مرگ در منا، محمد در سینما

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

برگزیده‌گان هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو

هشتمین جشنواره فیلم‌های ایرانی سان فرانسیسکو 4 تا 6 مهر در آمریکا برگزار و برگزیده‌گان‌اش اعلام شد.

در این جشن‌‌واره که فیلم‌های چون چاه (امیررضا جلالیان)، مکعب (فرهاد نجفی فرد)، شش قرن و شش سال (مجتبی میرتهماسب)، مرد نمکی (سجاد موسوی)، من می‌خوام شاه بشم (مهدی گنجی)، پرچم ساحل (سارا سعیدان)، ناواضح (شهریار صیامی شال)، یکی از هزاران (باران محمد ریحانی)، بوی باروت (فرشید عبدی)، تهران (مسعود معین)، امروز (سیدرضا میرکریمی)، رخ دیوانه (ابوالحسن داودی)، تابو (خسرو معصومی) و… حضور داشتند، فیلم “تابو” به کارگردانی خسرو معصومی به عنوان فیلم برگزیده انتخاب شد و ابوالحسن داوودی برای کارگردانی “رخ دیوانه” جایزه‌ی بهترین کارگردانی را دریافت کرد. پرویز پرستویی و الناز شاکردوست به ترتیب بهترین بازی‌گر مرد و زن شناخته شدند. میترا تبریزی برای فیلم‌نامه‌ی “تابو” و نادر معصومی برای فیلم‌برداری همین فیلم جایزه گرفتند. در بخش مستند و انیمیشن هم  مستند “ من می‌خوام شاه بشم” به کارگردانی “مهدی گنجی” جایزه دریافت کرد و به انیمیشن “یکی از هزاران” کاری از “ محمد ریحانی” هم جایزه‌ای اهدا شد.

جشنواره فیلم‌های ایرانی سان فرانسیسکو هم‌چنین در بخش فیلم‌های کوتاه و ویدئو کلیپ هم فعال است و در این بخش هم به برگزیده‌گان و برنده‌گان جوایزی تعلق گرفت.

 

اسکار، محمد و مانور سیاسی

انتخاب فیلم محمد ساخته‌ی مجید مجیدی به عنوان نماینده ایران برای رقابت در اسکار غیرانگلیسی زبان واکنش‌های زیادی در رسانه‌های داخل و خارج کشور به هم‌راه داشت. پیش از این هم رسانه‌های اصول‌گرا با گمانه‌زنی مبنی بر عدم موفقیت محمد در اسکار از مسئولان سینمایی خواسته بودند که فیلم دیگری را برای این رقابت‌ها انتخاب کنند اما در نهایت خبر حضور این فیلم در اسکار، پیش از اعلام رسمی هیات انتخاب، در روزنامه‌ی “سینما” به سردبیری “فریدون جیرانی” منتشر شد. پس از این اتفاق روزنامه‌ی شرق در مطلبی به قلم جواد طوسی این انتخاب را به نوعی مانور سیاسی دانست. طوسی در مطلب خود می‌نویسد: “ جدا از لزوم ساخت و تولید سنجیده و هوشمندانه‌ آثاری چون محمد برای سنگ محک‌خوردن سینمای ایران در وجه «هنر – صنعت» و قواعد حرفه‌ای این رسانه و جذب بازارهای جهانی، آیا این گزینش مبتنی ‌بر نگاهی دقیق و کارشناسانه با درنظرگرفتن سلایق و علقه‌های مضمونی و ساختاری و سیاست‌های تاکتیکی اعضای آکادمی اسکار بوده یا هدف، بیشتر یک مانور و حضور حساب‌شده سیاسی، فرهنگی و مذهبی به‌شمار می‌آید؟ این‌گونه به‌نظر می‌رسد ما در اینجا هم ترجیح داده‌ایم از فرصت به‌دست‌آمده استفاده کنیم و فرهنگ و هنر را با سیاست پیوند دهیم و اعلام موجودیت کنیم و زیاد برایمان رعایت قواعد بازی و بالابردن ضریب شانس پذیرفته‌شدنمان، اهمیت و محلی از اعراب نداشته است.”
این دومین بار است که فیلم از مجیدی برای حضور در اسکار برگزیده می‌شود. پیش از این هم انتخاب فیلم “بچه‌های آسمان” با حاشیه‌های زیادی اتفاق افتاد و در نهایت هم موفقیتی در اسکار به دست نیاورد.

 

خانه‌ی سینما و ساخت مستند حادثه‌ی منا

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما که حکومت سعودی را مسئول حادثه‌ی منا می‌داند، از این حکومت خواسته تا با دادن ویزا به فیلم‌سازان ایرانی اجازه بدهد چند فیلم مستند برای روشن شدن حقیقت ساخته بشود.

صبح یکشنبه ۵ مهر ماه جلسه‌ای فوری برای حمایت و ابراز همدردی با بازماندگان حادثه “منا” با حضور هیات مدیره خانه سینما و اهالی سینما در محل خانه سینما برگزار شد. پس از این جلسه مدیرعامل خانه‌ی سینما، رضا میرکریمی، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: “حکومت سعودی به عنوان برگزارکننده مراسم حج مسئول تمام اتفاقات رخ داده در “منا” است.” میرکریمی در ادامه‌ی صحبت‌های‌اش از تشکیل کمپینی برای روشن شدن حقیقت با هم‌کاری خانه‌ی سینما و موزه‌ی صلح خبر داد و گفت: “یکی از پیشنهادهایی که امروز از سوی حاضران در جلسه ارائه شد، این بود که از مجاری حکومتی و عمومی سعودی درخواست کنیم تا به گروهی از فیلمسازان ما اجازه دهند تا با حضور در عربستان، فیلم های مستندی را برای روشن شدن حقیقت تولید کنند.”

به دعوت خانه‌ی سینما قرار است فردا دوشنبه ۶ مهر ماه، ساعت ۶ بعد ازظهر، تجمعی در خانه شماره ۲ سینما واقع در خیابان وصال با حضور سینماگران و هنرمندان دیگر رشته‌های هنری با هدف همدردی با بازماندگان حادثه‌ی “منا” برگزار می شود.

 

مجریان صدا و سیما و تسخیر اینترنت

با سخت‌گیرهای بیش از اندازه‌ی سازمان صدا و سیما و کنار گذاشتن تعداد زیادی از تهیه‌کننده‌گان و مجریان، به نظر می‌رسد جریانی موازی با صدا و سیما در حال شکل‌گیری است که اجازه دارد آزادانه برنامه بسازد، از خط قرمزهای مرسوم عبور بکند و در نهایت برنامه‌های‌اش را از راه اینترنت منتشر و پخش بکند. در تازه‌ترین این برنامه‌ها، رضا رشیدپور که سابقه‌ی هم‌کاری نزدیک با دانشگاه آزاد اسلامی و دولت حسن روحانی را دارد،
سال‌هاست از صدا و سیما دور افتاده و این برنامه را با حمایت مالی مرکز رسانه آرمانی و از طریق سایت آپارات تهیه و پخش می‌کند. در دومین قسمت این برنامه که”دید در شب” نام دارد و  با فرمی گفت‌وگو محور اجرا می‌شود، امیر تتلو خواننده‌ی زیرزمینی‌ای که به تازه‌گی با سپاه هم‌کاری می‌کند، مهمان برنامه بود. این خواننده که به تازه‌گی ترانه‌ی درباره‌ی انرژی هسته‌ای خوانده، در پاسخ مجری که از او پرسید “آمانو” رئیس آژانس انرژی هسته‌ای کیست، پس این‌که عنوان کرد او را نمی‌شناسد،  گفت “ نمی‌دونستم انرژی هسته‌ای آژانس هم داره! یعنی زنگ بزنیم ماشین می‌فرستن؟” تتلو در بخش دیگری از صحبت‌های‌اش هم‌کاری نزدیک‌اش با سپاه را تکذیب کرد و گفت “ من آدم سیستم نیستم.” و درباره‌ی چه‌گونه‌گی تولید ترانه‌ی انرژی هسته‌ای توضیح داد: “ این قطعه را برای گرفتن مجوز نخواندم. ما یک پکیجی را برای اجرا به دوستانی ارائه کردیم که واقعا بزرگ ما هستند و آن‌ها هم وقتی کیفیت و قدرت کار را دیدند همکاری کردند.”

به نظر می‌رسد بخش دیگری از حکومت سعی دارد با ساخت شبکه‌های تصویری اینترنتی، آن‌چه از صدا و سیما قابل پخش نیست را با سمت و سویه‌ی ایدئولوژیک و آب و رنگ بهتر و جذاب‌تر در اختیار مخاطبان قرار بدهد و “دید در شب” احتمالا یکی از آن برنامه‌هاست.

 

محمد؛ فیلمی پرفروش با سینماهای خالی!

فروش فیلم محمد ساخته‌ی مجید مجیدی از ابتدا برای مسئولان فرهنگی هنری جمهوری‌اسلامی و سازنده‌گان فیلم بسیار مهم بود. حالا و با اعلام فروش هفت میلیاردی فیلم در مدتی کوتاه، رسانه‌های داخل ایران نسبت به این رقم واکنش نشان داده‌اند.

سایت سینما پلاس که در ایران به روز می‌شود با اشاره به آمار جدید فروش فیلم محمد که نزدیک به هفت میلیارد تومان اعلام شده، با بررسی سایت فروش آنلاین بلیط سینما، “سینما تیکت”، نوشته “تصویر برگرفته از صفحه‌های مربوط به سینماهای آزادی، کوروش و چهارسو نشان می‌دهد در زمانی که سینماها باید پُر از مخاطب باشد، از «خالی» لبریز هستند!” نمونه‌ای از این تصاویر را می‌توانید مشاهده کنید:

پیش از این سازنده‌گان فیلم، سعی داشتند با پخش بلیط‌های رایگان و تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه مردم را به تماشای این فیلم ترغیب کنند.

 

نامه‌ی هنرمندان به دبیر کل سازمان ملل

کمپین میلیونی جمع آوری امضا توسط هنرمندان، جانبازان و کارکنان موزه صلح تهران برای محکومیت فاجعه منا تشکیل شده است. به پیش‌نهاد جانبازان موزه صلح تهران و اقشار مختلف هنرمندان و خانه سینما، کمپین میلیونی جمع آوری امضا در سایت موزه صلح تهران برای محکومیت فاجعه منا و همچنین درخواست پیگیری از سازمان ملل برای کمک به افشا حقایق این واقعه، در دسترس عموم قرار گرفت.

در نامه‌ای این جمع خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشته‌اند، آمده: “ ما هنرمندان، ایثارگران، اصحاب رسانه، فرهنگیان، دانشگاهیان، ورزشکاران و سایر اقشار جامعه ایران بدین‌وسیله همدردی و پشتیبانی خود را از همه بازماندگان اندوهگین فاجعه سرزمین منا در مناسک آیینی حج امسال اعلام کرده و از شما درخواست داریم تا با دخالت مستقیم و مسئولانه خود تمامی ابعاد این واقعه خونین را شفاف‌سازی کنید.”

افرادی نظیر عزت الله انتظامی، علی نصیریان، مجید مجیدی، منوچهر محمدی، رخشان بنی اعتماد، پرویز پرستویی، کمال تبریزی، امین تارخ، همایون اسعدیان، رضا میرکریمی، آتیلا پسیانی و … جزو امضاکننده‌گان این بیانیه هستند.

 

سینما سیاست در برنامه‌ی هفت

خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مهرنیوز، اولین رسانه‌ای بود که انتخاب بهروز افخمی به عنوان مجری و تهیه‌کننده‌ی برنامه‌ی هفت را اعلام کرد. کاری که به طور طبیعی باید توسط روابط عمومی سازمان صدا و سیما انجام می‌شد اما به دلیل روابط ویژه‌ و نزدیک افخمی با حوزه‌ی هنری، نه تنها خبر توسط خبرگزاری این نهاد منتشر شد؛ که نشست خبری مربوط به دوره‌ی جدید برنامه‌ی هفت هم قرار بود در تالار اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار بشود.

اما پس از یک روز خبری دیگر منتشر شد مبنی بر این که نه فقط برگزاری نشست مذکور به تعویق افتاده که زمان روی آنتن رفتن برنامه “هفت” که هفته ابتدایی مهر اعلام شده بود هم به وقت دیگری موکول شده. در ادامه‌ی این اخبار و شایعات، به نقل از مسئولان صدا و سیما اعلام شد که سازمان دیگر علاقه‌ای به پخش برنامه‌ی هفت به صورت زنده ندارد و این برنامه برای جلوگیری از حواشی احتمالی ضبط شده و پس از بازبینی روی آنتن خواهد رفت. از سوی دیگر در فضای مجازی نامه‌ای با امضای بهروز افخمی منتشر شد که با “دن‌کیشوت” خواندن خود، اعلام کرده بود برای ساخت سری جدید “هفت” آماده می‌شود.

برنامه‌ی هفت پس از کنار گذاشتن فریدون جیرانی و محمود گبرلو مجریان قبلی این برنامه، به محلی برای رقابت گروه‌های مختلف سیاسی و سینمایی تبدیل شد که هر کدام سعی داشتند گزینه‌ی مورد نظر خود را روی صندلی اجرای این برنامه بنشانند. از معاونت سینمایی که می‌خواست فرزاد حسنی را به مجری‌گری برساند تا رسانه‌های تندرو نظیر کیهان که امیر قادری را گزینه‌ی اجرای این برنامه معرفی کرده بودند. نکته‌ی جالب در این جنگ و رقابت بر سر به دست آوردن صندلی اجرای هفت این است که تمامی گروه‌های مدعی تهیه برنامه، از مخالفان سینما هستند و حالا یکی از آن‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی، که سابقه‌ی توقیف  و تحریم فیلم‌های مستقل سینمای ایران را دارد، موفق شده ساخت برنامه را به عهده بگیرد.