اورانیوم بیشتر برای اسلامگراها

نویسنده

» تحلیل نیوز از ادامه سیاست هسته ای

تلویزیون دولتی ایران نشان داد که جمهوری اسلامی یک مرکز جدید تولید اورانیوم و دو معدن را مورد بهره برداری قرار داده. به گفته تلویزیون دولتی این کشور، دو معدن در ساغند و در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری از مجتمع فرآوری اورانیوم قرار دارند.

این مجتمع به طور سالانه دارای توان تولیدی معادل ۶۰ تن اورانیوم با غلظت است که تحت عنوان کیک زرد شناخته می شود. جمهوری اسلامی مظنون به آن است که در قالب یک برنامه صلح آمیز اتمی، به طور مخفی درحال تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است. و تهران نیز همواره این مسأله را تکذیب کرده.

 

کارشناسان انتظار یافت یک راه حل فوری را ندارند

بهروز بیات، فیزیکدان اتمی مشهور در سطح بین المللی و به ویژه خاورمیانه، براین باور است که “به دنبال شکست مذاکرات آلماتی، امکان یافت یک راه حل فوری برای معضل هسته ای ایران وجود ندارد”. او همچنین می گوید که فکر نمی کند ایران قصد ساخت بمب اتمی داشته باشد. یوکیا آمانو، رییس آژانس اتمی نیز دراین رابطه به شدت موضع گیری کرده. او درواقع یکی از آتش افروزان اختلافات هسته ای است.

از نظر بهروز بیات، اینکه آمانو مواضع سخت اتخاذ می کند و از شخص پاپ کاتولیک تر ظاهر می شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست. به گفته بیات، او به عنوان رییس آژانس اتمی باید طرفین را به آرامش دعوت کند.

او می گوید: “به نظر من، حکومت قصد تولید سلاح اتمی ندارد. بلکه فقط می خواهد توان تولید آن را به دست آورد، زیرا این شیوه ای که اثر بازدارنده خواهد داشت. رهبر انقلاب علی خامنه ای در آخرین سخنانش ۴۲ بار از واژه «دشمن» استفاده کرد. به خوبی می توان عدم وجود اعتماد به نفس را در او مشاهده کرد.”

 

رهبری غیرقابل پیش بینی نیست

بیات رسانه های غربی را متهم به آن می کند که رهبری ایران را به اشتباه غیرقابل پیش بینی جلوه می دهند. این کارشناس هسته ای می گوید: “عملکرد رهبری کاملاً قابل پیش بینی است. در اینجا اولویت حفظ نظام است و اینکه آیا جاه طلبی های هسته ای، که درحال حاضر به حد قابل توجهی رسیده، می توانند این نیاز را برآورده سازند یا خیر. محاسبات خامنه ای ساده است: غرب ابتدا می خواهد که ایران از برنامه اتمی اش صرف نظر کند. این درحالی است که مردم به موضوع حقوق بشر اشاره می کنند و درنهایت نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برند.”

بیات همچنین از تحریم های غربی، ازجمله توقف صادرات نفتی یا مبادلات بانکی انتقاد می کند، چرا که این رویکردها صرفاً شرایط زندگی مردم ایران را سخت تر کرده. او خاطرنشان می سازد که دولت جمهوری اسلامی باید برنامه اتمی خود را متوقف سازد، زیرا این برنامه به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و تحمل این بهای سنگین و این همه مشکلات به هیچ نتیجه ای ختم نخواهد شد. اظهارات خامنه ای دایر بر اینکه دستیابی به سلاح اتمی گناه است و در صورت حمله اسراییل به ایران، ایران نیز به اسراییل حمله خواهد کرد، “صرفاً سخنانی است که خطاب به مردم ایران بیان می شوند”.

منبع: نیوز، ۱۱ آوریل