مرغ سحر در ترکیه

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» آوا

حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشته بود که اجرای شجریان در استانبول به این دلیل لغو شد که مردم به آن توجه نشان نداده و بلیت ها فروش نرفته بود اما اجرای کنسرت محمدرضا شجریان در شهر قونیه و استقبال مردمی که به این شهر آمده بودند پاسخی به ادعای دروغین سردبیر روزنامه کیهان بود.

این کنسرت که در مرکز فرهنگی کولتور و در سالن «سلطان ولد»  به دعوت دولت ترکیه و به مناسبت تولد مولانا برگزار شد با استقبال جمعیت کثیری از علاقه مندان موسیقی ایرانی از کشورهای مختلف همراه شد. همچنین تعداد زیادی از ایرانیان مقیم ترکیه از شهرهای مختلف خود را به قونیه رساندند تا پس از مدتها شاهد اجرای کنسرت محمدرضا شجریان باشند.

این کنسرت در مایه‌های ماهور، راست‌پنجگاه و افشاری اجرا شد و تصنیف‌های «صورتگر نقاش» ساخته مجید درخشانی و تصنیف‌های «باور نکردنی» و «بانگ دهل» با شعر مولانا ساخته شجریان و تنظیم درخشانی اجرا شدند.

در انتهای این کنسرت و هنگامی که شجریان برای ادای احترام به مردم ایستاد حاضرین در سالن یکپارچه اجرای ترانه «مرغ سحر» را خواستار شدند و این درخواست بار دیگر اعضای این گروه موسیقی را به صحنه کشاند و تصنیف «مرغ سحر» با صدای شجریان و همراهی حضار اجرا شد. (ببینید)

در کنسرت چهارم مهرماه شجریان و در سالن 700 نفری «سلطان ولد» و محوطه آن بیش 1400 نفر حضور داشتند. علاقه‌مندانی از کشورهای ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، ژاپن، کره جنوبی، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، آمریکا، کانادا، فرانسه و همچنین شهرهایی مانند مشهد، کرمان، تهران، شیراز، اصفهان و خوی حضور داشتند.

ازدحام مردم به اندازه‌ای بود که مسئولین سالن برای حضار بیرون از سالن هم امکان دیدن اجرای زنده از طریق پرده نمایش را فراهم کردند. این کنسرت با تبلیغات گسترده در سطح شهر قونیه همراه بود.

گزارش تصویری اختصاصی روز آنلاین از این کنسرت را در فیس بوک روز آن لاین ببینید.