اطلاعات جواب دادگاه انقلاب را هم نداد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بی‌خبری از برادران کردپور

با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت خسرو و مسعود کردپور، هیچ اطلاعی از وضعیت و شرایط نگهداری این دو روزنامه نگار در دست نیست. جعفر کرد‌پور، برادر این دو به روز می‌گوید با وجود موافقت دادگاه انقلاب مهاباد برای ملاقات خانواده و وکلا با آن‌ها، اداره اطلاعات این شهر به صورت خودسرانه مانع از دیدار این دو زندانی با بستگانشان شده است.

همزمان بیش از ۲۰۰ فعال مدنی و روزنامه‌نگار در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این بازداشت‌ها خواستار آزادی مسعود و خسرو کردپور شده‌اند.این دو به صورت جداگانه در روزهای ۱۷ و ۱۸ اسفندماه ۹۱، توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت شدند.

گفته می‌شود قرار بازداشت این دو در روزهای گذشته، از سوی اداره اطلاعات به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

جعفر کرد‌پور به روز می‌گوید: “قرار بازداشت آن‌ها به صورت غیرقانونی تمدید شده است. این قرار تا سه ماه قابل تمدید است اما با حضور متهمین و وکلا در دادگاه، نه از سوی اداره اطلاعات و به صورت پنهانی.”

جعفر کردپور همچنین می‌گوید روز دوشنبه، ۲۶ فروردین، خانواده و وکیل با نامه دادگاه انقلاب به قصد ملاقات به اداره اطلاعات مهاباد مراجعه کردند، اما اداره اطلاعات به دلایل نا‌مشخص برای دومین بار با نادیده گرفتن نامه دادگاه مانع از ملاقات شد.

وی می افزاید: “با توجه عملکرد اداره اطلاعات خانواده نگران هستند که بلایی سر مسعود و خسرو آورده باشند، وگرنه دلیل دیگری برای مخالفت با توصیه و تاکید مراجع قضایی دیده نمی‌شود.”

 

بیانیه های اعتراضی

 موج جدید بازداشت روزنامه نگاران در ایران، که دامنه آن به شهرستان‌ها هم رسید با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. در ۱۷ بهمن ماه، چهار گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، بازداشت روزنامه نگاران ایرانی را “نقض آشکار حقوق بین الملل” توصیف کردند.

در آخرین واکنش به این نوع بازداشت‌ها، روز یکشنبه، ۲۵ فروردین ماه بیش از ۲۰۰ فعال مدنی و روزنامه نگار با انتشار بیانیه ای از تداوم نقض حقوق شهروندی و شرایط و طولانی شدن مدت بازداشت خسرو و مسعود کردپور ابراز نگرانی کردند.

در این آمده است: “نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی‌ با دستگیری کردپور‌ها و فشارهای ناموجه نظیر محبوس‌ ساختن بی‌دلیل یا انتقال آن‌ها به مکان نامعلوم هدفی جز ادامه و استمرار فشار بر فعالین مدنی کرد ندارند.”

فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران در بیانیه خود گفته‌اند: “ضمن ابراز تأسف خود از برخوردهای غیرموجه و خلاف قانون دولت و مقامات امنیتی و قضائی ایران در رابطه با برادران کردپور و استمرار بی‌دلیل دستگیری، و زندانی نمودن آن‌ها بدون رسیدگی در دادگاه صالحه، از سازمان‌ها و مجامع حقوق بشری درخواست می‌کنیم تا برحسب وظایف و تکالیف انسانی خود در جهت آزادی برادران کردپور اقدام لازم به‌عمل آورند.”

مسعود کردپور، روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان، ساکن شهر بوکان در آذربایجان غربی است، اما هنگام مراجعه برای پیگیری وضعیت برادرش در مهاباد بازداشت شد.

 خسرو کردپور هم روزنامه نگار و مدیر وبسایت اطلاع رسانی “مکریان” است که بیشتر اخبار مناطق کردنشین را پوشش می‌دهد. او نیز پیش از این چند بار بازداشت شده است.

در ایران هم اکنون بیش از ۵۰ روزنامه نگار در زندان به سر می‌برند.بر اساس آخرین جدول رده بندی آزادی بیان که روز ۱۱ بهمن ماه از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر شد، ایران از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۷۴‌ام در میان ۱۷۹ کشور قرار دارد.