مستند هسته ای ایران؛ فیلمی که پخش نشد

نویسنده

» مقاله نشنال پست درباره ممانعت از نمایش یک فیلم در یک کشور دموکراتیک

سارا بوسوالد

 

مؤسسه آرشیو ملی کانادا پس از دریافت برخی تهدیدات و دو نامه مشکوک، برنامه نمایش یک فیلم مستند بحث انگیز را که به انتقاد از برنامه تسلیحات هسته ای ایران می پردازد، لغو کرد. اقدام یاد شده سبب شد برگزارکنندگان این برنامه، استقلال کتابخانه ملی کانادا را زیر سؤال ببرند. 

به گفته پائولین پورتلنس سخنگوی مؤسسه آرشیو ملی کانادا ، این فیلم مستند و آزاد سبب به راه افتادن انتقادات فراوانی، از جمله از سوی سفارت ایران در کانادا، شده است و کارکنان لازم دیدند کل ساختمان این نهاد د را که در چند قدمی دیوانعالی کشور و مجلس کاناداست، تعطیل کنند.

وی گفت: “وقتی این تهدیدات و نیز تهدید برای به راه افتادن تظاهرات عمومی را دریافت کردیم، به این نتیجه رسیدیم که برگزاری این رویداد ریسک بالایی دارد.”

پلیس اتاوا در ساعت 5:30 بعد از ظهر به این ساختمان سرازیر شدند تا دو نامه مشکوک یاد شده را بررسی کنند، نامه هایی که گفته می شود با تهدیدات اعتراضی دریافت شده از سوی کارکنان آرشیو ملی در ارتباط بوده است.

گروهبان جف پایلون گفت: “تهدیداتی در خصوص به راه افتادن تظاهرات دریافت شده بود، بنابراین آنها نمایش فیلم را لغو کردند. نامه ها دو ساعت پیش به صندوق پست انداخته شده بودند.”

ساعت 7 بعد از ظهر نامه ها کاملاً بررسی شدند و “غیر مشکوک” اعلام شدند.

با این حال، سازماندهنگان برنامه نگران هستند که نمایش فیلم در آرشیو ملی، جائی که محل برگزاری معمول رویدادهای انجمن فیلم آزادی اندیشه است و عموماً فیلم هایی در خصوص دموکراسی و مسائل روز را پخش می کند، به کلی لغو شود.

فرد لیتوین رئیس این گروه گفت: “من از اینکه ایرانی ها توانسته اند در پایتخت کانادا برنامه نمایش یک فیلم را لغو کنند، خیلی عصبانی هستم. این موضوع در ایران به اندازه کافی بد است، اما درباره وقوع آن در اتاوا چه باید گفت؟”

آقای لیتوین گفت آرشیو ملی در ابتدا برنامه را در روز دوشنبه لغو کرد. کارکنان آرشیو با اعتراضاتی در خصوص نمایش فیلم “ایرانیوم” روبرو شده بودند و پیشنهاد کمک برای یافتن مکانی دیگر برای نمایش فیلم را دادند. آقای لیتوین گفت او نتوانسته از پس هزینه نمایش فیلم در موزه طبیعت بر آید، جائی که از طرف آرشیو ملی پیشنهاد شده بود، بنابراین به درخواست کمک از جیمز مور، وزیر میراث فرهنگی کانادا روی آورده است.

وی گفت: “کارکنان دفتر وی جواب ما را در ساعت 6:30 بعد از ظهر دادند و گفتند نمایش فیلم دوباره هماهنگ شده است.”

آقای لیتوین گفت تا ساعت 4 بعد از ظهر روز سه شنبه هیچ خبر دیگری نبود، تا اینکه در این روز آرشیو ملی این برنامه را به کلی لغو کرد.

آقای لیتوین گفت: “ما در سه سال گذشته بدون به راه افتادن هیچ اعتراضی به نمایش فیلم در اینجا مشغول بوده ایم. ما با هیچ چیزی نظیر این برخورد نکرده بودیم.” او قول داد اگر از عهده متقاعد کردن مسؤولان آرشیو ملی برای نمایش فیلم مستند یاد شده بر نیاید، برنامه نمایش فیلم را در یک تالار دیگر پیگیری خواهد کرد. این فیلم توسط رافائل شور بنیانگذار صندوق خیریه کلاریون ساخته شده است. این نهاد، به ساخت فیلم های مستند در خصوص تهدیدات علیه امنیت ملی مشغول است.

وی گفت: “این فیلم باید بالاخره یک جایی به نمایش در آید. وضع نمی تواند همینطوری بماند.”

وی گفت تلاش خواهد کرد کلیر اوپز، کارشناس مسائل امنیتی و سیاسی خاورمیانه را از واشنگتن برای برنامه بعدی نمایش فیلم به اتاوا بیاورد.

خانم لوپز یکی از 26 تحلیلگر قوانین بین المللی و تسلیحات هسته ای و چهره دانشگاهی است که در بخش های مختلف این فیلم، با او مصاحبه شده است. وی برای سخنرانی در حاشیه این فیلم، روز سه شنبه به اتاوا رفته بود.

لوپز گفت: “این فیلم به طور ساده و آشکار، حقایق مربوط به برنامه تسلیحات هسته ای ایران را به نمایش می گذارد. برنامه ای که رژیم ایران، وجود آن را انکار می کنند.” وی افزود از خبر به راه افتادن اعتراض در برابر نمایش این فیلم متعجب نشده است.

وزیر میراث فرهنگی کانادا، سفارت ایران را در قضیه لغو این فیلم مقصر شناخت.

وی عصر روز سه شنبه در تویتر نوشت: “سفارت ایران نمی تواند درباره اینکه چه فیلمی باید در کانادا به نمایش در آید یا به نمایش در نیاید، تعیین تکلیف کند.”

مسؤولان سفارت ایران در اتاوا برای ابراز نظر در این مورد در دسترس نبودند.

خانم پورتلنس، سخنگوی آرشیو ملی گفت، هرچند در خارج از ساختمان آرشیو ملی اعتراضی به چشم نمی خورد، اما این نهاد دولتی باید تمهیدات پیشگیرانه را اتخاذ می کرد.

وی گفت: “حجم شکایات به حدی بود که جنبه تهدید به خود گرفت. حفاظت از کارکنان و مشتریان، وظیفه ماست.”

وی گفت آرشیو ملی برای نمایش این فیلم به رایزنی با سفارت ایران مشغول بوده است.

“ما از سفارت ایران یک نامه رسمی برای لغو نمایش فیلم دریافت کرده ایم.”

وی افزود انجمن فیلم آزادی اندیشه تنها گروهی بود که تالار این ساختمان را در سه شنبه شب رزرو کرده بود.

منبع: نشنال پست- 19 ژانویه