آقای رحیمی یکی از خاضع ترین و انقلابی ترین خادمان ملت است و این اتهامات غیر اخلاقی و سیاسی هستند.” رحیمی از قصد خود برای شکایت علیه واردکنندگان اتهام سخن گفته است.

اما منتقدان دولت با این موضع موافق نیستند. عماد افروغ نماینده سابق مجلس که در گذشته از دولت احمدی نژاد حمایت می کرد گفت اکنون که مجلس و دستگاه قضایی به طور علنی از اتهامات رحیمی سخن گفته اند، وی امیدوار است پرونده ای در دادگاه علیه معاون رئیس جمهور تشکیل شود.

افروغ گفت: “به دادگاه کشاندن دولتمردانی که به فساد متهم شده اند، برگ زرینی در کارنامه جمهوری اسلامی خواهد بود.“ 

منبع: واشنگتن پست- 17 ژانویه