نگرانی برای امنیت گردشگران

نویسنده

bam532.jpg

نادر یوسفی

خبرگزاری ها از مفقودشدن دو گردشگر بلژیکی در حوالی بم خبر می دهند. مقامات محلی در شهر بم روز دوشنبه گفتند این دو گردشگر بلژیکی یک زن و شوهر 27 و 30 ساله هستند که به قصد دیدار از آثار تاریخی بم به این شهر سفر کرده بودند.

فرماندار شهرستان بم روز دوشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت: “دو گردشگر بلژیکی که به منظور گردشگری و بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان به بم سفر کرده بودند روز یکشنبه در بخش فهرج در نزدیکی مرز استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان ناپدید شدند”. فهرج در 60 کیلومتری بم قرار دار د.

مجید اعتمادی افزود: “با توجه به اینکه دو روزاست از این افراد اطلاعی دردست نیست، احتمال ناپدید شدن آنها قوت بیشتری یافته است”.

فرماندار بم همچنین گفت: “نیروهای انتظامی و امنیتی این شهرستان هم اکنون با حضور در منطقه از نزدیک در حال پیگیری موضوع هستند”.

خبرگزاری ایسنا هم از قول مجید اعتمادی فرماندار بم زمان گم شدن این دو گردشگررا «از دو روز گذشته» اعلام کرد.اعتمادی به این خبرگزاری گفت: “احتمالا این دو نفر در منطقه فهرج از شهرستان بم ناپدید شده اند که بلافاصله پس از در جریان قرار گرفتن این مسئله نیروی های انتظامی برای پیدا نمودن این افراد اقدامات خود را شروع نموده اند”.

وی “احتمال گروگان گیری را تایید نکرد اما اظهار داشت مسئله تحت بررسی می باشد و نیروهای امنیتی در حال پیگیری قضیه هستند”. سایت های غیررسمی کرمان نیز خبر گم شدن دو گردشگر را به نقل از منابع موثق محلی تائید کرده و از احتمال ربودن شدن آنان خبر داده اند.

سفارت بلژیک تائید نکرد

وزارت خارجه بلژیک اما این خبر را تائید نکرد ولی اعلام کرد سفارت این کشور در تهران روز دوشنبه تلاش کرده است تا در مورد گزارش‌های موجود مبنی بر مفقود شدن یک زوج بلژیکی در جنوب شرق ایران تحقیق کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه بلژیک گزارش کرد: “سفارت بلژیک تلاش می‌کند تا به منظور تایید هویت و ملیت آنان با مقامات شهر بم تماس برقرار کند”. سخنگوی وزارت خارجه بلژیک همچنین گفت: “به اتباع بلژیکی که به ایران سفر می‌کنند توصیه شده تا خود را به سفارت این کشور در تهران معرفی کنند اما هیچ جهانگرد بلژیکی درمورد دیدار از منطقه موردنظر با این سفارتخانه تماس نگرفته بود”.

گروگان گری برای مبادله با زندانی

بنا بر اظهارات فرمامده انتظامی بم دو گردشگر بلژیکی به دست اسماعیل شه بخش از سران اشرار منطقه ربوده شده‌اند.

دیروز بازتاب اظهارات سرهنگ عباس ابراهیمی را نقل کرد که با تاکید برآن که “اسماعیل شه بخش از سران اشرار منطقه، این دو گردشگر را به مکان نامعلومی منتقل کرده است” حایت داشت: “فرد گروگانگیر تضمین کرده در صورت آزادی برادرش از زندان ، این دو گردشگر را آزاد خواهد کرد .”

گل محمد شه بخش برادر اسماعیل شه بخش چندی پیش در درگیری با نیروی انتظامی در منطقه پیر سواران زاهدان دستگیر شده بود.


این در حالی است که یک “مقام آگاه” از تماس ربایندگان توریست‌های بلژیکی با استانداری کرمان و درخواست آزادی چند تن از اشرار دستگیر شده خبر داده است.

این مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان افزوده: “ربایندگان در تماس با استانداری کرمان درخواست آزادی چند تن از اشرار دستگیر شده را داشته‌اند. “

سابقه برخورد با گردشگران

ربودن گردشگران در جنوب شرقی ایران قبل از این نیز سابقه دارد. مهمترین حادثه از این دست در پائیز 82 به وقوع پیوست که طی آن 3 گردشگر آلمانی در نزدیکی نصرت آباد در استان سیستان بلوچستان ربوده شدند.

ربایندگان برای آزادی گردشگران از مقامات کشور درخواست دریافت 5 میلیون یورو داشتند و مقامات وقت وزارت کشور ربایندگان را قاچاقچیان مواد مخدر معرفی کردند. گردشگران آلمانی سرانجام در سکوت خبری آزاد شدند.

سه شنبه 2مرداد 86 نیز یک زوج گردشگر هلندی در باغ های اطراف ساوه مورد حمله و تجاوز قرار گرفتند. هفته نامه امیر چاپ ساوه در شماره این هفته خودبه نقل از دادستان شهرستان ساوه در خصوص چگونگی وقوع این حادثه گزارش داد: “این زن و مرد توریست هلندی ویلهم و همسرش میلریام سه شنبه 2 مرداد با دوچرخه از مسیر تهران به قصد شهر اصفهان وارد شهرستان ساوه شدند و در مسیر جاده قدیم ساوه - سلفچگان هنگام غروب به قصد استراحت از نگهبان باغی کسب اجازه می کنند تا شب را در خانه واقع در آن باغ اقامت کنند. پسر نوجوان به نام غلام پس از هدایت آنان به داخل باغ و کمک در نصب چادر از زمان استراحت توریست ها استفاده کرده و به سراغ دو تن از دوستانش که نگهبان باغهای هم جوار بوده اند رفته و موضوع را با آنان در میان می گذارد”.

به گزارش این هفته نامه هنگامی که زن داخل چادر و مرد توریست در پشت چادر در خواب بودند غلام به همراه عبدالرحمن 18 ساله وانور 20 ساله به قصد تعرض به آنان وارد باغ شده و با تهدید اسلحه پلاستیکی زن گردشگر را به داخل باغ بردند و با بیل به همسر وی حمله ور شدند و وی را مضروب کردند.

این سه نفر که هویت آنان از سوی دادستان ساوه “اتباع غیر مجاز افغانی” ذکر شده پس از تجاوز به عنف به خانم میلریام هنگامی که قصد تعرض مجدد به وی را داشتند توسط یکی از نگهبانان باغ مجاور که وی نیز یک تبعه افغانی است غافلگیر شدند و از صحنه گریختند.

به گفته حاج رضا شاه کرمی دادستان ساوه دو گردشگر هلندی با کمک این فرد افغانی موضوع را با نیروی انتظامی در میان گذاشتند و با هدایت مأموران به محل وقوع حادثه و گزارش موضوع به دادسرا دستور دستگیری متهمان صادر شد.

وی گفته است که هر سه متهم به اتهام تجاوز به عنف دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. دادستان ساوه به هفته نامه امیر ساوه گفت: “نامه تقدیر و تشکری نیز از سوی سفارت هلند به دلیل پیگیری سریع موضوع به دادستانی ساوه رسیده است”.

به علت افزایش همین برخوردهاست که فرمانده یگان ویژه حفاظت از میراث فرهنگی خبر داده: “پس از رایزنی‌های فراوان با وزارت کشور و نیروی انتظامی مجوز 2200 نفر مامور حفاظت از گردشگر اخذ شده است”. به گفته عباسعلی روحی قرار بود این ماموران با تجهیزات کامل گردشگران خارجی را همراهی کنند تا چالش‌های امنیتی بعضی استان‌ها تهدیدی برای حضور گردشگران خارجی در کشور نباشد.

این نیروها ظاهرا هنوز پست خود را تحویل نگرفته اند.