خامنه‌ای توافق ژنو را تایید کرده است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پاسخ حامیان دولت به اصول‌گرایان:

هم‌زمان با افزایش انتقادهای اصول‌گرایان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و توافق ژنو٬و در حالیکه کیهان، ناآرامی های مصر را ناشی از “اعتماد به آمریکا” می داند، نزدیکان دولت خبر داده‌اند که رهبر جمهوری‌اسلامی بر تمام مراحل مذاکرات نظارت داشته و آن را تایید کرده است.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ گفته است که خامنه‌ای مذاکرات ژنو را تایید کرده و در حال حاضر “گروهی که اتفاقا ادعای پیروی از ولایت دارند، هر روز برای مایوس کردن مردم تلاش می‌کنند”. به گفته هاشمی‌رفسنجانی “رهبری نظام هم قبل و هم بعد از مذاکرات، تیم دیپلماسی و کارهایشان را تایید کردند”.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته اصول‌گرایان بارها ادعا کرده بودند آیت‌الله خامنه‌ای از توافق ژنو ناراضی است. جواد کریمی‌قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در این زمینه گفته بود که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار به سران سه قوه٬ گفته است: “از این متن تثبیت حق غنی سازی هسته‌ای ملت ایران بدست نمی‌آید و این توافقنامه ابهامات زیادی دارد و علت این مساله این هست که تیم مذاکره‌کننده بر حفظ حقوق هسته‌ای پافشاری نکرده است. من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌ای بدست نمی‌آید”.

محمود نبویان٬ از اعضای جبهه پایداری٬ نیز در یک سخنرانی که فایل صوتی آن منتشر شده٬ خبر از آن داده که آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با سران سه قوه٬ “انتقادهای اساسی” به توافق‌نامه ژنو وارد کرده و آن را مغایر استقلال ایران دانسته است.

دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی اکنون نسبت به هر دوی این اظهارنظرها سکوت اختیار کرده و واکنشی نشان نداده است. این در حالی است که پیش از این معمولا نقل‌قول‌های این‌چنینی از ایت‌الله خامنه‌ای٬ باعث می‌شد که دفتر وی در صورت عدم صحت آن‌ها٬‌ موضع‌گیری کند.

هم‌زمان با سخنان هاشمی‌رفسنجانی٬ یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگویی با ایرنا گفته است که دیپلمات‌های تیم مذاکره‌کننده از اعتبار رهبر “خرج” نمی‌کنند و نمی‌گویند که همه جزئیات مذاکرات با نظر آیت‌الله خامنه‌ای بوده است.

به گفته وی تمام روند و جزییات به اطلاع رهبر جمهوری‌اسلامی و بقیه نهادهای مرتبط می‌رسد٬ اما تیم مذاکره‌کننده هرگز سخنی از این نمی‌گوید که “محورها و جزئیات توافق شده در جریان مذاکرات، جز به جز و یک به یک، نظر مقام معظم رهبری را داشته است”.

حمید بعیدی‌نژاد که مسوول دبیرخانه اجرای تفاهم‌نامه ژنو است٬‌اضافه کرده: “این ایشان هستند که تصمیم می‌گیرند در چه مراحلی چه نکات و مواردی را به نهادهای ذی‌ربط منتقل کنند که به تیم مذاکره کننده برسد… نظر رهبری برای مذاکره‌کنندگان حجت است، اما ما فکر نمی‌کنیم که مناسب باشد ایشان را درمعرض موضعگیری قرار دهیم”.

محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه٬ نیز پیش از این گفته بود که در مساله مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو٬ از اعتبار رهبر جمهوری‌اسلامی خرج نمی‌کند.

هم‌زمان علی‌اکبر ولایتی٬‌ مشاور امور بین‌الملل خامنه‌ای٬ به دفاع از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پرداخته و گفته است که “بدون تردید مذاکره‌کنندگان در حوزه هسته‌ای نشان داده‌اند به چارچوب تعیین شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در رابطه با حفظ حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پایبند بوده‌اند”.

ولایتی که اخیرا به سمت رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام - با حکم اکبر هاشمی‌رفسنجانی - نیز منصوب شده٬ اضافه کرده که امیدوار است این رویه دیپلمات‌‌های جمهوری‌اسلامی ادامه داشته باشد.

این از معدود موضع‌گیری‌های روزهای گذشته در موافقت با اعضای تیم مذاکره‌کننده جمهوری‌اسلامی از سوی نزدیکان رهبر جمهوری‌اسلامی است.

پیش از این در زمان اوج‌گیری انتقادها از اعضای تیم مذاکره‌کننده٬ رهبر جمهوری‌اسلامی هم درباره آن‌ها گفته بود: “هیچکس نباید مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را سازشکار بداند، اینها بچه‌های خود ما و بچه‌های انقلابند. یک ماموریت سختی را برعهده دارند و هیچکس نباید ماموری را که مشغول کاری است، تضعیف کند”.